Gå til innhold

Livredd for masse DUGG/DOGG på ruta i tunell --hva gjør jeg hvis det oppstår akutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

tenker ikke på svak dogg, men type "hele ruta dugget igjen på null komma niks"----har helt angst for det etter å ha opplevd det en gang og nesten kræsja....Hva gjør jeg for å få det vekk ASAP? i ny bil med klimaanlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man kjører inn i en tunnel legger duggen seg som oftest på utsiden, da bruker jeg vindusviskeren for å få det bort.

Om det nå skulle legge seg på innsiden skrur jeg opp luftsirkulasjonen og evtsetter på "defrosteren". Det kan man jo evt gjøre litt før man kjører inn i tunnelen også, sånn for å forebygge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan ser en defrost knapp ut?

AnonymBruker
Skrevet

ha en klut i bilen? =)

Skrevet

Husk å trykk på den knappen at du kun sirkulerer luften som er inni bilen. Bruker å være symbolet av en bil med en pil som går son en U...

Da skal du slippe å få dugg.

Kjenner følelsen, jeg har så tunnelangst at det er helt grusomt.

AnonymBruker
Skrevet

Google "defrost symbol" så får du opp bilde.

AnonymBruker
Skrevet

ja det er en fryktelig følelse =(

Gjest Eurodice
Skrevet

Dette var nytt for meg. Jeg har selvfølgelig også hatt duggete bilruter, men det går bare en liten stund når jeg har kjørt et stykke og har stilt viften til å blåse på frontruten. Jeg pleier å starte bilen først, så tørker jeg over alle vinduene innvendig med en klut. Kluter er en nødvendighet. Antiduggpreparater er også godt å ha.

Duggdannelse i tunnel har jeg aldri opplevd.

AnonymBruker
Skrevet

Husk å trykk på den knappen at du kun sirkulerer luften som er inni bilen. Bruker å være symbolet av en bil med en pil som går son en U...

Da skal du slippe å få dugg.

Kjenner følelsen, jeg har så tunnelangst at det er helt grusomt.

Blir det ikke helt motsatt? Vist du sirkulerer luften sirkulerer du også fuktigheten, en får lettere bort dugg med å få inn ny luft. Forusatt at det ikke er fuktigere luft utenfor bilen enn inni kanskje...

Anonym poster: c92f1ce77f5dfd9d436c48c45cb96a37

Skrevet

Jeg har hørt det har skjedd dødsulykker med slik dugg

Skrevet

jeg pleier å skru på varmluft på fullt (vifte) i god tid før jeg kjører inn i tunnelen. Da unngår jeg at det dugger. Skrur ned etter hvert, og kommer ingen dugg da heller

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Duggdannelse i tunnel har jeg aldri opplevd.

Da har du ikke kjørt Strømsåstunnelen.

Anonym poster: 4ceb3487cb35b43acdf0ce231d59c5b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh. Sikker på at du har lappen?

Gjest Eurodice
Skrevet

Da har du ikke kjørt Strømsåstunnelen.

Nei, det har jeg ikke. Er det noe spesielt med den som gjør at bilvinduer dugger på innsiden?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Er det noe spesielt med den som gjør at bilvinduer dugger på innsiden?

Er vel stort sett utsiden

800px-Strømsåstunnelen-Drammen-d10127.jpg

Skrevet

Her har jeg også kjørt, og det blir helt vilt med dugg... Liker ikke den tunnelen! Vet ikke hva det kommer av, da...

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dogg oppstår når fuktig luft treffer kald frontrute. Det er gjerne fuktig luft inne i tuneller og kommer du med kald frontrute så kondenserer tunell-lufta på utsiden. Vindusviskere og varmeapparat opp på ruta hjelper.

Har du f.eks. fuktige klær og/eller stappfull bil (personer), så blir innelufta fuktig og den kondenserer gjerne på kald frontrute - på innsiden. Dette skjer nok like gjerne ute under åpen himmel som i tunell.

Varmluft på ruta og AC (aircondition) gjør susen.

Det verste er når begge deler skjer omtrent samtidig - da blir det lett paniske tilstander.

Godt råd:

Senk farten automatisk og slå på nødblink (pugg hvor nødblink-knappen er). Hold godt til høyre.

Øv deg på å fjerne dogg på innsiden av ruta ved å slå av og på varmeapparat og aircondition, så skjønner du fortere hva som skjer.

Fukt/kondens:

Når du står opp om morran og ser at bilen er full av dogg - hva tror du har forårsaket det?

Jo, det er fuktig luft (gjerne lett sol-oppvarmet luft/vind) som passerer bilen, som er kald, og da kondenserer lufta på bilen (fester seg på bilen i form av dråper). Når sola treffer bilen forsvinner det fort eller når den litt varme vinden har gjennomvarmet skallet (karosseriet) slik at det ikke er noen temperaturforskjell.

Skrevet

Mener ikke å høres ut som en komplett idiot.

Det er jo bare å slå på vindusviskerene, om du får dugg på ruten?

Har skjedd noen par ganger med meg, og har ikke blitt noe redd når det skjedde.

Og i verste fall, så hadde jeg prøvd å bare slått på nødblinken og kjørt til siden, om det var mulig.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvis det er på innsiden bruker jeg viften på maks opp på ruta og åpner viduet litt slik at den fuktige luften kommer ut.

På utsiden bruker jeg varme og viskere.

• 8 år senere...
Skrevet

Jeg åpnet vinduene.. Da ble det bra raskere. 

Wednesday skrev (På 14.6.2012 den 15.29):

jeg pleier å skru på varmluft på fullt (vifte) i god tid før jeg kjører inn i tunnelen. Da unngår jeg at det dugger. Skrur ned etter hvert, og kommer ingen dugg da heller

Det sto på nett så jeg da jeg googlet. Lønner seg sikkert å ha all luft kun mot vinduet også. Ikke mot gulv, front og tak. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...