Piglet Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Jeg satt og så litt på en debatt på NRK om ultralyd (Stoltenberg vs Halvorsen). Jeg har trodd at regjeringen har fremmet et lovforslag som skal forby ultralyd før 18. uke, men nå virket det som om dette ikke var tilfellet. Hvis dette lovforslaget fortsatt tillater ultralyd når man vil, hva er det da som er nytt? Jeg fikk med meg noe om egenbetaling, men det er vel ikke det hele. Jeg har ihvertfall lest om sorteringssamfunn osv. Er det noen som kan opplyse meg? Piglet
Tusenfryd Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Det forbys tidlig ultralyd med den hensikt å se etter sydommer, syndromer etc fx downs syndrom. Dersom kvinnens helse eller tidligere historie tilsier det, brukes selsvagt ultralyd. Men man får ikke ta ultralyd i uke 11-13 for å se etter den hudfolden, de sier at downsbarn har akkurat da, (det er den som konkret har vært mest diskutert) for så å ta abort. Dette er for å unngå ultralyd brukt som fostervannsprøve - for å si det enkelt.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 slik at vi som virkelig ønsker å finne ut av dette skal måtte lyve eller dra til danmark?? kjempenyttig
Piglet Skrevet 6. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2004 Okey, men hvordan beviser man at man "bare" vil se at barnet har det fint? Har ikke legene lov til å fortelle om uregelmessigheter? Og man må vel heller ikke forklare hvorfor man ønsker abort? Forstår ikke dette helt, men takk for svar Tusenfryd! Piglet
VesleBråka Skrevet 7. februar 2004 #5 Skrevet 7. februar 2004 Legen har lov å fortelle om uregelmessigheter HVIS du blir henvist til ultralyd. Barrieren legges hos fastlegen for å gi henvisning. Leste en artikkel i Dagbladet om overlegen på nasjonalt senter for fosterdiagnostikk (som er helt imot de nye reglene). Han sa at reglene rett og slett tvinger kvinner til å lyve. Pasienten har alltid rett, og til syvende sist så er det pasienten som bestemmer. Man må bare si de riktige tingene, litt sånn Sesam, lukk deg opp. Hvis kvinnen utrykker uro for fosteret/svangerskapets fremgang, kan det være nok til en henvisning før uke 18. Hvis dette ikke er nok for fastlegen, kan man lyve på seg en liten blødning. Da får man alltid ultralyd. Og dette var det overlegen som sa. Får man ultralyd, ser de etter alt.
Helena Skrevet 7. februar 2004 #6 Skrevet 7. februar 2004 I denne saken virker det dessverre som om SV dummer seg skikkelig ut. Enten har de ikke forstått hva loven innebærer (iom at alle andre inkl partier og fagmiljøer mener at lover får andre konsekvenser enn det SV sier), eller så lyver de. Begge alternativene er like skandaløse. Jeg sendte mail til "min representant på Stortinget", nestlederen i SV med spørsmål om hvordan SV kunne stå for en så kvinnefiendtlig politikk. Svaret jeg fikk var fullstendig intetsigende og stemte overhodet ikke overens med alt jeg har lest om denne saken. Hans mening var at det loven først og fremst skulle hindre var at private klinikker skulle ha lov til å reklamere for ultralydtjenester.
VesleBråka Skrevet 7. februar 2004 #7 Skrevet 7. februar 2004 Jeg ser ikke helt problemet med at private klinikker reklamerer for ultralyd.. annet enn at det kanskje vil oppmuntre til et sorterinssamfunn? Det er jo bare å lage et forbud for dem da.. Jeg synes det siste poenget i artikkelen var bra; Norske kvinner vil ikke finne seg i den nye loven. Det er deres kropp og deres barn. De vil finne måter å omgå den lovlig, de vil ikke legge seg flate for Krf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå