Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 jeg er redd for å få allergisk reaksjon Har gått på det i snart 3 dager nå,( begynte på morningen på søndag) kan jeg alikevell få allergisk reaksjon ? Eller hadde jeg fått det på dag 1 da? Og kan jeg ta idoform SAMTIDIG som jeg tar penicillinen?
Tarzani Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 har du fått allergisk reaksjon på det før? du kan ta idoform sammen med pencilinen ja:) evt biola..
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 har du fått allergisk reaksjon på det før? du kan ta idoform sammen med pencilinen ja:) evt biola.. Nei. Men tror det er første gang jeg bruker dette merke. Har kanskje bare brukt penicillin 1 gang før? Ja drikker biola og .
Tarzani Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 da tror jeg det kommer til å gå helt bra! iallefall siden du allerede er på dag 3 uten noe reaksjon God bedring! :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 da tror jeg det kommer til å gå helt bra! iallefall siden du allerede er på dag 3 uten noe reaksjon God bedring! :gjeiper: Håper det. er ikke allergisk mot noe annet, så vet ikke hvordan sånn "funker"
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 da tror jeg det kommer til å gå helt bra! iallefall siden du allerede er på dag 3 uten noe reaksjon God bedring! :gjeiper: Det stemmer ikke. På penicillin kan en få allergisk reaksjon både under hele behandlingen og etter bruk. Jeg har selv påvist penicillin allergi via blodprøver. Sist gang kom reaksjonen dagen etter endt kur. Mens andre ganger (før legene ble obs på at det kunne være medisin allergi) var det av og til jeg fikk reaksjoner samme dag som kuren og opp til hele 1 uke etter endt kur. Men jeg har medisin allergi for svært mange andre medisiner også, så det var ikke ovveraskende på meg. Men har du ikke hatt antydning til allergi tidligere skulle jeg tro du er ganske så trygg. Men merker du noe ubehag som du misstenker er en allergisk reaksjon, er det bare å kontakte legevakten. De er gjerne behjelpelig med å sortere hva som er greit og ugreie reaksjoner
Tarzani Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Det stemmer ikke. På penicillin kan en få allergisk reaksjon både under hele behandlingen og etter bruk. Jeg har selv påvist penicillin allergi via blodprøver. Sist gang kom reaksjonen dagen etter endt kur. Mens andre ganger (før legene ble obs på at det kunne være medisin allergi) var det av og til jeg fikk reaksjoner samme dag som kuren og opp til hele 1 uke etter endt kur. Men jeg har medisin allergi for svært mange andre medisiner også, så det var ikke ovveraskende på meg. Men har du ikke hatt antydning til allergi tidligere skulle jeg tro du er ganske så trygg. Men merker du noe ubehag som du misstenker er en allergisk reaksjon, er det bare å kontakte legevakten. De er gjerne behjelpelig med å sortere hva som er greit og ugreie reaksjoner Oi, der lærte jeg noe nytt, gitt! har bare hørt om folk som har reagert i løpet av første 24 timer.. Hvordan reagerer du på penicillin da?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Det stemmer ikke. På penicillin kan en få allergisk reaksjon både under hele behandlingen og etter bruk. Jeg har selv påvist penicillin allergi via blodprøver. Sist gang kom reaksjonen dagen etter endt kur. Mens andre ganger (før legene ble obs på at det kunne være medisin allergi) var det av og til jeg fikk reaksjoner samme dag som kuren og opp til hele 1 uke etter endt kur. Men jeg har medisin allergi for svært mange andre medisiner også, så det var ikke ovveraskende på meg. Men har du ikke hatt antydning til allergi tidligere skulle jeg tro du er ganske så trygg. Men merker du noe ubehag som du misstenker er en allergisk reaksjon, er det bare å kontakte legevakten. De er gjerne behjelpelig med å sortere hva som er greit og ugreie reaksjoner Oi seriøst? åh, nå ble jeg bare redd ! Men jeg har lest at det starter alltid med utslett osv? Det har ikke jeg fått enda. Tenk om jeg får anafylaktisk sjokk. Men da merker du det vell veeldig, og ikke sånn " jeg tror jeg er allergisk" Og hvor lenge har man diare på denne dritt medisinen da haha, uff:p
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Oi, der lærte jeg noe nytt, gitt! har bare hørt om folk som har reagert i løpet av første 24 timer.. Hvordan reagerer du på penicillin da? Huff.. var ikke meningen å skremme deg. Synes bare det ble litt feil med feilinformasjon. Har du ikke reagert på noe tidligere vil jeg nok tro sansynligheten er ganske liten for at du reagerer nå er svært liten. Jeg har ALTID fått allergiske reaksjoner på mendisiner. Er også allergisk for mye annet. Selv de reaksjonene som legen har betegnet som alvorlig synes jeg ikke har vært så fryktelig ille. Ubehagelig men jeg har overlevd alt. Men så har jeg også tatt det med god ro, de fleste reaksjonene har gått over av seg selv. Av penicillin startet det med utslett. Elveblest heter det. Veldig gjenkjennelig med flate områder som klør noe enormt og kan ikke overses.http://pozemedicale.org/Norwegian/Hudsykdommer/Elveblest-bilder.html Begynte ganske lite bare på bena. Det gikk vel en 3-4 timer før utslettet hadde spredt seg til armer, mage og begynte krype oppover kroppen. Det flytter på seg. Blir borte i et område og dukker opp et annet. Har fått slikt utslett hver eneste gang jeg har fått penicillin uten at det har vært noe jeg har gått til lege med. Var først når det kom i hals og ansiktsområdet jeg synes det begynte bli ekkelt siden det ble noe tyngre å puste. Først da gikk jeg til legen. Fikk en allergitabelett og ble sendt hjem igjen. Prøvene som ble tatt noen uker senere viste sterk allergi med advarsel om at jeg ALDRI måtte få penicillin lignende medikamenter igjen. Men noe som er viktig OM en reagerer er å ta det med ro. De fleste reaksjoner er milde og går som oftest over av seg selv. Høy puls og nervøsitet forsterker gjerne reaksjonen siden adrealin-nivået i kroppen øker. Ikke vent på at du skal reagere, vent heller på at du IKKE reagerer. PS. Diare -kan- fort komme om du er nervøs.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Og kan jeg ta idoform SAMTIDIG som jeg tar penicillinen? Dette bør du spørre legen din om
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Huff.. var ikke meningen å skremme deg. Synes bare det ble litt feil med feilinformasjon. Har du ikke reagert på noe tidligere vil jeg nok tro sansynligheten er ganske liten for at du reagerer nå er svært liten. Jeg har ALTID fått allergiske reaksjoner på mendisiner. Er også allergisk for mye annet. Selv de reaksjonene som legen har betegnet som alvorlig synes jeg ikke har vært så fryktelig ille. Ubehagelig men jeg har overlevd alt. Men så har jeg også tatt det med god ro, de fleste reaksjonene har gått over av seg selv. Av penicillin startet det med utslett. Elveblest heter det. Veldig gjenkjennelig med flate områder som klør noe enormt og kan ikke overses.http://pozemedicale.org/Norwegian/Hudsykdommer/Elveblest-bilder.html Begynte ganske lite bare på bena. Det gikk vel en 3-4 timer før utslettet hadde spredt seg til armer, mage og begynte krype oppover kroppen. Det flytter på seg. Blir borte i et område og dukker opp et annet. Har fått slikt utslett hver eneste gang jeg har fått penicillin uten at det har vært noe jeg har gått til lege med. Var først når det kom i hals og ansiktsområdet jeg synes det begynte bli ekkelt siden det ble noe tyngre å puste. Først da gikk jeg til legen. Fikk en allergitabelett og ble sendt hjem igjen. Prøvene som ble tatt noen uker senere viste sterk allergi med advarsel om at jeg ALDRI måtte få penicillin lignende medikamenter igjen. Men noe som er viktig OM en reagerer er å ta det med ro. De fleste reaksjoner er milde og går som oftest over av seg selv. Høy puls og nervøsitet forsterker gjerne reaksjonen siden adrealin-nivået i kroppen øker. Ikke vent på at du skal reagere, vent heller på at du IKKE reagerer. PS. Diare -kan- fort komme om du er nervøs. Går fint. Takk for svar! Er fortsatt ekstremt redd for å få det. Greier ikke tenke på noe annet. Etter jeg har tatt tabletten så begynner jeg å få tung pust, og er liksom "trykk" i brystet. Livredd for det kan være anafylaktisk sjokk. Eller kan få det neste gang jeg tar tabletten. Det går vell ann å få allergisk reaksjon uten utslett..
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Går fint. Takk for svar! Er fortsatt ekstremt redd for å få det. Greier ikke tenke på noe annet. Etter jeg har tatt tabletten så begynner jeg å få tung pust, og er liksom "trykk" i brystet. Livredd for det kan være anafylaktisk sjokk. Eller kan få det neste gang jeg tar tabletten. Det går vell ann å få allergisk reaksjon uten utslett.. Det du beskriver er mer en angst reaksjon fordi du er nervøs og redd for at du skal reagere på medisinen. En en reaksjon på selve medisinen. De mest vanlige angst reaksjonene en kan få er tung pust, trykkfølelse i brystet og diare. Om en er ekstra nervøs kan pulsen øke, en kan bli svimmel. Blir en ekstra nervøs puster en litt raskere, da kan en få prikking eller nummenhet også siden en får for lite oksygen i blodet. Men det er angst fordi en er nervøs og redd. Prøv å slapp av og tenk på at du ikke har fått reaksjoner tidligere. Det er mest sannsynlig at du ikke får noe reaksjon i det hele tatt. Ro deg ned og gjør andre ting som får tankene HELT inn på andre baner. Se på tv, les en bok slik at du får slappet godt av og får tankene inn på helt andre baner. Så vidt jeg husker er utslett /elveblest den mest vanlige reaksjonen på pengebevilling. Det ser og kjenner du godt igjen.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Så vidt jeg husker er utslett /elveblest den mest vanlige reaksjonen på pengebevilling. Det ser og kjenner du godt igjen. Rettelse IKKE pengebevilling men penicillin (stavekontrollen klikket litt) 1
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Det du beskriver er mer en angst reaksjon fordi du er nervøs og redd for at du skal reagere på medisinen. En en reaksjon på selve medisinen. De mest vanlige angst reaksjonene en kan få er tung pust, trykkfølelse i brystet og diare. Om en er ekstra nervøs kan pulsen øke, en kan bli svimmel. Blir en ekstra nervøs puster en litt raskere, da kan en få prikking eller nummenhet også siden en får for lite oksygen i blodet. Men det er angst fordi en er nervøs og redd. Prøv å slapp av og tenk på at du ikke har fått reaksjoner tidligere. Det er mest sannsynlig at du ikke får noe reaksjon i det hele tatt. Ro deg ned og gjør andre ting som får tankene HELT inn på andre baner. Se på tv, les en bok slik at du får slappet godt av og får tankene inn på helt andre baner. Så vidt jeg husker er utslett /elveblest den mest vanlige reaksjonen på pengebevilling. Det ser og kjenner du godt igjen. Men hvordan vet jeg forskjell på angst og anafylaktisk sjokk da? Det er jo neeesten de samme symptomene. ? Uff. Jeg prøver å holde på med ting for å få tankene på noe annet.. men kjenner bare symptomene heele tiden.. Men vet du om det er mange som får allergisk reaksjon? Jeg har lest om tuusen som har fått det på samme penicillinen jeg bruker. Må slutte å lese..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Men hvordan vet jeg forskjell på angst og anafylaktisk sjokk da? Det er jo neeesten de samme symptomene. ? Uff. Jeg prøver å holde på med ting for å få tankene på noe annet.. men kjenner bare symptomene heele tiden.. Men vet du om det er mange som får allergisk reaksjon? Jeg har lest om tuusen som har fått det på samme penicillinen jeg bruker. Må slutte å lese.. Du VET det om du får anafylaktisk sjokk. Tro meg. Da er det bare å ringe 113 og få adrenalin satt i låret så fort som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Du VET det om du får anafylaktisk sjokk. Tro meg. Da er det bare å ringe 113 og få adrenalin satt i låret så fort som mulig. Okei. Men hvor lang tid kan det ta før du får anafylaktisk sjokk da? Fra du tar medisinen? Skjer ikke det ganske fort? Har du fått det før?
ninuska_ Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Jeg har allergi mot en annen antibiotika. Når jeg fikk allergisk reaksjon, så begynte jeg å småklø på et lite område på ryggen. Det klødde, og klødde, til det spredde seg til hele kroppen og føltes ut som maur kravlet på kroppen min. Da hadde jeg blitt dekket av bittesmå røde prikker over hele kroppen. Det kunne se ut som om jeg var solbrent for de lå tett i tett. Jeg ringte legevakten og de forklarte at jeg måtte komme ned så raskt som mulig for ansiktet mitt hadde begynt å hovne opp. Hvis leppene hovnet opp på veien, så måtte jeg ringte ambulanse øyeblikkelig. Jeg hadde heldigvis (!) lest pakningsvedlegget, ellers hadde jeg ikke visst hva symptomene på allergi for antibiotikaen var, og jeg hadde avblåst det som en elveblest. Det skjedde på en kort tidsperiode, og jeg ringte med en gang det hadde spredd seg til et større område, og til jeg kom på legevakten så jeg ganske delikat ut. Dette var faktisk et par dager ut i behandlingen. Det ordnet seg den kvelden. Dagen etter hadde ansiktet mitt hovnet ytterligere, og da ble det en tur til legen for å få sprøyte og tabletter til å ta med hjem som jeg skulle fortsette å ta. Hevelsene og prikkene gav seg etter en fire-fem dager - inntil da måtte jeg gå rundt og se ut som en idiot Hvis du er usikker, så vil jeg anbefale deg å ringe legevakten. Det skader nok ikke å snakke med dem for rådgivning. De er ofte flinke på å gi råd og beroligende Endret 12. juni 2012 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har allergi mot en annen antibiotika. Når jeg fikk allergisk reaksjon, så begynte jeg å småklø på et lite område på ryggen. Det klødde, og klødde, til det spredde seg til hele kroppen og føltes ut som maur kravlet på kroppen min. Da hadde jeg blitt dekket av bittesmå røde prikker. Jeg ringte legevakten og de forklarte at jeg måtte komme ned så raskt som mulig for ansiktet mitt hadde begynt å hovne opp. Hvis leppene hovnet opp på veien, så måtte jeg ringte ambulanse øyeblikkelig. Jeg hadde heldigvis (!) lest pakningsvedlegget, ellers hadde jeg ikke visst hva symptomene på allergi for antibiotikaen var, og jeg hadde avblåst det som en elveblest. Det skjedde på en kort tidsperiode - men det var faktisk et par dager ut i behandlingen. Det ordnet seg den kvelden. Dagen etter hadde ansiktet mitt hovnet ytterligere, og da ble det en tur til legen for å få sprøyte og tabletter til å ta med hjem som jeg skulle fortsette å ta. Hevelsene og prikkene gav seg etter en fire-fem dager - inntil da måtte jeg gå rundt og se ut som en idiot Hvis du er usikker, så vil jeg anbefale deg å ringe legevakten. Det skader nok ikke å snakke med dem for rådgivning. De er ofte flinke på å gi råd og beroligende Uff då. Bra det gikk bra til slutt:) Tørr ikke ringe enda.. har telefon angst Får se imorgen. Men kan du allergisk reaksjon ETTER du er ferdig med penicilin?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #20 Skrevet 13. juni 2012 Det er normalt å få diare av penicillin? Andre som fikk det og hva gjorde dere? Jeg springer på do hele tiden. Vondt i magen og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå