AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Hei! Jeg vurderer å kjøpe et lite hus på landet, for å komme unna blokktilværelsen og få fred og natur rundt meg. Saken er at jeg er vàr for lyder og bråk, og huset jeg har sett meg ut ligger i et jordbruksområde. Det er marker tett inntill på hver side av tomten (som er liten). Jeg har aldri bodd på bygda før, og vet derfor ikke hva jeg må regne med av støy fra landbruksmaskiner o.s.v. Hvor ofte slår en disse markene f.eks, og er det annet jeg må regne med? På forhånd takk for svar! Anne
Boudicca Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Ikke veldig ofte. Det hender av og til på sommerhalvåret. Ellers er det fint.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Jeg bor på landet selv, har alltid gjort det så jeg legger ikke så mye merke til det uansett. Det er jo en del "bråk" på våren og om høsten når de jobber på åkeren. Ettersom jeg alltid har bodd her så får jeg ikke sammenlignet med å bo i et boligstrøk feks. Men her gjelder ikke søndag-normene i alle fall, så du kan godt våkne til at naboen jobber på jordet sitt eller klipper gresset ganske tidlig på søndagene.
Gjest Bud Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Først og fremst må du være klar over at jordet som huset grenser inntil er annen manns eiendom - som eier benytter til hva han ønsker. Traktorkjøring noen dager 3-4 ganger i året må du regne med. Et annet aspekt du må ta i betraktning er eventuelle ulovlige handlinger, som motorisert ferdsel på innmark. Mange av oss er glad i å kjøre bråkete snøscootere, ATVer, crossere o.l. på jordet. Det er ikke lovlig, men hvis du klager på sånne ting så kan grunneier fort lage store problemer for deg. En annen ting er jakt, duejakt tidlig som sent kan fort skremme livskiten ut av en byfrue. Bygdeidyllen er fin og flott den, men kom deg heller til skogs enn nær et jorde 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Hvor i landet er det, og er det eng du mener? Det er vel gjerne 2-4 slåtter i året avhengig av beliggenhet. Først kjøring med slåmaskin, så pakking i rundballer, regner jeg med. Og så gjødsler de nok 1-3 ganger i tillegg (da lukter det gjerne kumøkk...). Med noen års mellomrom pløyer man opp jorda og sår på nytt. Det er ikke så veldig mye bråk med dette arbeidet synes jeg, det er også fort unnagjort, så du får vel en dag eller to med støy noen få ganger i året. Støy fra sånt som skytebaner (veldig vanlig, virker det som, det var det der jeg bodde også), mopedråning osv er også mer utbredt på landet ja... Sjekk hvordan det er med tog i nærheten - jeg var en uke på et lite sted hvor alle forbipasserende tog fløytet, ganske irriterende...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Flyttet fra Oslo sentrum til landet, tettsted i Akershus. Mine opplevelser er at det er forskjellig type støy. I byen er det mer støy, sirener, jeven dur med trafikk etc. Fyll i helgene etc. Her jeg bor nå er det betydelig mer stille enn i byen, særlig merker jeg det lørdag og søndag morgen, men det er noen ting: barn som leker, mye mer høylytt enn de jeg en sjelden gang la merke til i byen og de barna som leker rundt her gjør ofte ting som støyer. Slår med pinner, slår i stykker leker, rapper handlekurver fra butikken og kjører rundt med de. Barna her vikrer litt mer rampete :gjeiper: Men plages aldri særlig av denne støyen, det er heller ikke så ofte. Ellers; rånere! De hører jeg hele året. Og de bråker MYE, enten de står og råner og burner motoren eller om de står og hører på musikk. Eller farer forbi og man hører begge deler. Det irriterer meg og er forstyrrende. Men det er jo ikke sånn overalt da
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Enig med de over + kyr og sauer på beite. (Det irriterer ikke meg, men min tidligere leieboer mente det var slitsomt.)
Gjest Badabing Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Jeg holdt på å bli gal da jeg bodde på landet og de drev med våronna og høstonna eller hva det heter. Det var traktordur døgnet rundt, og hele vinteren var det også ut døgnet rundt fordi de skulle måke snø. Et sted hadde de en døgnvill hane. Gikk meg skikkelig på nervene. Synes det er mer behagelig bråk i byen, så lenge man ikke bor midt i sentrum.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Som andre her sier, det kommer jo an på hvor "på landet" du skal flytte, og hva eiendommen har som naboer. Jeg flyttet fra storbyen (midt i Oslo) til landsbygda for 3 år siden. Her har vi haner som galer til feile tider, traktorer som lager mye lyd, naboer som klipper/kutter gress og utmark gjerne kl. 07.00 søndag morgen. Og gneldrebikkjer som "vokter" naboeiendommene. For å ikke snakke om jakt-tiden. Da smeller det rundt husveggene her. Og spennende lyder fra store og små ville dyr på nattestid. Likevel opplever jeg at det er mye stillere her enn i Oslo sentrum. Når det er stille her, så er det faktisk helt stille. Og det er ganske deilig. Den stillheten finner du aldri i storbyen. Akkurat nå: Jeg hører raslingen av vinden i store trær, og noen småfugler som synger. En enslig gjøk som har holdt på i minst en time. Ellers er det stille. Ingen rushtrafikk. Anonym poster: 4353dbd9b3e22fc5f080f1111ca9a53a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Tusen takk for innspill alle sammen! Det hjelper meg. Eiendommen ligger som sagt midt mellom 2 jorder. Det er litt skog og en bekk på 'baksiden' av huset. På andre siden av huset (ca 15 meter unna) er det en vei som går opp til 3-4 gårder. Det er også jorder på andre siden av denne veien. Et lite stykke 'bak' huset går det en traktorvei/skogsvei som jeg tror bare ender opp i skogen et sted.. Jeg tror ikke de fleste av disse jordene blir brukt som beitemark, men det er mulig at det er noe av det på den ene siden av huset (ser piggtrådgjerder). Jeg flytter jo på landet primært for å kunne være ute og pusle i hagen, sitte på terassen og nyte fred og ro, så hvis det blir slik at en plutselig må rømme innendørs p.g.a landbruksmaskiner som durer og går i ett, så blir jo noe av hensikten borte.. De slår vel gresset ca 3 ganger om året (?), og så kommer gjødsling og sånt i tillegg (event. pløying innimellom). Det høres jo ikke ille ut i det hele tatt, men hvis det er 3-4 forskjellige bønder og de alle gjør det på forskjellige tider, så kan det jo bli litt likevel. Det er et godt stykke unna andre hus, så unger og event. hamring og snekring og sånt tror jeg ikke jeg kommer til å merke så mye til. Igjen, tusen takk for innspill, og kom gjerne med flere dere som har litt erfaring! Anne Anonym poster: dee129436104eee929b3fce7a6199af5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Jeg vil egentlig ikke tro slåttene er spredt over så mange dager selv om det skulle være flere bønder, fordi det er vær og vekst på graset som avgjør når det er passe tid å slå (sånn sett er det nesten verre hvis det er én bonde med én traktor som eier all marka). Det spørs hvor lydsensitiv du er - det kan godt hende du synes det er irriterende når nabojordene blir slått. Og stort sett slår de når det er pent vær Men jeg synes i hvert fall ikke traktordur er plagsomt når det er et stykke unna. Da er mopeder, plenklippere og rånebiler langt verre. Anonym poster: b5ff674e141d10a2c72e6a29b57ebfd3 2
Susa Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Jeg bor på landet, men har alltid gjort det, så for meg er byen mye støy. Traktorer, vedhogst/kløyving, plenklipping ol. blir gjerne gjort når som helst, også i helgene. Syns det er er koselig lyd jeg Men da mormora mi flytta hit, etter å ha bodd i byen hele sitt liv så klaget hun voldsomt over all støyen, ihvertfall den som var på søndager. Og tenk at de hadde klesvasken ute på en søndag da gitt!! :gjeiper:
Lottiz Skrevet 14. juni 2012 #13 Skrevet 14. juni 2012 Jeg er oppvokst på landet med jorder rundt huset, og jeg plagdes aldri av traktorstøyen iallfall. Men der er vi jo forskjellige. Er det en traktorvei ved huset må man jo regne med at den brukes til å f.eks frakte rundball etc 1
Vegglampe Skrevet 15. juni 2012 #14 Skrevet 15. juni 2012 Jeg har bodd landlig til, og det vi hørte var de rundt 30-50 bilene som kjørte forbi hver dag. Naboens traktor når han kjørte på jorde ca 4-6 ganger i året. Det som kunne faktisk bråke litt var rådyrene i parringstiden. og man må ikke glemme de som kjører rulleski eller de som sykkler "profft" de hadde en tendens til å snakke sammen med 4-5 meters avstand når de kjørte forbi. Det er en fordel at naboen har traktor, han hjalp oss med å måke gårdsplassen, vi kunne bruke 4 timer med snøfreser, og han gjorde det på under 10 min! Ellers så var det for det meste stille, veldig stille for meg, så jeg flytta til et sted med litt mere liv og bråk
Dragonfly84 Skrevet 15. juni 2012 #15 Skrevet 15. juni 2012 (endret) Jeg er fra landet, og det som alltid har plaga meg mest er alle de h******* fuglene som tror det er morgen klokka 2. ...og mus i veggene eller på loftet hvis man er riktig heldig. Og rev som skriker. Mest slitsomme traktorstøyen jeg har hatt er da bonden brukte traktoren for å få opp vann fra en vannkilde i nærheten, for å vanne jordene antar jeg, så det stod en traktor på og bråka time etter time etter time, på samme sted. Ellers venner man seg nok fort til "vanlig" traktorstøy, litt som folk som bor ved siden av trikken som bare hører den de to første ukene de bor der. Men det som er med onna er at de må bruke alle timene de har lys, så dersom du legger deg tidlig kan det være plagsomt... De slutter gjerne ikke før..tja, midnatt eller enda senere? Når det er sagt er det ikke lydene, men luktene som er slitsomt nær jorder... Om våren gjødsles det, og hvis tomta er klin inntil jordet da... Kan du nok ikke lufte noe særlig, akkurat. Endret 15. juni 2012 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #16 Skrevet 15. juni 2012 Hei igjen! Tusen takk for svar alle sammen, det betyr mye og hjelper meg til å få litt innblikk i ting. Oppdatering: Jeg snakket med nåværende eier på tlf. nå og la frem problemstillingen ang. lydvàrhet. Han var hyggelig. Det er stille og rolig der sa han, men det eneste var at det er sauer på beite 20-30 meter fra huset. Lyden av bjellene bærer veldig godt, og de måtte lukke vinduet på soverommet om de skulle få fred de ukene sauene beiter der (før de drar på fjellet om våren og etter at de kommer ned fra fjellet om høsten). Han mente det var snakk om ca 4 uker tilsammen. Men er det ikke lengre da? Jeg vet ikke.. Det er i midt-norge forresten. Hmmm... ble litt i tvil nå. En skulle ikke tro lyden av sauebjeller kunne være så slitsom, men jeg har vært på fjellet endel hvor det er sauer på beite, og vet hvor godt lyden bærer, og da er det jo snakk om bare 3-4 sauer en møter på liksom. Og her er det jo en hel flokk.. Anne Anonym poster: dee129436104eee929b3fce7a6199af5
Dragonfly84 Skrevet 15. juni 2012 #17 Skrevet 15. juni 2012 Det er i midt-norge forresten. Hmmm... ble litt i tvil nå. En skulle ikke tro lyden av sauebjeller kunne være så slitsom, men jeg har vært på fjellet endel hvor det er sauer på beite, og vet hvor godt lyden bærer, og da er det jo snakk om bare 3-4 sauer en møter på liksom. Og her er det jo en hel flokk.. Jo, bjeller er rimelig slitsomt... Spesielt hvis du er var for lyder. Dyr har ikke samme sovemønster som mennesker, akkurat, så de har gjerne party klokka 4-5 om natta, og 20 meter unna er nært. Jeg ville nok satsa på ørepropper de få ukene det dreier seg om
Sirah Skrevet 15. juni 2012 #18 Skrevet 15. juni 2012 Jeg har bodd både i byen og på landet, og heller traktorbråk noen dager noen ganger i året enn å høre på sirener og rushtid året rundt Det mest frustrerende med å bo på landet sånn sett må være når jordene blir gjødslet. Heldigvis er dette bare en til to ganger i året, og lukten forsvinner illøpet av en dag eller to. Traktorstøy i bakgrunnen venner man seg til, som skrevet over, på samme måte som man venner seg til trikken. Jeg syntes uansett at de dagene med traktorkjøring og gjødsling er en fryktelig lav pris å betale for roen resten av året Og er du ikke fornøyd, så flytt igjen. Ikke værre enn det.
Gjest Twinklefart Skrevet 15. juni 2012 #19 Skrevet 15. juni 2012 (endret) Jeg har bodd både på byen og på landet og støyen i byen er mye mindre støyende. Som noen andre også sier over her, i byen er det en jevn strøm som gjør at man til slutt ikke plages veldig og man regner med at det er der, så det kommer liksom aldri brått på når man skal slappe av. På landet derimot er det overraskende bråkete med traktorer, gressklippere, rånere, andre slags maskiner, gravemaskiner og motorsager i skogen ofte fra tidlig tidlig morgen, og bjelleklang og dyrelyder hele natta omtrent, i tillegg til at man ikke kan henge klær ute eller ha vinduer lenge oppe på våren når de sprayer jordene med bæsj. Så for meg, hvis det var fred og ro jeg var ute etter, så ville jeg bodd i byen utenfor bykjernen. Lagt til: jeg har et jorde med sauer nesten en halv kilometer unna og jeg hører bjellene og brekingen derifra innmari godt, lammebreking og bjeller bærer som bare fy! Endret 15. juni 2012 av Twinklefart
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #20 Skrevet 15. juni 2012 Eiendommen ligger som sagt midt mellom 2 jorder. Det er litt skog og en bekk på 'baksiden' av huset. På andre siden av huset (ca 15 meter unna) er det en vei som går opp til 3-4 gårder. Det er også jorder på andre siden av denne veien. Et lite stykke 'bak' huset går det en traktorvei/skogsvei som jeg tror bare ender opp i skogen et sted.. Anonym poster: dee129436104eee929b3fce7a6199af5 Dette hørtes ut som et helt bestemt hus på Frogner i Sørum. :-) Anonym poster: 776adf5a0c95547df599d3a1386dc1b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå