AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Som oftest pynter arbeidsgivere på ønskelisten sin (kvalifaksjonslista) for hva du må kunne for å klare deg i jobben. Som oftest trenger du jo knapt noen av de ønskede kvalifikasjonene for å klare deg i jobben. Så hvorfor kan de, men ikke jobbsøkere ljuge?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Det er forskjell på ønsker og krav. Jeg fikk en jobb hvor man måtte ha bachelor innen økonomiskrelaterte fag for å få jobb. Hvor mye av utdannelsen min tror du jeg fikk bruk for? Nada... En uten vitnemål fra videregående kunne gjort samme jævla jobben.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 blir skremt av alle kravene de har jeg, det er jo supermennesker de vil ha 1
Utropstegn Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Derfor man må ta kravene i en jobbannonse som veiledende, ikke endelig. Det går mye på personlige egenskaper. Grunnen for at mange bedrifter ønsker folk med utdannelse er nok mer pga man har "rast" litt fra seg i livet, har litt mer livserfaring enn de som ikke har det. Det går nok også litt på alder, hvis man er over 24 uten utdannelse vil nok flere se på CVen din selvom de skriver at man må ha utdannelse. Er selvfølgelig noen steder som ikke ansetter folk uten bachelor, men tror dette er mer pga de ikke ønsker å miste folk etter kort tid for at de begynner å studere. Ta annonseteksten veiledende, søk, se hva som skjer. Ikke verre enn det Det er ønsker i annonseteksten, ikke krav. Dette er min oppfatning fra flere steder. Kommer selvsagt an på hvor mye "trykk" det er på stillingene, hvis de kan finne kandidater som er slik de ønsker er det jo ingen grunn for å ta noe annet. Men hvis det er en stilling du har veldig lyst på, utarbeid et godt personlig brev og en fin CV ellers så ser de nok på deg. Handler ikke så mye om hvilken erfaring/kvalifikasjoner du trenger i jobben, dette lærer man oftest uansett. Handler mer om hvilket stadie av livet sitt man er på.
hermoine Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 (endret) ja, har sett annonser fra vanlige restauranter der de søker etter servitører med fagbrev. Jeg har jobbet på en veldig, fin restaurant med strenge sjefer + erfaring fra andre steder innen servering, og kan aldri få jobben på den peppes pizza-lignende restauranten fordi jeg ikke har fagbrev? Virker som at mange arbeidsgivere er redde for å gi opplæring:) Er du et supermenneske med masse erfaring, utdanning og positive sider så kan jo sjefen bare sette seg rolig ned og glo i veggen når du er på første arbeidsdag, Endret 12. juni 2012 av hermoine
Leeloo Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Problemet med å ansette noen som reelt sett er overkvalifisert for jobben er jo at vedkommende kanskje vil mene jobben raskt blir for lite utfordrende og bytter jobb etter kort tid. Derfor mener jeg arbeidsgivere bør gjøre en bedre jobb med å finne ut hva de faktisk trenger, i stede for å konsekvent søke etter en siviløkonom når de kunne klart seg med en person med øk/ad fra videregående (for å sette det på spissen). 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Jobbsøkere forbinder høye krav med gode jobber. Å stille høye krav gjør dermed at jobben ser mer attraktiv ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå