AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Er invitert i bursdagsfest til en voksen kvinne, og fikk beskjed om å ta med drikke selv. Greit for meg, men jeg ble litt overrasket, er det vanlig, når man serverer mat? Vanligvis har man jo uansett med seg en flaske vin til vertskapet, hva gjør man hvis man skal ha med egen drikke, tar man kun med til seg selv? Eller tar man med en flaske til vertskapet uansett? Jeg synes det virker litt gjerrig å ikke spandere drikke, er jeg helt på viddene? Jeg ville iallefall aldri invitert til middag og bedt folk om å ta med egen drikke. Og jeg har mye mindre penger enn hun har. Hva er vanlig?
nessi Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 I min vennekrets er det vanlig at man spanderer drikke hvis man ber noen få, men ber man mange får man som regel drikke til maten og har med selv til resten av kvelden. Synes det er en helt grei ordning. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 inviterer vi til middag serverer vi drikke.
Nerdemamma Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Varierer litt. Hvis det er en fest er det bestandig medbrakt drikke i vår omgangskrets. Men hvis det er mer selskapspreg eller kosemiddag så er det som regel med drikke. Men det varierer også fra vennepar til vennepar. Noen vi kjenner har kun drikke til seg selv men kanskje litt brus til andre og forventer at vi skal ha med selv. Et annet vennepar blir nesten fornærmet hvis vi har med egen drikke.
Kladd Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 For min del så kommer det an på hva du mener med "bursdagsfest". Er det middag, ville jeg forventet å få drikke. Er det "hæla-i-taket"/"ut-og-gjøre-byen-utrygg"-fest så er det naturlig at alle har med egen drikke, synes nå jeg. 18
Rainbow Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Nå er jeg ikke så ofte på fest lenger, men det er alltid vanlig å ta med drikke selv. Med mindre det er middag og sånn, da blir det vel ofte servert vin. Men hvis det er fest der det skal drikkes utover kvelden tar man med alkoholen selv. Folk liker jo forskjellige ting, noen vil ha øl, andre rusbrus, andre drinker. Og enkelte liker bare én type vin. Vi er i starten av 30-åra, forresten. 6
pinar Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Vet ikke hva du betegner som voksen men jeg ser ikke problemet i å be folk ta med drikke selv... mat til flere personer er dyrt. Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt, og hvertfall ikke forventet det. Når folk jeg kjenner arrangerer ting som 17. Mai lunch etc er det vanlig at maten spleises på.
Vulpes Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Om noen i vennegjengen inviterer til middag pleier vi å ta med drikke selv. Nå er vi bare 23-24 år da, så vi er kanskje ikke voksne nok ennå til å spandere drikke og. Ikke har vi så veldig formelle middager heller.
Djungelvrål Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Ja som regel har folk med drikke selv, jeg har ikke råd til å spandere vin på 10-20 personer ihvertfall...
Capricorn Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Jeg pleier å si at det er øl/vin til maten, men at de må ta med selv for resten av kvelden. Noen av våre venner drikker masse øl og med ølprisene i Norge så hadde det ikke blitt mange øl på hver hvis jeg skulle betalt alt for 10-15 stykker. 1
FantasDick Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Jeg står alltid for drikke til maten så lenge jeg inviterer til middag middagsselskap og ikke fest. Aldri vært borti noe annet heller. Endret 12. juni 2012 av Zaphireh 1
juliane Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Er invitert i bursdagsfest til en voksen kvinne, og fikk beskjed om å ta med drikke selv. Greit for meg, men jeg ble litt overrasket, er det vanlig, når man serverer mat? Vanligvis har man jo uansett med seg en flaske vin til vertskapet, hva gjør man hvis man skal ha med egen drikke, tar man kun med til seg selv? Eller tar man med en flaske til vertskapet uansett? Jeg synes det virker litt gjerrig å ikke spandere drikke, er jeg helt på viddene? Jeg ville iallefall aldri invitert til middag og bedt folk om å ta med egen drikke. Og jeg har mye mindre penger enn hun har. Hva er vanlig? Som mange andre her sier; er det fest (mange gjester, gjerne stående buffet) er det vanlig å ha med drikke selv. Man kan jo ikke spandere vin på 30-40 stk, selv med skvip til 100 kr flaska blir det jo snakk om 4000 kr bare i vin, hvis man regner en flaske per person. Inviterer man til middagsselskap er det vel mer vanlig at man også står for vinen, for da er det jo snakk om betydelig færre gjester. Gave til bursdagsbarnet kjøper du uansett. 3
Gjest Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 I gjengen vår og omgangskrets er det vanlig med KB (kollektiv bar). Alle tar med noe å drikke og så settes dette på et bord, vertskapet står som regel for blandevann.Det er ingen som henger seg opp i hvem som drikker hva - og hcis noen har med noe de helst vil drikke selv - så har de flasken i nærheten eller på bordet der de sitter. Når vi inviterer til middag er vi færre, men vi pleier å ta med egen vin, vi Så står vertskapet for mat,snacks og dessert etc.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 I gjengen vår og omgangskrets er det vanlig med KB (kollektiv bar). Alle tar med noe å drikke og så settes dette på et bord, vertskapet står som regel for blandevann.Det er ingen som henger seg opp i hvem som drikker hva - og hcis noen har med noe de helst vil drikke selv - så har de flasken i nærheten eller på bordet der de sitter. Når vi inviterer til middag er vi færre, men vi pleier å ta med egen vin, vi Så står vertskapet for mat,snacks og dessert etc. synes jeg hørtes ut som en bra ide som jeg skal bruke. Ser ikke problemet med og ta med egen drikke da alle vil ha ulike ting og er dyrt for vertskap og kjøpe inn variasjonen som kreves.
Sol79 Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Vi serverer vanligvis drikke til maten om det er middagsselskap, men er det vorspiel med fest/ut på byen så har vanligvis folk med seg drikke selv.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Jeg serverer drikke til middager og har som oftest 1 liter gin + litt øl og vin hvis det er vorspiel/fest hos meg som jeg deler, men i begge tilfeller har jeg venner som er rause og tar med rikelig drikke selv, så det er liten fare for at jeg ruinerer meg.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Om jeg ber til ordentlig middag så vil serverer jeg vin som passer til maten. Er det tapas eller annet i den leia så tar folk med selv. Av og til inviterer jeg, sier at jeg skal lage f.eks. fisk og så må folk ta med drikke selv. Drikke utover kvelden må de ta med seg selv. Hvorfor jeg gjør det sånn? Rett og slett fordi lommeboka ikke tåler å være raus når det gjelder drikke. Alternativet ville da ha vært og ikke å invitere. Jeg har lav inntekt, vil gjerne være sosial og invitere og da blir det sånn. Forresten så er det helt vanlig i vennegjengen at man iallfall tar med seg drikke for kvelden utover det som ev. serveres til mat. Kan legge til at vi er godt voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 Middag = med drikke. Fest = ta med drikke selv 1
Kine28 Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Når jeg inviterer til middag, byr jeg også på vin/annen drikke som passer til maten. I vennegjengen vår er det uansett vanlig at de som blir invitert tar med seg en flaske vin - og dermed blir det nok drikke utover kvelden også.
pinar Skrevet 12. juni 2012 #20 Skrevet 12. juni 2012 Jeg syns det er viktig å ikke forvente å bli servert alkohol selv om man blir invitert på middag, ikke alle har god råd og prioriterer kanskje å legge mer i selve middagen. Og selv om man har dårlig råd og det er jo hyggelig å kunne få invitere folk over 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå