Gjest mammamie Skrevet 5. februar 2004 #1 Del Skrevet 5. februar 2004 Trenger råd fra dere! Vi skal bygge hus med en relativt stor kjellerleilighet. 3 soverom. Dere som leier ut eller leier, hva setter dere pris på ved en leilighet? Hva vil dere råde oss til evt fraråde oss? Tenker å ha ikea kjøkken. Bør vi sette inn oppvaskemaskin, eller er det ikke vanlig i leilighet? Tenker på størrelsen, blir ganske mange å vaskeopp etter? Hva med komfyr? Pleier leietakeren ha med egen komfyr, eller er det en fordel om vi har komfyr? Kjøleskap regner vi med leietakeren har. Andre gode råd/tips dere vil dele? Hva med standarden? Er det lurt å satse på fliser, eller er golvbelegg like bra? Tenke tenke.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. februar 2004 #2 Del Skrevet 5. februar 2004 Vi har gjort det enkelt. Leiligheten vi har er ganske stor og ble malt i nøytrale farger. På gulvet la vi laminat (rimelig, men OK type) og vi satte inn et IKEA-kjøkken i hvitt. Det er opplegg for oppvaskmaskin og vaskemaskin i leiligheten, men vi har ikke satt inn hvitevarer. Dette kan du i stor grad bestemme selv. Vi ønsket oss voksne leieboere og de har som regel alt sånt selv, eller økonomi til å skaffe seg det de trenger. Hvis de som bor der nå er interessert i å selge hvitevarer, så er vi åpne for å kanskje kjøpe dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. februar 2004 #3 Del Skrevet 5. februar 2004 Enten bør dere ha alt av hvitevarer, eller ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Moon~ Skrevet 5. februar 2004 #4 Del Skrevet 5. februar 2004 Trenger råd fra dere! Vi skal bygge hus med en relativt stor kjellerleilighet. 3 soverom. Dere som leier ut eller leier, hva setter dere pris på ved en leilighet? Hva vil dere råde oss til evt fraråde oss? Lydisolèr ! I kjellerleiligheten jeg bor er det så lytt at jeg hører hva de over meg prater om. Tenker å ha ikea kjøkken. Bør vi sette inn oppvaskemaskin, eller er det ikke vanlig i leilighet? Tenker på størrelsen, blir ganske mange å vaskeopp etter? Det er jo et pluss om dere har det, men jeg tror ikke det er helt vanlig. Hva med komfyr? Pleier leietakeren ha med egen komfyr, eller er det en fordel om vi har komfyr? Stort sett har de fleste komfyr selv. Kjøleskap regner vi med leietakeren har. Jeg tror nok heller jeg ville satt inn kjøleskap enn komfyr, det har iallefall vært kjøleskap i de aller fleste utleie-leilighetene jeg har vært og sett på. Men det spørs jo hvilken aldersgruppe dere er interessert i å ha på leietakerne. Det har jo ofte litt å si for hvor mye hvitevarer de har selv og ikke. Andre gode råd/tips dere vil dele? Hva med standarden? Er det lurt å satse på fliser, eller er golvbelegg like bra? Golvbelegg er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. februar 2004 #5 Del Skrevet 5. februar 2004 om dere legger fliser i en kjeller må dere ha varmekabler også! brrr - kaldt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 5. februar 2004 #6 Del Skrevet 5. februar 2004 egen ytterdør er fint.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. februar 2004 #7 Del Skrevet 5. februar 2004 Fikk litt dårlig tid tildligere.. Videre har vi varmekabler i hele sokkelleiligheten. Det er fliser på gulvet i gangen og på badet. Det er krav til isolering mellom slike leiligheter og annen bolig. Utleieleiligheten vår er ca 80 kvm og har to soverom. Vi har lagt inn sentralstøvsuger, fordi dette koster lite når vi selv la inn sentralstøvsuger. De fleste vi har hatt på visning har vært veldig positive til støvsugeren. Det samme gjelder kabel-TV. Mitt tips er å ha opplegg til oppvaskmaskin og vaskemaskin klart uansett. Da er det bare å koble til når man ønsker. Vi har sagt at leieboerene kan male slik de vil, så lenge det ikke er ekstremt da Vi har også tilbudt oss å betlae for malingen om de ønsker dette. Det er jo som regel lønnsomt for utleier at leiligheten holdes ved like. Et godt tips er å stille opp for de som leier. Det kan være lurt å oppfordre dem til å si i fra hvis det er noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. februar 2004 #8 Del Skrevet 5. februar 2004 I utgangspunktet synes jeg en leilighet med 3 soverom er litt overkill? Hvem skal bo der? Stabile familier med 2 barn investerer vanligvis i leilighet selv, mener jeg. Hvor mye skal dere ta i mnd? Når man leier, er det ikke alltid at man er interessert i å betale så voldsomt mye i mnd. Da kjøper man heller selv. Kommer litt an på hvor man bor, såklart. Hvis sokkelen deres er så stor, kanskje dere kan tenke på å lage en leilighet med 1-2 soverom, og så en hybel (eller to) med bad og tekjøkken, hvis dere bor i nærheten av en skole hvor elever/studenter er ute etter å leie. Da blir leiligheten liten nok til at mange har råd/lyst til å leie den, og dere tjener bra pga hybel også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. februar 2004 #9 Del Skrevet 5. februar 2004 Her i Oslo er det absolutt marked for 3-4-5-roms utleieleiligheter. Enten for bofelleskap eller for familier med barn Skal man ha to utleieleiligheter gjelder andre regeler mht. parkering og muligens skatt. Vi får opp til 10000 for våre 80 kvm om vi vil (tar mindre enn dette nå) og det har ikke vært vanskelig å leie ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. februar 2004 #10 Del Skrevet 6. februar 2004 Er det en ren kjeller-leilighet? eller en sokkel? jeg tror at dersom det er en ren kjellerleilighet, så vil det være lettere å få unge studenter en familier med flere barn. Sokkel er vel litt større sjans for å få inn barnefamilie i. Har dere uteplass tilgjengelig tilhørende leiligeheten? Uteplass, vinduer/lys/luftemuligheter og egen inngang er ett must dersom du vil ha voksne/barnefamilier tror jeg. Har selv bodd i både kjellerleilighet og sokkel, ville ALDRI bodd i ren kjeller leilighet med barn!! Kanskje en sokkel, men aller helst ville jeg leid meg inn i leilighet i blokk eller rekke dersom jeg hadde hatt barn med. Bortsett fra det: hvitevarer må du bare bestemme selv, det varierer om man har eller ikke. Kjøper du, og får leietakere som ønsker å ha med egne, så må du plutselig sette vekk det du har skaffet til leiligheten, og det tar gjerne plass. Fliser på bad er ett pluss. Også i gang. ellers kan man godt ha belegg. IKKE vegg til vegg-teppe!!!! legg heller inn varmekabler, da det lett blir gulvkaldt i kjellere/sokler. Grei bodplass er også ett pluss, egentlig ett must, man har alltid ting man må sette vekk. Har du ren kjeller, ville jeg vurdert å dele opp til to hybelleiligheter istedenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 6. februar 2004 #11 Del Skrevet 6. februar 2004 Vi har hybel/leil i kjeller - ca 30 kvadrat. Har laminat på gulv, ikeakjøkken, flislagt bad med opplegg for vaskemaskin. Varmekabler er et must i kjellerleiligheter! Pass på kravene til lysareal i forhold til gulvareal. Tror du må ha ca 10% lysareal for å få det godkjent. Pass også på at vinduene er rømningsgodkjente - dvs store nok. Vi har NOrDan - de er kjempefine fordi de kan vippes i lufteposisjon øverst (man slipper dermed diverse kravlende besøk hvis man ønsker å sove med åpent vindu.Stor fordel ) Dessuten er de innbruddssikre - også et pluss! Pass på å ha nok lufteventiler, godt avtrekk fra bad og kjøkken. Du må bygge som egen branncelle, både for din egen sikkerhet og godkjenning. Minimum takhøyde i ferdig leil må være 220. Vi har montert alarm i hele huset med branndetektorer i hybelen. Det er bedre enn koblede røykvarslere, men det er et minimum når dere skal bo i samme hus. Legg gjerne opp et alarmsystem som er avansert nok til at du kan montere innbruddsalarm i leil også, det slår an. Pass på at det er egen måler for strømforbruket i leil! Mulighet for vedovn kan kanskje gjøre leil mer attraktiv for familier. Husk å beregne plass til varmtvannstank i leil. KabelTV pleier å slå an, det samme gjør mulighet for å koble seg på internett. Når det gjelder innredning etc. Ikke vær for gnien. Fliser på bad er en stor jobb, men du må uansett ha skikkelig underlag, og du ønsker ikke å måtte pusse opp for hver ny leieboer. Vi har montert vegghengt toalett, det blir skikkelig lekkert! Hvitevarer: vent og se. Hun som leier hos oss hadde egen komfyr, men vi hadde tenkt å leie ut ferdig med hvitevarer. Da hennes komfyr gikk fløyten, kjøpte vi en "ny", så nå følger den leiligheten. Det er mange leiligheter på leiemarkedet om dagen, men mange av dem er i en forferdelig dårlig forfatning. Det er en stor fordel med ny eller skikkelig renovert hybel, mye lettere å få den leieboeren (og den prisen) du ønsker! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå