Maetzii Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Forbruker ifølge iForms kalorikalkulator 2000-2200 kalorier om dagen. Hvor mye kcal om dagen er passe matinntak dersom man skal gå ned jevnt og rolig, feks 1 kg i uken? Trener endel styrke, er det noen bestemt type mat som er ekstra bra å spise da? (Har hørt at det er viktig med proteiner og c-vitaminer...?) På forhånd tusen takk for alle svar :D
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Vil tro ca. 3500 Kcal! Jeg ligger på ca 1100-1200 kalorier selv, og mister ca 1 kg per. uke! Lykke til :-)
Gjest Maetzii ii Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Hm, innbilte meg at kcal og kalorier var det samme jeg :o Telte i går, og endte på 1100 kcal ca... da spiste jeg en go'morgen yoghurt til frokost, en kjempestor middag (3 poteter + masse fisk + saus), firkløversjokolade til dessert og masse hermetisk fersken til kveldsmat.. Kan det stemme altså!? Spiste jo kjempemye... og ikke minst usunt... *skjønne veldig lite av sånt*
Fru Fomle Skrevet 6. februar 2004 #4 Skrevet 6. februar 2004 Hm, innbilte meg at kcal og kalorier var det samme jeg :o Stemmer det! På varedeklarasjonen oppgis kcal og MJ. Du bør ikke ligge under 1000 kcal om dagen, da er det fare for at kroppen settes på sparebluss. Akkurat når det skjer er ulikt fra person til person, hos noen ligger denne grensen høyere enn 1000 også. Ville prøvd å ligge rundt 1200 kcal hvis jeg var deg og sett hvordan det gikk. Hvis du etter noen uker føler at det er lite framgang så øk antall kalorier litt (ja, det høres bakvendt ut) og se om det har bedre effekt. Er du veldig fysisk aktiv ville jeg også spist litt mer enn 1200 kcal. Og du kan ligge på 1100 kalorier og spise usunt, du hadde rett og slett for få måltider i går. Og "spare" opp kalorier til en kjempemiddag er ikke sunt.
Gjest Lady-M Skrevet 6. februar 2004 #5 Skrevet 6. februar 2004 Det du spiste er jo ikke akkurat mye. Skal du ha en høy forbrenning må du spise MYE oftere - helst hver 3 time. Middagen bør ikke være det største måltidet. Trener du en del styrke er det viktig å få i seg nok proteiner. Musklene trenger proteiner for å bygge seg opp. Og jo mer muskler - jo høyere forbrenning. Proteinkilder kan være fisk, kylling, kjøtt, egg, nøtter og en rekke grønnsaker.
Gjest Maetzii ii Skrevet 6. februar 2004 #6 Skrevet 6. februar 2004 Takktakk :D Skal prøve å "småspise" litt mellom de vanlige måltidene mine, tenker jeg tar et knekkebrød eller to til formiddagsmat idag Elsker både kylling, fisk, egg og nøtter, så likte det siste rådet veldig godt :D Fint å høre at jeg har spist omtrent passe mye :D (Skal prøve å kutte ut sjokoladen)
Gjest Vega Skrevet 6. februar 2004 #7 Skrevet 6. februar 2004 Ikke fokuser så mye på kalorier - man kan bli sulten av mindre... Det jeg er frem til, er at det er supert at man "sprekker" - det holder forbrenninga oppe. Det beste er å spise normalt en dag, og ca 1000-1200 kcal neste dag osv. Dvs. at du ikke konsekvent holder deg på et lavkaloriinntak. (På den måten kan du leve mer normalt også, og sjansen er større for at du faktisk går ned i vekt...) For å gå ned ett kilo må du spare inn 7000 kcal. Men jeg regner med at du trener /beveger deg - så du trenger ikke spare alt inn på maten. Forbrenninga øker når du mosjonerer litt (går turer etc.). I tillegg øker vekta når du får mer muskler - men musklene er med på å forbrenne kalorier, så det er et pluss osv. Nå snakket jeg meg langt ut...
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #8 Skrevet 8. februar 2004 Jeg kan ikke drømme om at det er bra for kroppen å gå ned en kilo i uken. Det meste er jo vesketap... Jeg mener å ha lest at et ideelt vekttap bør ligge opp mot 0.5kg pr. uke. Det å holde forbrenningen i gang er alfa omega for vektnedgangen. Enkelt å greit må man forbrenne mere enn man spiser... Det smarteste er å spise mange små måltider i løpet av dagen, da holder du forbrenningen ved like og du føler deg ikke sulten..... Lykke til...
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2004 #9 Skrevet 10. februar 2004 Grete Roede anbefaler at kvinner som skal slanke seg spiser 1000-1200 kcal per dag, og menn 1400. Og anbefalt vekttap per uke er 0,5-1 kg. Men HVA du spiser er også svært viktig. En kallori er ikke det samme som en kallori, eller med andre ord: Det er forskjell på fett, proteiner og karbohydrater. Et sunn diett skal inneholde lite fett, og mer karbohydrater enn proteiner. Det er også viktig å ha et allsidig kosthold med grovt brød, litt melkeprodukter, magert kjøtt, både mager og fet fisk, og rikelig med diverse frukter og grønnsaker. Dessuten er det viktig å spre matinntaket over flere måltider, gjerne mest til frokost og mindre for hvert måltid, for å opptimalisere forbrenningen av det du spiser. Og rikelig med rent vann, 2-3 liter per dag, er viktig for å unngå væsketap. På www.greteroede.no kan du finne eksempler på en sunn diett, og masse gode oppskrifter og andre tips til gode sunne måltider. Styrketrening er bra både for å forbrenne mer, og for å forhindre redusert forbrenning og redusert muskelmasse. For at du skal yte og forbrenne best under trening er det anbefalt å spise litt karbohydrat-rik mat før trening, f.eks. en halv banan på en halv skive grovbrød. Og for at musklene skal få bygd seg best mulig opp er det anbefalt å spise litt protein-rik mat etter trening, f.eks. litt ost, kjøttpålegg eller egg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå