Portvinpiken Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Inspirert av utallige tråder fra usikre gjester om hva de bør ha på seg i bryllup, ser jeg at veldig (overraskende) mange kommende bruder har meget bestemte meninger om hva deres gjester bør, og ikke bør ha på seg. Nå tenker jeg ikke på ytterkanten ved å komme slentrende i jeans, men på de som faktisk er opptatt av at gjestenes kjoler ikke skal være for korte eller for prangende eller ha sterke farger. Mitt inntrykk er at mange ønsker seg at gjestene skal helst ha litt duse farger (naturligvis ikke for lys - for av en eller annen grunn er de redde for at gjestene ikke skal vite hvem som har invitert de i bryllupet...). Kjolene skal heller ikke tiltrekke for mye oppmerksomhet av den "gale sorten". Litt OT men jeg var engang i bryllup i et afrikansk land. Der hadde bruden tradisjonell hvit kjole, og siden alle gjestene bar mer eller mindre tradisjonelle festklær -som her er veldig fargerike og sterke, så gjett hva; bruden var den som skilte seg mest ut i hvitt! Tenk det :-) Uansett. Kan dere som er litt i overkant opptatt av hva gjestene har på seg fortelle litt om hvorfor dere egentlig er det? Hva er det som får dere til å være redde for at noen andre får oppmerksomhet for en fargerik, vakker kjole? Er den litt for sexy så er det vel uansett mennene som gir denne litt mye oppmerksomhet, og siden det tross alt er bryllupet, så er vel det siste dere tenker på det å bli sjalu fordi noen blir sjekket opp? Drømmenmannen har dere jo nettopp fått Jeg presiserer igjen at jeg ikke snakker om ytterkanter som slaskete jeans eller noe "horete" antrekk - men helt vanlige, fine, fargerike og korte kjoler for eksempel. Hvorfor kan ikke gjestene ha på seg det de føler seg mest vel i? Mitt inntrykk er følgende: Fargene skal visstnok ikke være for sterke, og heller ikke for mørke. Kjolen skal ikke være for lang, og ikke for kort. Tilbehøret skal ikke være for trist og ikke for prangende. Har du langt flott hår, bør du helst sette det i en knute i nakken, men husk at hårpynten ikke skal være for synlig. Skoene bør heller ikke være spesielt fargerike eller fine, da det kan få gjester til å se ned, når de egentlig skulle hatt fokuset opp på bruden. Man bør være ytterst forsiktig med å på noen som helst måte ta noe av oppmerksomheten bort fra bruden. Jeg vil også tro at dette gjelder personlighet, så er du en morsom type i godt humør, bør du tone deg litt ned. Skru av sjarmen så å si. Jeg vil tro man er på nogenlunde trygg grunn om en kler seg i musegrått og holder munn (bortsett fra taler med flotte, rosende ord om bruden da naturligvis). Jeg skal gifte meg i år, og jeg har virkelig, med hånden på hjertet ikke tenkt på eller bekymret meg for at gjestene skal "overgå" meg. Jeg vil tvert om at de skal ha på seg det de føler seg smashing fine i! Jeg er så naiv at jeg heller ikke er redd for at fargen på kjolen til forloveren ikke skal passe på bildene hos fotografen. Så - opplys naive, uvitende bruder som ikke er så opptatt av dette er dere snille Endret 11. juni 2012 av Portvinpiken 38
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Så enig med deg! Hva er greia? Kan til en viss grad skjønne at man stresser litt med antrekk hvis man har en venninne som man vet har et behov for å overgå alle (til og med bruden), men hadde jeg hatt en slik venninne hadde jeg heller snakket med henne om det på forhånd. Var i et bryllup for et par år siden hvor bruden var helt klinkende klar på hva som ikke var akseptabelt i bryllupet. Dette fikk jeg vel og merke ikke vite før utdrikningslaget som var et par måneder før bryllupet. Jeg hadde selvsagt vært "smart" og kjøpt kjole lang tid i forveien, men måtte ut å kjøpe ny. Bruden ville ikke ha noen i hvit (helt greit), rød eller sort kjole. Ikke for kort, ikke for mye utringning, ikke bar rygg. Og generelt ikke noe som kunne trekke oppmerksomheten vekk fra bruden. Jeg kjente ikke bruden veldig godt (var brudgommen som var min venn), så jeg følte meg ikke komfortabel med å snakke med henne om dette. Siden det var sommer var det jo selvsagt umulig å finne en kjole som ikke var kort og lys. De få lange elegante kjolene jeg fant kostet en formue. Etter lang tid fant jeg til slutt en kjole som tilfredsstilte brudens krav, men selv følte jeg meg ikke videre pen i den. Tenk så hyggelig hvis brudeparets venner og familie fikk gå i klær de følte seg komfortabel i? Nei, uff. Synes synd i folk som er så opptatt av slike ting på en slik dag. Jeg vil helt sikkert også at mitt bryllup skal bli "perfekt", men da er det fordi alle har hatt en fin dag (også gjestene) og kan gå derfra med et smil om munnen! Er spent på å høre argumentene for å være kjolenazi! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 jeg synes faktisk forkorte kjoler og feks alt for mye utringning er en u-ting. skal i kirken og forenter at folk kler seg deretter . 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Arti Vel, jeg skal snart være forlover i ett ganske så tradisjonelt bryllup. Men brudeparet skrev i invitasjonen: Kom som du er! Og det skal jeg! Antrekket mitt blir som følger: Shorts, hjemmesydd av mammas gamle rosegardiner. Ingen truse. Singlet laget av pappas gamle pysj-skjorte. Den har sånne gammeldagse blå-hvite striper på langs. Mamma har sydd den. Den er altså veldig dyp foran, med knapping. Ryggen er typisk bokse-singlett. Og med opprevne frynser bak. Sko, de gamle røde doc martens som jeg arvet fra den galne tanten min. ( Hun er død forresten, så det blir fint å bruke noe til minne om henne Smykker: Jeg har lassevis av hvite perler. De skal jeg ha rundt hals, armer og legger. Håret skal jeg ha opp i en lady gaga topp. Sminke, kanskje litt brunkrem og mascara. Kan ikke ha leppestift fordi jeg har DE planene for kvelden Kult asså? 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Arti Vel, jeg skal snart være forlover i ett ganske så tradisjonelt bryllup. Men brudeparet skrev i invitasjonen: Kom som du er! Og det skal jeg! Antrekket mitt blir som følger: Shorts, hjemmesydd av mammas gamle rosegardiner. Ingen truse. Singlet laget av pappas gamle pysj-skjorte. Den har sånne gammeldagse blå-hvite striper på langs. Mamma har sydd den. Den er altså veldig dyp foran, med knapping. Ryggen er typisk bokse-singlett. Og med opprevne frynser bak. Sko, de gamle røde doc martens som jeg arvet fra den galne tanten min. ( Hun er død forresten, så det blir fint å bruke noe til minne om henne Smykker: Jeg har lassevis av hvite perler. De skal jeg ha rundt hals, armer og legger. Håret skal jeg ha opp i en lady gaga topp. Sminke, kanskje litt brunkrem og mascara. Kan ikke ha leppestift fordi jeg har DE planene for kvelden Kult asså? Gu kor stili! Eg vil jammen velja meg eit sånt brudlaup! 1
Gjest Søgni Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 jeg synes faktisk forkorte kjoler og feks alt for mye utringning er en u-ting. skal i kirken og forenter at folk kler seg deretter . Men det som forbauser meg litt, er hvor liten tiltro mange synes å ha til sine egne gjesters gangsyn, dannelse og evne til å tenke når det gjelder antrekk i bryllup. Hvilke mennesker omgir disse seg med og inviterer? Jeg mener, de fleste har vel en formening om hva som "passer seg" i sånne sammenhenger, uten at brudeparet skal måtte fortelle dem hva de skal kle seg i, eller bekymre seg for at de ikke skal følge kleskoden? Og vil ikke et eventuelt "grovt brudd" på etikette og folkeskikk i tilfelle reflektere dårlig tilbake på gjesten, og ikke på brudeparet og bryllupet? Hvis jeg noensinne gifter meg, så håper jeg at jeg vil stole på at gjestene mine pynter seg slik de mener passer seg, og med klær de føler seg fine i, eventuelt etter en kleskode. Kommer en av mine gjester f.eks. i en kjole som ligner litt på min, så håper jeg virkelig ikke at det legger en demper på noe som helst. Jeg vil likevel være bruden, liksom, og det tror jeg ingen vil være i tvil om. Nå drømmer ikke jeg om et storslått kirkebryllup heller da, men likevel... Og til AB 4, så er det ganske tydelig at det ikke er denne parodien av et festantrekk TS skisserer i hovedinnlegget. En skal ha fulgt ganske dårlig med hvis man ikke har lagt merke til denne tendensen til detaljstyring blant en del bruder, synes nå jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Tja, jeg var i et bryllup her om dagen hvor en av gjestenes bryster (bokstavelig talt) holdt på å falle ut av kjolen, så det er ikke alle som har like godt gangsyn. Jeg synes det viktigste er å kle seg smakfullt, og gjerne la bruden få ha den hvite kjolen for seg selv. 3
Anglofil Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Godt spørsmål egentlig, selv brydde jeg meg i grunn ikke noe særlig, så lenge ingen stilte i helhvitt eller jeans/joggebukse. La meg ikke borti hva de planla å ha på seg. Men, det var faktisk gjester med hvite kjoler, dog med andre detaljer som gjorde at de ikke lignet noen brudekjole - og det var helt greit for meg. For meg er det litt rart å være så opptatt av klærne til sine gjester, men så var nok vi relativt avslappet ift dette også. Og mange hadde valgt litt fargerike klær, hvilket jeg bare synes var stilig. Mvh Yvonne Endret 12. juni 2012 av Yvonne 3
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Men det som forbauser meg litt, er hvor liten tiltro mange synes å ha til sine egne gjesters gangsyn, dannelse og evne til å tenke når det gjelder antrekk i bryllup. Hvilke mennesker omgir disse seg med og inviterer? Jeg mener, de fleste har vel en formening om hva som "passer seg" i sånne sammenhenger, uten at brudeparet skal måtte fortelle dem hva de skal kle seg i, eller bekymre seg for at de ikke skal følge kleskoden? Og vil ikke et eventuelt "grovt brudd" på etikette og folkeskikk i tilfelle reflektere dårlig tilbake på gjesten, og ikke på brudeparet og bryllupet? Nettopp dette forundrer meg litt også. Er det slik at på seg selv kjenner en andre, og at man ikke vet hvordan man kler seg? Eller har man en sånn "ustyrlig vennegjeng" som kan finne på å komme i badedrakt og klovneantrekk? Ofte har man jo venner som på en måte "likner" litt på seg selv hvis jeg uttrykker meg rett, og det er jo slik at kommer det noen i veldig upassende antrekk så snakker jo folk evt om den personen, og ikke brudeparet som var så gale å invitere noen med det antrekket! Og ja du har helt rett; jeg prøvde opptil flere ganger å forklare i mitt hovedinnlegg at jeg nettopp IKKE sikter til ytterkantene som noen andre tydeligvis trodde :-) Endret 12. juni 2012 av Portvinpiken 1
Gjest Doh Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Eneste jeg reagerte litt på var en som kom i jeans og genser (sånn treningsaktig med glidelås) i kirken. Ja, han var bedt i bryllupet (skifta heldigvis før middagen da). Synes man skal pynte seg i kirken også. Ellers hadde folk på seg alt fra sorte kjoler, røde kjoler, drakter, bunader, fargerike kjoler, korte kjoler og lange kjoler. Men ingen andre hadde på seg brudekjole 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 jeg synes faktisk forkorte kjoler og feks alt for mye utringning er en u-ting. skal i kirken og forenter at folk kler seg deretter . Det er da langt i fra alle som gifter seg i kirken! 7
AuroraB Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Jeg kan, for mitt bare liv, ikke huske hva de fleste av gjestene våre hadde på seg i bryllupet. Jeg husker mamma, svigermor og søstrene mine sine kjoler, men for alt jeg vet gikk de andre gjestene i pysj. Jeg hadde andre ting jeg var opptatt av den dagen Så jeg kan ikke skjønne hvor denne detaljstyringa kommer fra, og langt mindre hvordan noen har fått det for seg at det er sånn en ære å komme i deres bryllup at folk vrenger lommeboka og går på tå for å tekkes en brud med altfor høye tanker om seg selv. 4
Dyregod Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har svart litt på dette før i en annen tråd, men skal svare på dette og. Jeg skal gifte meg til sommeren, og vi har snakket mye om hvilken kleskode vi skal ha eller om vi i det hele tatt skal ha en kleskode. Det var i utgangspunktet ikke så viktig hva gjestene kledde seg i, så lenge det var pent. Så da tenkte vi å skrive pent antrekk i innbydelsene. Men dette var det flere i familiene våre som reagerte på og sa at vi burde ha en ordentlig kleskode slik at gjestene ikke blir usikre på hva de skal ha på seg. Når jeg tenker meg om så syns jeg også det er kjekt å ha en liten pekepinn på hva man skal kle seg i i det bryllupet du er bedt i. Vi ble enige om å skrive mørk dress i invitasjonen. Det er ikke veldig formelt, men litt finere enn bare sommerlig pent. Når det gjelder farger er ikke jeg så nøye på det, men hvitt vil jeg helst ha for meg selv Men når det gjelder lårkorte kjoler så syns jeg dette ikke hører hjemme i mitt bryllup. Min kjære sin familie er veldig kristne og konservative og vil nok reagere på korte kjoler med utrigning. Selv syns jeg korte kjoler er litt dristig til vanlig, så da syns jeg ikke man skal ha det i bryllupet. Jeg tror nok ikke jeg vil bry meg så mye når jeg kommer til min lykkeligste dag... Men jeg syns det er greit å ha en formening om hva slags type bryllup man skal ha og at gjestene kan kle seg deretter. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Når jeg tenker meg om så syns jeg også det er kjekt å ha en liten pekepinn på hva man skal kle seg i i det bryllupet du er bedt i. Vi ble enige om å skrive mørk dress i invitasjonen. Det er ikke veldig formelt, men litt finere enn bare sommerlig pent. Ifølge skikkogbruk.no betyr "mørk dress" "ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy". Her nevnes kort selskapskjole og drakt med skjørt eller bukser som eksempler.
Armitage Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Nettopp dette forundrer meg litt også. Er det slik at på seg selv kjenner en andre, og at man ikke vet hvordan man kler seg? Eller har man en sånn "ustyrlig vennegjeng" som kan finne på å komme i badedrakt og klovneantrekk? Ofte har man jo venner som på en måte "likner" litt på seg selv hvis jeg uttrykker meg rett, og det er jo slik at kommer det noen i veldig upassende antrekk så snakker jo folk evt om den personen, og ikke brudeparet som var så gale å invitere noen med det antrekket! Og ja du har helt rett; jeg prøvde opptil flere ganger å forklare i mitt hovedinnlegg at jeg nettopp IKKE sikter til ytterkantene som noen andre tydeligvis trodde :-) Det er forbausende mange som tror at andre som kanskje har en uortodoks klesstil er helt blottet for innsikt i hva som er passende og upassende. Det er mange som har forsøkt å belære meg om at jeg ikke kan gå kledd sånn og sånn hvis jeg vil ha jobb f.eks. Vel saken er at jeg har ingen problemer med å få meg jobb. Jeg går ikke på jobb eller intervju med ekstrem sminke og klær. Jeg greier faktisk å skille mitt privatliv og jobben. Og jeg greier å ta hensyn til andre når det gjelder spesielle anledninger som bryllup, dåp og begravelse. 2
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Ifølge skikkogbruk.no betyr "mørk dress" "ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy". Her nevnes kort selskapskjole og drakt med skjørt eller bukser som eksempler. Jeg synes det er godt beskrevet jeg hvis det står kort selskapskjole og drakt med skjørt eller bukser. Synes ikke det er noe hokus pokus :-) Når jeg tenker meg om vet jeg ikke helt hva jeg svarte på over her... hehe Endret 12. juni 2012 av Portvinpiken
Irja Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Utrolig mye hysteri over gjestenes antrekk (og da selvfølgelig spesiellt damene) må da gå ann å ta på seg en kjole som rekker til knærene uten at man er ute etter å ta oppmerksomheten bort fra bruden! Ikke mange farger som er lov heller, har jeg sett... skjer noe med enkelte når de skal gifte seg. Blir plutselig en annen person. Så lenge brystene ikke detter ut og man kommer i uggs, må da ting være greit? Slapp av litt! Stol litt på gjestene deres, at de skjønner at de ikke skal komme i joggedress. Bruden er uansett i fokus!
Gjest "gjest" Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 ER det ikke best at alle stiller opp i sine beste kjoler da?
Gjesten Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Jeg synes også folk er hysteriske rundt dette. Jeg er enig i at kjempekorte og dypt utringede kjoler er upassende, men det mener jeg egentlig alltid. Selv synes jeg det er i overkant strengt at man ikke kan ha sort eller rød kjole heller. 5
Gjest "gjest" Skrevet 12. juni 2012 #20 Skrevet 12. juni 2012 Jeg synes også folk er hysteriske rundt dette. Jeg er enig i at kjempekorte og dypt utringede kjoler er upassende, men det mener jeg egentlig alltid. Selv synes jeg det er i overkant strengt at man ikke kan ha sort eller rød kjole heller. Enig. For det er liksom svart og rødt folk har i skapene sine. Jeg hadde nektet å kjøpe ny kjole hvis jeg bare var invitert til kaffen, f.eks. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå