Gå til innhold

Trener jeg for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her lister jeg opp mine treningsvaner:

- Jeg trener nesten hver dag

- Varierer treningen: sykler, jogger, styrke en gang i blant

- Trener for det meste laaange men rolige økter, minst 45 minutter hver dag

- Sykler mye i helgene. Gjerne 2-3 timer minst en av dagene hvis jeg har tid

- Trener fast i nesten ett år - trente sporadisk før dette.

- Har god kondisjon.

Når jeg sitter på bussen på vei hjem fra skolen, gleder jeg meg ofte til å komme hjem fordi jeg skal trene. Synes selve treningen er givende, i tillegg til at jeg liker følelsen etterpå. Godt å jogge en tur. Men er redd for at jeg trener for mye. Det er jo ikke bra for kroppen. Jeg føler likevel ikke at kroppen min er utslitt, selv om det blir noe kondisjon omtrent hver eneste dag. Startet å trene fordi jeg ville bli slank(da jeg var bare 12 år, i dag er jeg 17). I dag er jeg helt normal, og motivasjonen er kanskje først og fremst at jeg vil holde meg slank, selv om jeg også har "indre motivasjon". Noen synspunkter her? Flere som meg her?

Videoannonse
Annonse
Gjest nysgjerrigperen
Skrevet

du trener farlig mye!!!!

Skrevet

Her lister jeg opp mine treningsvaner:

- Jeg trener nesten hver dag

- Varierer treningen: sykler, jogger, styrke en gang i blant

- Trener for det meste laaange men rolige økter, minst 45 minutter hver dag

- Sykler mye i helgene. Gjerne 2-3 timer minst en av dagene hvis jeg har tid

- Trener fast i nesten ett år - trente sporadisk før dette.

- Har god kondisjon.

Når jeg sitter på bussen på vei hjem fra skolen, gleder jeg meg ofte til å komme hjem fordi jeg skal trene. Synes selve treningen er givende, i tillegg til at jeg liker følelsen etterpå. Godt å jogge en tur. Men er redd for at jeg trener for mye. Det er jo ikke bra for kroppen. Jeg føler likevel ikke at kroppen min er utslitt, selv om det blir noe kondisjon omtrent hver eneste dag. Startet å trene fordi jeg ville bli slank(da jeg var bare 12 år, i dag er jeg 17). I dag er jeg helt normal, og motivasjonen er kanskje først og fremst at jeg vil holde meg slank, selv om jeg også har "indre motivasjon". Noen synspunkter her? Flere som meg her?

Så lenge du ikke kjenner symptomer på at kroppen blir sliten, men føler deg frisk og fin er det bare å fortsette. Mn pass på å få nok restitusjon, men regner med du gjør det siden du sier du føler deg fin :)

Dersom treningen begynner å gå utover jobb, skole og sosiale sammenhenger, da er det en varsellampe som bør blinke. Men mine treningsmengder er ca det samme som dine, om ikke mere (har ofte to økter noen dager), og så lenge jeg føler jg har balanse i treningen og livet utenom treningn, så føler jeg det er greit :)

Skrevet

Du skriver du trener lange og rolige økter. Kroppen tåler mye trening så lenge intensiteten er lav/moderat. Selv merker jeg det ved at jeg blir utmattet, kraftløs og nedstemt om jeg overtrener. Vondt i musklene ved den minste anstrengelse.. Viss du føler deg i fin form, så er sikkert alt i orden! :)

Skrevet

Det kan være lurt med 1 -2 treningsfrie dager pr uke. Dette skal ikke være passive dager, men heller ikke dager hvor du presser deg selv. ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Vikingene var i fysisk aktivitet i flere timer hver dag. I det gamle egypt brukte de også kroppen i flerfoldige timer. Hulrboerne jaktet mammut med kun muskelkraft og intelligens.

Nåtidens mennesker beveger seg for lite i forhold til hva vi har kapasitet til! Hvis du ikke blir overtrent/får skader trener du absolutt ikke for mye :)

Alle friske mennesker bør klare minst 60 minutter moderat aktivitet i løpet av en dag.

Men hvis du føler at du tenker for mye på trening, bruker mye tid på planlegging av trening, lar trening gå forran venner, karakterer, sosialt liv osv -da kan det hende du har et mentalt problem ift trening..

Skrevet

Vikingene var i fysisk aktivitet i flere timer hver dag. I det gamle egypt brukte de også kroppen i flerfoldige timer. Hulrboerne jaktet mammut med kun muskelkraft og intelligens.

det betyr ikke at det var sunt da.. Det harde kroppsarbeidet satt sine spor. Undersøkelser på skjeletter fra oldtidens jegere, de gamle egypterne og vikingene viser slitasjeskader. Og de ble heller ikke særlig gamle..

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Om du kjenner deg bra er det berre å halde på.

Skrevet

Mengden her er ikke for mye. Når du sier at en lang og rolig økt kan være ned mot 45 min er det ingen fare. Hvis det er mye løping på hardt underlag, vær sikker på at du har gode sko så du ikke får belastningsskader. Det er vel det eneste.

Fokuser på hvordan du liker deg med kroppen din og følelsen du får, og kjør på!

Skrevet

Om du en dag ikke får tid til å trene, selv om du hadde tenkt det, hvordan føler du deg da?

AnonymBruker
Skrevet

Om du en dag ikke får tid til å trene, selv om du hadde tenkt det, hvordan føler du deg da?

Vel, en dag gjør ikke noe. Det har skjedd flere dager, da jeg har hatt mye lekser. Men går det to - og i verste fall tre dager uten trening, føler jeg meg ofte dvask og litt "skitten" innvendig.

Skrevet

Da tror jeg ikke du har noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...