AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 De neste to semesterne skal jeg bo (gratis) hjemme i kjellerleilighetene i huset til foreldrene mine og har ikke tenkt å søke om så mye studielån pga det. Tenkte å søke slik at jeg gj.snittlig får rundt 4000 i måneden, da jeg ikke trenger mer og for å slippe å sitte igjen med så mye studielån. Men så lurer jeg på, siden jeg har mulighet til å få utbetalt 6900 i måneden,kan det være lurt å låne så mye jeg kan og sette over ca 3000 på BSU hver måned, og på den måten spare opp til egentkapital til senere? Eller er det dumt å pådra meg så mye studielån når jeg ikke trenger det? Det sies jo at studielånet er det mest gunstige lånet, men er det så gunstig at dette kan være lurt? (For de som ikke vet det får jeg ikke omgjort noe av lånet til stipend når jeg bor hjemme hos foreldrene mine.)
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Ingen lån - selv ikke studielånet - er så gunstig at man bør ta opp lån for å spare det på konto. Jeg ville heller ha tatt ut nok til at jeg hadde til studiene. Det er nemlig også sparing: du slipper å betale tilbake like mye.
Miah Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 (endret) Det er mange som sparer ved hjelp av studielånet, jeg skal begynne med det samme til høsten. Skal bo hjemme, men ta opp fullt lån. Ville ha slengt alle pengene inn på en høyrentekonto. Om du ikke rører kontoen kan du etter endt studietid betale tilbake hele lånet med en eneste gang, og beholde rentene du tjente. Sparekontoen til Norwegian har en rente på 3,60%. Ikke heeelt sikker på om dette er det meste de tilbyr, men om du får utbetalt 89 000,- årlig "får du" ca. 3200 første året. Vet ikke hvor mange år du har igjen av utdanningen din, men du kan jo fortsette å ha pengene på høyrentekonto uansett om du flytter for deg selv? Mer renter å hente! Point being; Om du setter alt inn på en høyrentekonto fremfor på BSUen, kan du tjene penger på rentene og likevel slippe å betale på lånet når du er ferdig. Ja, du får ikke 3000 i måneden, men disse pengene hadde uansett ikke vært dine egne - og du må huske at DE også nedbetales med renter. Tjener du såpass mye at du betaler skatt? Man får jo skattefradrag om man sparer i BSU. (Men tviler likevel på at å spare lånet i BSU er gunstig.) Endret 11. juni 2012 av Miah 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Ingen lån - selv ikke studielånet - er så gunstig at man bør ta opp lån for å spare det på konto. Jeg ville heller ha tatt ut nok til at jeg hadde til studiene. Det er nemlig også sparing: du slipper å betale tilbake like mye. Jo. Det er rentefritt frem til man er ferdig med studiene. Gjør som Miah skriver. Når man er ferdig kan man enten betale ned lånet med en gang og beholde rentene, eller feks. bruke pengene som egenkapital ved kjøp av bolig. Veldig lønnsomt for de som har mulighet til det!!! 5
Gjest alille Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Jo. Det er rentefritt frem til man er ferdig med studiene. Gjør som Miah skriver. Når man er ferdig kan man enten betale ned lånet med en gang og beholde rentene, eller feks. bruke pengene som egenkapital ved kjøp av bolig. Veldig lønnsomt for de som har mulighet til det!!! Nei, det er ikke lurt å spare de på BSU. På en høyrentekonto ja, men ikke BSU. På BSU er pengene låst, slik at man ikke får betalt tilbske lånet når rentene begynner å løpe, og dermed taper man raskt de rentepengene man tjente. Blondie kommenterte om sparing med studielån var lurt. Det er det ikke, fordi renta på sparekonto ikke er høyere enn lånerenta. Det du påpeker er at det er lurt å beholde pengene i en kortere periode - ikke å spare dem på lengre sikt. Noen mener forøvrig at det er lurt å ikke betale tilbake lånet med en gang, men heller beholde lånet til f.eks kjøp av hus, fordi lånet er mer gunstig å ha enn huslån. Ikke nødvendigvis noe vinnerprosjekt i rene kroner og øre, men kanskje lurt på andre måter?
Glitnir Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Noen mener forøvrig at det er lurt å ikke betale tilbake lånet med en gang, men heller beholde lånet til f.eks kjøp av hus, fordi lånet er mer gunstig å ha enn huslån. Ikke nødvendigvis noe vinnerprosjekt i rene kroner og øre, men kanskje lurt på andre måter? Tja, ettersom det kreves egenkapital for å få boliglån, og mange ellers vil ha problemer med å spare opp denne egenkapitalen under studiene, vil et spart studielån kunne gjøre (deler av) susen. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Blondie kommenterte om sparing med studielån var lurt. Det er det ikke, fordi renta på sparekonto ikke er høyere enn lånerenta. Det du påpeker er at det er lurt å beholde pengene i en kortere periode - ikke å spare dem på lengre sikt. Nå er den flytende renta i Lånekassa 2,575 %, hvor får du det da fra at det ikke er lønnsomt å ha pengene i banken til 3,6 % rente? 2
lillemia Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Blondie kommenterte om sparing med studielån var lurt. Det er det ikke, fordi renta på sparekonto ikke er høyere enn lånerenta. Renten på BSU og høyrentekonto er høyere enn lånerenten på både bolig- og studielån i mitt tilfelle. Selv ville jeg helt klart tatt opp fullt studielån og satt det inn på høyrente så lenge jeg studerte. Deretter ville jeg betalt ned lånet eller brukt det som egenkapital dersom det var aktuelt å kjøpe bolig. Gevinsten er selvsagt høyere om man fyller opp BSU, men da er også pengene bundet til boligkjøp. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Tja, ettersom det kreves egenkapital for å få boliglån, og mange ellers vil ha problemer med å spare opp denne egenkapitalen under studiene, vil et spart studielån kunne gjøre (deler av) susen. Ja, det er hovedsaklig egenkapitalen jeg tenker å gjøre det for. Jeg er 25 år nå så har veldig lyst å komme meg inn på boligmarkedet ganske raskt etter jeg er ferdig med utdanningen. Ja, jeg får mer studielån, men jeg har oppspart en del egenkapital som jeg vil være helt uten om jeg ikke gjør det på denne måten. Grunnen til at jeg tenkte å spare på BSU er at da får jeg ikke tak i de, på en vanlig høyrentekonto er de litt lettere tilgjengelig :/ 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 De neste to semesterne skal jeg bo (gratis) hjemme i kjellerleilighetene i huset til foreldrene mine og har ikke tenkt å søke om så mye studielån pga det. Tenkte å søke slik at jeg gj.snittlig får rundt 4000 i måneden, da jeg ikke trenger mer og for å slippe å sitte igjen med så mye studielån. Men så lurer jeg på, siden jeg har mulighet til å få utbetalt 6900 i måneden,kan det være lurt å låne så mye jeg kan og sette over ca 3000 på BSU hver måned, og på den måten spare opp til egentkapital til senere? Eller er det dumt å pådra meg så mye studielån når jeg ikke trenger det? Det sies jo at studielånet er det mest gunstige lånet, men er det så gunstig at dette kan være lurt? (For de som ikke vet det får jeg ikke omgjort noe av lånet til stipend når jeg bor hjemme hos foreldrene mine.) Jeg bare lurer på om du kan få 6900 i måneden når du bor hjemme? For trodde en del av dette var til de som bor lengre borte. For en som må bo 2-4 timer unna får jo så mye, og er avhengig av å bo et annet sted. For synes det er urettferdig om en som bor hjemme kan får like mye som en som må bo 2-4 timer unna studiestedet.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Jeg bare lurer på om du kan få 6900 i måneden når du bor hjemme? For trodde en del av dette var til de som bor lengre borte. For en som må bo 2-4 timer unna får jo så mye, og er avhengig av å bo et annet sted. For synes det er urettferdig om en som bor hjemme kan får like mye som en som må bo 2-4 timer unna studiestedet. En som bor hjemme får 6900 i måneden i lån. De som bor borte får også 6900, men derav blir 3700 omgjort til stipend om de står på eksamen. (Det er forresten snakk om høyere utdanning, ikke vgs..)
Athene Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Med mindre du ikke har økonomisk kontroll vil det alltid lønne seg å makse opp lånet, og putte pengene inn på konto. Da tjener du renteinntekter på dette. Har du planer om å kjøpe bolig en gang beholder du midlene selv når du er ferdig med å studere, men lar de stå urørt på høyrentekonto til du kan bruke de som egenkapital eller redusert boliglån. Har du ikke planer om å kjøpe bolig tilbakebetaler du studielånet før rentene begynner å løpe. Studielån er alltid mer gunstig enn boliglån. Med mindre du har skattepliktig inntekt som gir mer enn 4 000 i skatt må du ikke finne på å putte midlene inn i BSU ennå. BSU er en gavepakke i det man har skatt man kan trekke den fra på, man bør derfor aldri bruke opp denne muligheten før man har netto skattbar inntekt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 En som bor hjemme får 6900 i måneden i lån. De som bor borte får også 6900, men derav blir 3700 omgjort til stipend om de står på eksamen. (Det er forresten snakk om høyere utdanning, ikke vgs..) Men trodde fortsatt de som har lengre vei fikk noe ekstra? En jeg kjenner skulle nemlig utnytte dette ved å skrive annen adresse mens h*n bodde hjemme... Men da er det bare omgjøringen som er forskjellig?
Miah Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Lengre vei? Lengre vei til hva, til skolen? Alle får like mye penger, aner ikke om noen får reisestipend eller ei, det gjør de sikkert. Vet at en del fikk når jeg gikk på FHS, men det er lite. Denne personen du kjenner gjør noe som er utrolig ulovlig om han sier at han bor et annet sted når han egentlig bor hjemme. Håper noen har vett til å tipse myndighetene så han/hun blir tatt. Synes slike folk er heslige, man sparer tross alt mye penger når man bor hjemme - så hvorfor skal man da FÅ penger?
Glynis Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Men trodde fortsatt de som har lengre vei fikk noe ekstra? En jeg kjenner skulle nemlig utnytte dette ved å skrive annen adresse mens h*n bodde hjemme... Men da er det bare omgjøringen som er forskjellig? Hvis man skal utnytte systemet ang. omgjøring til stipend kan man teoretisk sett skrive adressen til naboen. Men det er nok litt mer mistenksomt. PS: meld ham til Lånekassen.
Glynis Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Jeg bare lurer på om du kan få 6900 i måneden når du bor hjemme? For trodde en del av dette var til de som bor lengre borte. For en som må bo 2-4 timer unna får jo så mye, og er avhengig av å bo et annet sted. For synes det er urettferdig om en som bor hjemme kan får like mye som en som må bo 2-4 timer unna studiestedet. Av alle ting som er urettferdig her i livet er det at andre får like mye lån som deg det minste å bry seg om. Endret 13. juni 2012 av Glynis 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2012 #17 Skrevet 14. juni 2012 Jo. Det er rentefritt frem til man er ferdig med studiene. Gjør som Miah skriver. Når man er ferdig kan man enten betale ned lånet med en gang og beholde rentene, eller feks. bruke pengene som egenkapital ved kjøp av bolig. Veldig lønnsomt for de som har mulighet til det!!! Jeg hadde glemt at det var rentefritt. Så jeg korrigerer, slik: dersom man betaler ned hele beløpet man har avsatt på konto på studiegjelden når studiene er ferdig vil det svare seg å spare fordi det ikke løper rente på beløpet. Det vil aldri svare seg å låne penger av et beløp det påløper lånerente på.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #18 Skrevet 15. juni 2012 Det vil aldri svare seg å låne penger av et beløp det påløper lånerente på. Jo, så lenge renta på sparekontoen er høyere enn det renta på lånet er. Anonym poster: c360c09543115922a29a1b5d2a9505bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå