AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei Jeg lurer på om noen vet hvorvidt jeg har rett og mulighet til å se på min egen sak etter min tid i barnevernet? Jeg har vært ganske utelatt fra det hele som foregikk og nå har jeg lyst til å vite hva som skjedde og ikke skjedde, mer eller mindre. Blir jo frustrert av å ikke vite og foreldre er ikke mulig å prate med.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Vet faktisk ikke, men en del som har skjedd i forbindelse med en barnevernsak kan jo være tausehetsbelagt fordi det inneholder personopplysninger. Da tror jeg ikke du får se de dokumentene selv om det egentlig er deg det handler om, for du får jo ikke se selvom det handler om foreldrene dine. Har du ringt barnevernet og spurt? Du har kanskje en primærkontakt der?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Du får se det som omhandler deg, mens evnt søskens opplysninger blir sladdet.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Jeg tror det er slik at så lenge du hadde fylt 15 år da saken ble avsluttet, er du en part i saken, og kan be om innsyn, men hvis du var under 15 år da saken ble avsluttet er du ingen part i saken, og da må foreldrene dine gi deg innsyn. Kontakt barnevernet, de kan veilede deg videre med tanke på dette.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Jeg tror det er slik at så lenge du hadde fylt 15 år da saken ble avsluttet, er du en part i saken, og kan be om innsyn, men hvis du var under 15 år da saken ble avsluttet er du ingen part i saken, og da må foreldrene dine gi deg innsyn. Kontakt barnevernet, de kan veilede deg videre med tanke på dette. Nei dette stemmer ikke. Du har rett til innsyn i din egen mappe uavhengig av alder og foreldres godkjenning.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Nei dette stemmer ikke. Du har rett til innsyn i din egen mappe uavhengig av alder og foreldres godkjenning. Nei! Dette stemmer Ikke ang alder. Man har full innsynsrett i sin egen sak fra man er 15 år, ikke yngre. Men, barnevernet vil nok anbefale vedkommende å vente til de er 18 år eller eldre. Dette er mye pga ting som kan komme frem som man har glemt og kan føles som et sjokk. De vil derfor at man skal være moden/gammel nok til å takle det man leser. Alt om søsken er fjernet men, alt om foreldrene blir stående. Hilsen en som fordypet seg i sin egen barnevernsak som19 åring.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Nei! Dette stemmer Ikke ang alder. Man har full innsynsrett i sin egen sak fra man er 15 år, ikke yngre. Men, barnevernet vil nok anbefale vedkommende å vente til de er 18 år eller eldre. Dette er mye pga ting som kan komme frem som man har glemt og kan føles som et sjokk. De vil derfor at man skal være moden/gammel nok til å takle det man leser. Alt om søsken er fjernet men, alt om foreldrene blir stående. Hilsen en som fordypet seg i sin egen barnevernsak som19 åring. Det var i forhold til det innlegger skrev om innsyn før og etter 15 år og foreldrenes godkjenning, jeg nevnte alder.
Auroressa Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Hvor går man hen vist man vil ha tak i denne mappen ? Kan man få den tilsendt ? Eller må man møte opp og gå lese den med dem som jobber der?..
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Hvor går man hen vist man vil ha tak i denne mappen ? Kan man få den tilsendt ? Eller må man møte opp og gå lese den med dem som jobber der?.. Man starter ved å sende en henvendelse om innsyn til det aktuelle BVkontoret. Så vil man bli innkalt til et møte hvor en saksbehandler går gjennom mappen med deg. Informasjon om søsken vil være sladdet.
Renapur Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Når du har passert 18 så kan du troppe opp på kontoret til barnevernet og gi beskjed om at du ønsker å lese Mappa de. Om de nekter det så ta kontakt med en advokat så får han ut alle papirene og du får de av han.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Takk for svar dere. Siste (og eneste) møtet jeg husker med barnevernet var da jeg var rundt 15 år og nå er jeg 23 år. Skal snakke med psykriateren min så får jeg se hva vi får til. Men får jeg med en sladdet versjon hjem tror dere? Var innblandet med de i alle 15 årene, så kan se for meg å gå gjennom alle papirene på kontoret deres vil kreve mye tid og energi.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Jeg jobbet i en periode som sekretær hos et BV kontor og har flere ganger kopiert opp mapper som den det omhandlet ville ha innsyn i. Ta en telefon til det aktuelle kontoret, be om å få snakke med din saksbehandler og fortell at du vil ha mappen din. Burde ikke være noe problem. Vi hadde ihvertfall aldri noen kontakt med advokater om dette. De aller fleste barnevernsansatte er veldig villige til å hjelpe til tross for hva mange tror
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Takk for svar dere. Siste (og eneste) møtet jeg husker med barnevernet var da jeg var rundt 15 år og nå er jeg 23 år. Skal snakke med psykriateren min så får jeg se hva vi får til. Men får jeg med en sladdet versjon hjem tror dere? Var innblandet med de i alle 15 årene, så kan se for meg å gå gjennom alle papirene på kontoret deres vil kreve mye tid og energi. Det anbefales vel ikke at man sitter alene uten fagpersonale rundt seg, når man leser slike mapper. Du vil antagelig slite med å skjønne fagtermer, bl.a., i tillegg til at endel informasjon kan føles krenkende, støtende og/eller opprørende. For øvrig er ikke epikrisene kjempelange, så så veldig lang tid vil det ikke ta å gå gjennom mappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå