AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei, Overskriften sier vel mye Har en bra inntekt, men er svært finkt til å bruke opp lønnen. Sparer svært lite, handler en del på internett, men betaler alle regningene i tide. Min mann og jeg er svært sjeldent ute, handler mat for ca. 1200 kr uken (har en unge på 2 år). Har rimelig mobilabonnement, boliglån og forsikring. Tips taes i mot med takk
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Ikke kjøpe merkeklær, HM fungerer fint. Som kommende studet planlegger jeg å bytte ut alle andre væsker med vann.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Ut fra innlegget ditt så høres det ikke ut som det du trenger er sparetips, men rett og slett bare å kutte i forbruket. Det er igrunn så enkelt som å ikke kjøpe mer enn man faktisk trenger.
Zoë Castillo Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Kutt forbruket ved å dra hjem uten noe som helst når du shopper. Altså prøv/se på det du liker, og dra hjem uten å kjøpe noe. Sov på det, og vurder om du faktisk trenger mer dill. Dra tilbake dagen etter om du fortsatt vil ha det. 5
Ryvre Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Ikke handle klær om det ikke er noe du virkelig trenger Lag ukesmenyer og handle en gang i uka, og pass på at du ikke er sulten/fysen når du går i butikken, og bruk selvfølgelig handleliste. Planlegg menyen slik at du får brukt opp evnt restemat Lag store porsjoner av enkelte retter, del det opp og frys ned. Kjekt å ha om man skal spise alene en dag eller bare må ha noe raskt å lage Vask kun fulle maskiner, og husk at man ikke nødvendigvis trenger å vaske alt på høy varme Slukk alle lys i rom som ikke blir brukt Ikke ha for høy varme innendørs. Ta heller på deg en jumper eller et par tykkere sokker. Luft godt en gang om dagen så blir klimaet bedre også Kjøp julegaver hele året Aller viktigst!!!!! Selv om noe er på tilbud eller man kan kjøpe noe billig på nettet er det ikke nødvendigvis lurt å kjøpe det. Mange som handler masse på tilbud og likevel ikke skjønner hvor alle pengene går også sitter de der med masse nips og duppedingser de aldri bruker 1
Løvetanten Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Kjøp kun det du trenger Bruk biblioteket for bøker, blader, filmer og musikk Lag all mat fra bunnen og ikke mer enn dere spiser Kjør mindre bil Se over alle forsikringer/abbonementer Si opp eller endre det som er for "dyrt" Se over hvor mye som går til hobby/fritid. Kan du endre noe der?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Identifiser de største (unødvendige) utgiftspostene og kutt i dem. De største monnene drar mest. Jeg nekter å gjøre småting som å kutte 50 kr per halvår i sjampobudsjettet, da lar jeg heller være å kjøpe kjoler jeg uansett ikke trenger. Hvis du for eksempel kjøper mye klær på nett bare fordi de er fine uten at du trenger dem til en spesiell anledning, gå gjennom hele garderoben din og registrer hva du faktisk trenger. Det er antakeligvis ikke så mye. Du har da ikke lov til å kjøpe noe annet enn akkurat det du trenger.
Mafalda Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Et tips som kan virke tåpelig, men egentlig er ganske genialt, er å legge igjen kort og kontanter når du strengt tatt ikke har bruk for dem. En kollega av meg gjorde dette et halvt års tid, og ble sjokkert over hvor store summer det egentlig gikk på ting som takeaway-kaffe, en brus når du er tørst, kanskje en pølse på vei etter jobb, for ikke å snakke om alle butikkene med tilbud man passerer på veien... Alt dette var ting hun greide seg utmerket godt uten og ikke savnet i det hele tatt, men pleide å kjøpe nesten på autopilot når kortet var lett tilgjengelig i veska
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Ts her! Takk for mange gode tips Jeg må innrømme at jeg ofte tenker; jeg har råd til det, derfor kan jeg kjøpe det! Har ingen abonnenter på magaziner o.l. Men 50 kr her og 50 kr der blir jo en god del...Dessverre
helenaa Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Hvis ditt største "problem" er at du kjøper fordi du kan, bør du få en sparekonto med begrenset antall uttak. Sett opp et fast trekk ved hver lønning, f.eks. 5000 til sparekontoen. Dermed forholder du deg (forhåpentligvis) til en lavere sum hver måned, og bruker tilsvarende mindre.
Envy Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Mitt beste sparetips er å skatte mye :gjeiper: Få igjen på skatten er gull, staten sparer for deg, og du har ikke mulighet til å bruke pengene før du får utbetalt store summer, som det da er lettere å sette unna på sparekonto
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Dette fungerer jo naturlig nok ikke for alle siden ikke alle har mulighet til å jobbe overtid, men jeg har begynt med noe som for meg er helt genialt. Vanlig lønn blir brukt til regninger, mat, lån og sparing. Frynsegoder som middag på restaurant, snop, bøker, filmer, spill, musikk og lignende handler jeg kun for det jeg får utbetalt i overtidstimer. Da er det også veldig motiverende å si ja til å jobbe overtid når jeg vet at jeg gir meg selv lov til å bruke pengene på noe jeg har lyst på Etter at jeg begynte med dette har jeg fått spart utrolig mye mer hver måned.
Gjest Bella90 Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Leste på en blogg at det var ei som sparte alle 20 kroningene sine, og det ble en del etterhvert.
ajohan Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 Sjekk ut www.pengevett.com, der vil du finne mye nyttig
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Det beste sparetipset jeg har lest er følgende: Når du setter opp budsjett, begynn med å bestemme hvor mye du vil betale til deg selv! Vanligvis begynner man med å sette opp hvor mye man skal betale til huseiger, strømselskapet, forsikringsselskapet osv osv Begynn med deg selv: jeg fortjener x kr i måneden av min egen lønn! Disse pengene trekker du automatisk fra lønnskonto til annen konto du ikke har tilgang på på nettbanken. Så setter du opp resten av budsjettet. Det som blir igjen er forbruk. Den største feilen mange gjør, i følge dette tipset, er å sette opp budsjett og se hvor mye som er igjen til slutt, til sparing. Da er det få av oss som har råd til å spare. Jeg har en sparekonto og en feriekonto. Da har jeg alltid penger til en litt romsligere ferie, og de pengene hadde jeg ellers bare brukt på andre ting. Det handler ofte ikke om hva du tjener, men hvor mye du bruker:-) Anonym poster: 47e8aac8853905e4926f3967264692f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå