Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #1 Del Skrevet 5. februar 2004 Alle nyere leiligheter ser jeg nå blir bygd med åpen kjøkkenløsning og uten vindu på kjøkkenet? Er dette så veldig praktisk, siden det nesten bare bygges slike boliger? Noen som kan fortelle meg fordelene med slikt kjøkken? Har nemlig sett DEN fine leiligheten, men blei ikke så begeistret for kjøkkenet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #2 Del Skrevet 5. februar 2004 Sikkert fordi rommet virker større med en åpen løsning, spesielt i litt mindre leiligheter. Større, lysere mer luftig og mer lettsolgt kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 5. februar 2004 #3 Del Skrevet 5. februar 2004 Praktisk med mulighet for å snakke med gjestene/familien mens man holder på på kjøkkenet kanskje? Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 5. februar 2004 #4 Del Skrevet 5. februar 2004 Hadde det vært fysisk mulig hadde vi åpnet opp her når vi pusset opp. Kjempesmart synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 5. februar 2004 #5 Del Skrevet 5. februar 2004 Det ser innmari lekkert ut på bolig-reportasjer, men er ikke praktisk i det daglige. Ja, du kan se gjestene mens du lager maten, men du kan også se oppvasken mens selskapet pågår..... grunnen til at de bygges slik, er selvfølgelig fordi det ikke er vindu, og dermed må man ha åpen løsning. Tenk deg en kjøkken med dør uten vindu Det siste bonytt tar til orde for "å åpne opp" og fjerne nesten alle vegger i et hus. For det første er det risikabelt med tanke på bæring (har selv kjøpt et hus hvor folk hadde revet bærevegger, det blir mye jobb etterpå :evil: ) Foor det andre er det fryktelig upraktisk med tanke på oppvarming av hus. (Fikk akkurat strømregning på nesten 8000 for tre mnd i vinter Fordel å kunne holde kjøkkendøren igjen, slik at det bare er varmt der om morran. Da er det godt å komme ned til frokost, og du kan gå fra ett varmt rom med god samvittighet. Og så var det oppvasken da, og alt rotet, eller med andre ord: Du må ha det ryddig hele tiden for at det skal funke. Nemlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 5. februar 2004 #6 Del Skrevet 5. februar 2004 Mer sosialt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #7 Del Skrevet 5. februar 2004 ok, jeg ser at det er mange fine svar her. Men en ting, hvordan blir møbler og sånn seendes ut etterhvert? I denne leiligheten var det en vifte som skulle på en måte stå på hele tiden, veldig svakt da, så man hører det ikke. Lukt og os og sånn ut i hele leiligheten?? Mulig jeg er litt gammeldags da, jeg vet ikke..Men ettersom jeg har skjønt så er det vel dette som er in nå. Som dere skjønner så er jeg litt i tvil, og jeg har et annet litt dumt spm. Denne leiligheten er i første etg, dvs rett inn utenifra, ikke trapper, ikke oppgang eller noe, bare rett inn døra, er det positivt eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. februar 2004 #8 Del Skrevet 5. februar 2004 I nye leiligheter er det gjort først og fremst fordi det blir billigere å bygge på den måten; Kjøkkenet legges i en "krok" i stuen og krever derfor mindre plass ergo kan man spare kvm. og få "klemt inn" en treroms på 55 kvm. (At man får klaustrofobi av å bo der, er en helt annen sak. Soverom på 6 kvm. burde heller kalles kott...). Vi bor i en slik ny leilighet m/åpen kjøkkenløsning (Den er dog en god del større enn 55 kvm...), men vi kommer til å sette opp vegger som dekker for noe av "innsikten". Det er ikke spesielt hyggelig å ha utsikt til oppvaskkummen fra sofaen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 5. februar 2004 #9 Del Skrevet 5. februar 2004 Jeg har åpen kjøkkenløsning, relativt upraktisk spør du meg. Stue/kjøkken har ikke vært malt siden 1997, og stekeos etc setter merker i kriker og kroker(mange av dem her, loftsleilighet) i taket, selv med god og kraftig kjøkkenvifte. Dersom viften i leiligheten dere ser på skal stå på hele dagen bør dere sjekke hvor mye den bråker. Dessuten trekker viften ut varme, ikke så festlig for strømregningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. februar 2004 #10 Del Skrevet 5. februar 2004 Grunnen til at viften skal stå på hele tiden, kan være at det er mekanisk ventilasjon. Da sørger viften for at det er sirkulasjon og avtrekk i hele leiligheten hele tiden. Vi har et sånt synstem og det fungerer aldeles utmerket. Vifta bråker ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 5. februar 2004 #11 Del Skrevet 5. februar 2004 Synest det er grusomt med åpen kjøkken-løysning eg. Ser kun ein fordel med det og det er om man er student,bur for seg sjølv, og har ein ørliten hybel. Bakdelane er; - All matlukta sprer seg utover i huset. - Bråk i fra kjøkkenet støyar. (Mixmaster o.l) - Man må male i same farge på veggane - Har man gjester så ser dei alt rotet og man må rydde uansett kven som er på besøk. Då nyttar det ALDRI å ha 3-dagars oppvask på disken. fyfy. - Man kan ikkje lukke ei dør som hindrar evt røyklukt å spre seg ut i resten av huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #12 Del Skrevet 5. februar 2004 ja, det er en sånn mekansik sak, som lea nevner. Uff, det er så vanskelig. Leilighetene er jo nesten blitt revet bort, så de er jo ganske populære da..og veeeldig dyre..74 kvm koster 1.800.000,- ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. februar 2004 #13 Del Skrevet 5. februar 2004 Akkurat lukt, stekeos etc. er ikke noe problem. Vi har såkalt balansert ventilasjon som står på hele tiden, selvfølgelig i tillegg til kjøkkenviften som brukes når vi lager mat. Dette systemet skifter luften 14 ganger i timen (Hvis jeg ikke husker feil) og høres ikke i det hele tatt. Ikke gjør det store utslag på strømregningen heller, så lenge du ikke velger å la den stå på gjenvinning og/eller oppvarming av luften som kommer inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #14 Del Skrevet 5. februar 2004 hmm, det visste jeg ikke leo, at matlukt ikke sprer seg rundt i stua..takk for info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. februar 2004 #15 Del Skrevet 5. februar 2004 Det ser innmari lekkert ut på bolig-reportasjer' date=' men er [i']ikke praktisk i det daglige. Ja, du kan se gjestene mens du lager maten, men du kan også se oppvasken mens selskapet pågår..... grunnen til at de bygges slik, er selvfølgelig fordi det ikke er vindu, og dermed må man ha åpen løsning. Tenk deg en kjøkken med dør uten vindu Vi har åpen løsning OG vindu på kjøkkenet. Men dette er en gammel bygård der det er åpnet opp da. Dessuten ser ikke kjøkkenet bomba ut bare fordi vi har laget mat, så det er aldri noe problem at folk kan se inn på kjøkkenet når vi har selskap. Roter man fælt skjønner jeg behovet for å lukke døra, men hos oss har det ALDRI vært et problem. Synes åpen kjøkkenløsning er både praktisk, fint og gir en bedre romfølelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 5. februar 2004 #16 Del Skrevet 5. februar 2004 Vi bor også i en ny leilighet med åpen kjøkkenløsning hvor det er svak ventilasjon som hele tiden står på. Hører veldig lite til det (bare om man står ved komfyren) og det kommer ikke noe os og liknende ellers inn i stuen. Det fungerer veldig bra og vi er veldig fornøyde med løsningen. Så lenge man har oppvaskmaskin trenger man heller ikke bekymre seg for oppvask som står på benken for den setter man da heller rett inn med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snorkie Skrevet 5. februar 2004 #17 Del Skrevet 5. februar 2004 Vi har åpen kjøkkenløsning i huset her (med vindu), og går også for åpen løsning i huset vi holder på å pusse opp (to store vinduer, men nesten hele veggen inn til stua er tilnærmet revet bort). Synes det gir en god romfølelse og så er det jo kjempekoselig med selskap når man lager mat. Dessuten får man jo et ekstra spark i baken i forhold til å være flink å putte inn i oppvaskmaskinen Jeg er egentlig litt for å få kjøkkenet slik at det er moro å vise det fram jeg da, istedet for å gjemme det bort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. februar 2004 #18 Del Skrevet 5. februar 2004 Jeg foretrekker åpne løsninger, da kan hele familien være "sammen" og ikke drive på i hver sitt rom hele tiden. Man har ofte knapp nok tid sammen uansett. Rom bør avgrenses med hensikt, og ikke rutine.. F.eks synes jeg kontor bør være helt avgrenset fra resten; tv-stue bør avgrenses litt så ikke tv er hovedfokus i stue. Mens stue og kjøkken fint kan gli over i hverandre, gir bedre romfølelse. Det negative er kanskje varme, det tar mer energi om man må varme opp et stort rom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emanuelle Skrevet 5. februar 2004 #19 Del Skrevet 5. februar 2004 interessant debatt.... vi har enebolig med kjøkken på 14 kvadrat og stue på 28 ( veldig liten) har vurdert å åpne opp slik at det skal virke større og luftigere, men er veldig usikker på om det er smart...er jo lettere å rive ned enn å sette opp igjen....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 5. februar 2004 #20 Del Skrevet 5. februar 2004 åpne kjøkkenløsninger er nok veldig populært å bygge i nye leiligheter for tiden pga romfølelsen. Det gjør stor forskjell i en liten leilighet der en må utnytte kvadrameterene maksimalt. Har selv nylig flyttet ut av en 2-3 år gml. leilighet i terasseblokk med åpen kjøkkenløsning. Veldig luftig stue/kjøkken, som jeg vet ville blitt ekstremt klaustrofobisk hvis det hadde vært en vegg mellom. Vi hadde også sånn vifte som alltid skulle stå på , og imotsetning til andre her, så syntes jeg den bråkte! Alltid et svakt sus i ventiler i vinduet etc. hvis de ikke var ordentlig lukket. Grunnen til et slik system er ikke bare å forhindre os ut i leiligheten, men også stå for ventilasjon til bad som ofte ikke har vindu i slike leiligheter. Dessuten er disse nye leilighetene så tette at det kan oppstå undertrykk inne i leilighetene og dørene "suger" seg fast i karmen. Hadde en del opplevelser der jeg faktisk nesten ikke fikk opp ytterdøra Har kjøkken med dør nå og er faktisk glad for det. Har planer om å med tiden åpne opp veggen likevel og montere inn en skyvedør så jeg har mulighet til å velge om folk skal få se kjøkkenet eller ikke :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå