Børil Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hender det at du angrer på at du tok den utdannelsen/jobben du har tatt? Hvorfor? Hva skulle du ønske du hadde gjort i stedet? Hva er det som eventuelt hindrer deg? Er interessert i å høre andres tanker rundt dette.
Ethereal Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Jeg skulle ønske jeg jobba mer på vgs og tok realfag slik at jeg kunne studert medisin. Ellers angrer jeg ikke spesielt. Studerer psykologi nå, og ser positivt på fremtiden når det gjelder både jobb og videre utdanning.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Studerer økonomi. Ønsker ofte jeg hadde studert matematikk i stedet (kanskje med fordypning i økonomi)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Jeg er tannlege og trives veldig godt med det. Men nå når jeg har jobbet en stund ser jeg jo at jeg kunne trives med mye annet også. Var veldig målrettet under utdannelsen, var DETTE jeg ville! Er drømmejobben for meg 90% av tiden, men av og til tenker jeg hvor deilig det hadde vært å sitte på et kontor og ikke ha noen pasienter
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Jeg er nyutdannet, og angrer yrkesvei. Hadde aldri valgt det samme i dag. 5 år rett i dass!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Jeg skulle ønske jeg hadde våget å gå en mer kreativ vei. Jeg er veldig flink til å tegne og har masse ideer, jeg skulle ønske jeg var illustratør. Da hadde nok livet mitt vært veldig annerledes og vanskeligere på mange måter, men jeg ville hatt et yrke jeg elsket og som jeg gledet meg til å ta fatt på hver morgen. Når jeg jobber med oppgaver og tegner, blir jeg helt fjern og tiden flyr, jeg er i "flyt" og det er det beste som finnes. Nå sitter jeg med en trygg og grei jobb, men jeg føler lite glede over det jeg driver med, egentlig. Føler aldri at jeg får brukt meg selv og gjort det jeg er flink til. Blir heller ikke rik av det. Har leilighet og ok økonomi og alt det der, men skulle gjerne ofret noe for å kunne holde på med noe jeg likte. På den annen side er det jo få mennesker i verden i dag som får drive med akkurat det de helst vil, og de fleste ville vel vært veldig fornøyde med den jobben jeg har i dag. Så jeg skal ikke klage. Og jeg driver med litt forskjellig på fritiden som jeg har utbytte av.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Tar meg nok ganske ofte i å tenke på at jeg burde ha valgt noe annet...
Gjest mari kontrari Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Ja, skulle ønske jeg hadde valgt noe som kvalifiserte for lab-arbeid, kjemiretning el. Evt. gjerne biolog eller ingenør av noe slag, hadde vært lettere å få jobb som passet meg (ikke konstant utadvendt/salgsorientert), samt det er mer bruk for slike kunnskaper i organisasjoner jeg gjerne skulle jobbet i. (har statsvitenkaplig bakgrunn)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 JA! Jeg er norsklærer. Liker elevene godt, og synes det er kjekt å planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg, men den totale arbeidsmengden/papirmølla/ekstraarbeidet holder på å ta livet av all arbeidsglede. Utdannelsen min kvalifiserer sikkert til mye som er mer spennende, der jeg også får respekt på en helt annen måte. (Som norsklærer blir jeg jo hele tiden mistrodd, som om jeg må kontrolleres til å gjøre jobben min. New Public Management har sneket seg inn her også.) Jeg vet bare ikke helt hva det kan være enda.
Børil Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2012 Aha... interessant. Har vurdert å ta PPU etter hvert. Men tror jeg skal prøve å jobbe med noe annet først. Må uansett trene på å snakke foran forsamlinger før jeg evt. kan bli lærer
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 har master i naturforvaltning og jobber i en miljøvernorganisasjon. Men drømmer om å jobbe som HR-person eller grunnskolelærer:/ Anonym poster: 87271c6f584b77bad301fcd8c8fde663
Porcelain Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 JA! Jeg er norsklærer. Liker elevene godt, og synes det er kjekt å planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg, men den totale arbeidsmengden/papirmølla/ekstraarbeidet holder på å ta livet av all arbeidsglede. Utdannelsen min kvalifiserer sikkert til mye som er mer spennende, der jeg også får respekt på en helt annen måte. (Som norsklærer blir jeg jo hele tiden mistrodd, som om jeg må kontrolleres til å gjøre jobben min. New Public Management har sneket seg inn her også.) Jeg vet bare ikke helt hva det kan være enda. Må signere på denne (trodde nesten jeg hadde skrevet det selv først). Jeg elsker elevene mine, og jeg elsker faget norsk - men rettinga spesielt holder på å ødelegge all livsglede hos meg. Har rettet nærmere ca 100 stiler de siste to ukene, har "bare" 30 stk igjen nå.. I tillegg bruker jeg så mye tid på ting som egentlig er "sekretærarbeid". Noen ganger skulle jeg ønske jeg var snekker. Tror ikke snekkere ligger og tenker på jobben sin døgnet rundt. I tillegg ser de framgang fort.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Jeg skulle ha jobbet mindre, og fokusert mer på skolen, så kanskje jeg ikke hadde blitt utbrent og syk i en alder av 18. Hvis jeg hadde fokusert mer på skolen, hadde jeg hatt bare toppkarakterer, og trolig flere venner med påfølgende sosial fritid. Og kanskje jeg ikke hadde blitt så utslitt og skolelei av høyere utdannelse ble satt på vent. Dessverre hadde jeg ikke så fryktelig mye valg, da jeg forsørget meg selv... Anonym poster: dc3e1eda8ffff4fab2b7f051e97016de
kaprifolen Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 har master i naturforvaltning og jobber i en miljøvernorganisasjon. Men drømmer om å jobbe som HR-person eller grunnskolelærer:/ Anonym poster: 87271c6f584b77bad301fcd8c8fde663 HR er superspennende! Men jeg likte også den biten med naturforvaltning, har kikket litt på dette selv, nettopp med mål om å jobbe innen miljøvern... Kunne du tenke deg å sende meg en PM og fortelle meg litt om hvordan arbeidshverdagen din arter seg osv?
Gjest Twinklefart Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Jeg er utdannet innen musikal og teater, har aldri angret for jeg får drive med det jeg liker best i verden på fulltid. (bortsett fra akkurat nå som hjernen min ikke fungerer)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå