Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei lurte på om det er noe der ute som har oppskrifter på brød eller knekkebrød etc. uten

gluten, gjær, melk, sesamfrø, bokhvete eller egg. Jeg har mat intoleranse mot disse varene, og finner ikke noe oppskrifter uten disse varene.

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også nettopp fått påvist intoleranse mot disse tingene og henger meg derfor på, og gir innlegget et "puff" i baken og håper noen der ute kan hjelpe oss :-)

Skrevet

Dere kan jo bruke glutenfritt mel, soyamelk, rismelk, kokosmelk, bakepulver, natron, eggerstatning og mye mer! Dere må bare søke etter oppskrifter eller bytte ut kumelk med soyamelk osv. Selvom det kjennes slik ut nå så er det ikke verdens undergang. Det tar litt tid i starten, men man blir fort vant til det :)

Skrevet

Oppskriften er litt rar siden noen frø oppgis i dl mens andre i gram, men den er veldig god

200g solsikkekjerner

1dl linfrø

2,25dl glutenfrie havregryn

2ss fiberhusk

1ts salt

5dl vann.

Du kan også byttet ut havregryn med mandelmel, soyamel, annet nøttemel, eller knuste nøtter.

Det er også godt med gresskarkjerne, chiafrø eller andre frø.

Fremgangsmåte:

Rør sammen deigen og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.

Stekes på varmluft 160g i ca 1t og 10min. La platene bytte plass to ganger underveis. Snu dem også slik at samme side ikke er fremst hele tiden.

Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Jeg har ingen tips på det dere spør om, men jeg kan fortelle at jeg hadde mat intoleranse og verket i magen nesten hver dag.

Det finnes en osteopat her på sørlandet som er enormt populær. Folk reiser mange timer for å få hjelp av han. Jeg har alltid vært skeptisk til sånt, og tror det virkelig ikke før jeg ser det, men nå har jeg altså vært hos han og har mirakuløst nok ikke hatt vondt i magen siden.

Han sa at det ikke er noe som heter mat intoleranse eller mat allergi, men at det er nerver som sender ut feil signaler. Han "fikset" denne nerven for meg og jeg har vært frisk siden. Ble myyye piggere i formen generelt også så dette anbefales :)

Han blir kalt den nye snåsamannen

Skrevet

*matintoleranse

Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

*matintoleranse

Gid a meg

Skrevet (endret)

Redigert

Jeg har ingen tips på det dere spør om, men jeg kan fortelle at jeg hadde mat intoleranse og verket i magen nesten hver dag.

Det finnes en osteopat her på sørlandet som er enormt populær. Folk reiser mange timer for å få hjelp av han. Jeg har alltid vært skeptisk til sånt, og tror det virkelig ikke før jeg ser det, men nå har jeg altså vært hos han og har mirakuløst nok ikke hatt vondt i magen siden.

Han sa at det ikke er noe som heter mat intoleranse eller mat allergi, men at det er nerver som sender ut feil signaler. Han "fikset" denne nerven for meg og jeg har vært frisk siden. Ble myyye piggere i formen generelt også så dette anbefales :)

Endret av Anehan
Skrevet

Oppskriften er litt rar siden noen frø oppgis i dl mens andre i gram, men den er veldig god

200g solsikkekjerner

1dl linfrø

2,25dl glutenfrie havregryn

2ss fiberhusk

1ts salt

5dl vann.

Du kan også byttet ut havregryn med mandelmel, soyamel, annet nøttemel, eller knuste nøtter.

Det er også godt med gresskarkjerne, chiafrø eller andre frø.

Fremgangsmåte:

Rør sammen deigen og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.

Stekes på varmluft 160g i ca 1t og 10min. La platene bytte plass to ganger underveis. Snu dem også slik at samme side ikke er fremst hele tiden.

Den skal jeg prøve! Tusen takk! Man føler seg litt motløs når man nettopp har fått svar og prøver å finne oppskrifter på nettet! :)

Gjest Snuppeluppsen
Skrevet (endret)

Er det en som heter Magne Høie? :) Har vært hos han tidligere pga andre ting som han har fikset!:-)

:)

Endret av Snuppeluppsen
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Han er flink ja! :)

Ja, og sånn som i situasjonen til TS som jeg også har vært i så vil jeg jo mye heller bli kvitt intoleransen og spise akkurat hva jeg vil enn å alltid måtte passe på hva man får i seg for det er et styr spør du meg.

Skrevet

Du er sikker på at han sa at det ikke er noe som heter matintoleranse eller matallergi, og at det ikke bare var du som tolket ham slik?

Ved å komme med en slik uttalelse har osteopaten brutt flere av osteopatenes etiske retningslinjer, og ved å fortelle at et navngitt behandler sier slikt, åpner du for at noen kan rapportere ham til Norsk Osteopatforbund.

Anonym poster: 815e0a0154f40bfe4c8bbfd610e83846

• Liker 2
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Du er sikker på at han sa at det ikke er noe som heter matintoleranse eller matallergi, og at det ikke bare var du som tolket ham slik?

Ved å komme med en slik uttalelse har osteopaten brutt flere av osteopatenes etiske retningslinjer, og ved å fortelle at et navngitt behandler sier slikt, åpner du for at noen kan rapportere ham til Norsk Osteopatforbund.

Anonym poster: 815e0a0154f40bfe4c8bbfd610e83846

Er du helt tett eller?

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Er du helt tett eller?

Nå skal ikke jeg kalle noen "tette", men om noen er "tette" her, er det vel ikke den anonyme brukeren.

Det å si at det ikke finnes matintoleranser og matallergi er ikke bare feilinformasjon, men også potensielt livstruende.

Det er derfor helt på sin plass å rapportere en slik uttalelse dersom det stemmer at osteopaten har kommet med slik feilinformasjon.

Og det er helt riktig at en slik uttalelse bryter med osteopatenes etiske retningslinjer, da denne typen feilinformasjon kan være til skade for deres rykte, og dermed også videre behandling.

Endret av Rosemor
  • Liker 3
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Nå skal ikke jeg kalle noen "tette", men om noen er "tette" her, er det vel ikke den anonyme brukeren.

Det å si at det ikke finnes matintoleranser og matallergi er ikke bare feilinformasjon, men også potensielt livstruende.

Det er derfor helt på sin plass å rapportere en slik uttalelse dersom det stemmer at osteopaten har kommet med slik feilinformasjon.

Og det er helt riktig at en slik uttalelse bryter med osteopatenes etiske retningslinjer, da denne typen feilinformasjon kan være til skade for deres rykte, og dermed også videre behandling.

Lykke til med å anmelde han til osteopatpolitiet. Vil tippe du får litt problemer i og med at du sannsynligvis aldri har blitt behandlet hos han engang. Tipper alle de fornøyde kundene hans også synes det er latterlig. For en gangs skyld finnes det en mann som virkelig gjør deg frisk etter en behandlig og ikke en man må gå til i 2 år og likegodt kunne kastet pengene ut av vinduet. -For det er jo faktisk ikke det viktigste at man blir frisk tydeligvis...

• Liker 1
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Lykke til med å anmelde han til osteopatpolitiet. Vil tippe du får litt problemer i og med at du sannsynligvis aldri har blitt behandlet hos han engang. Tipper alle de fornøyde kundene hans også synes det er latterlig. For en gangs skyld finnes det en mann som virkelig gjør deg frisk etter en behandlig og ikke en man må gå til i 2 år og likegodt kunne kastet pengene ut av vinduet. -For det er jo faktisk ikke det viktigste at man blir frisk tydeligvis...

Jeg har ikke tenkt å melde noen jeg, og det er så klart viktig å bli frisk, men hvis du ikke ser hvor skummelt det er at noen hevder at matallergier ikke finnes, ja, da har jeg ikke ord til å beskrive hvor korttenkt du er!

Allergi dreier seg ikke om blokkeringen, det er en svikt i immunforsvaret.

Tenk deg at noen har en matvareallergi som gir anafylaktisk sjokk, noe som kan være dødelig.

En behandler sier at det finnes ikke matvareallergier kun blokkeringer, og "etter at jeg har behandlet deg kan jeg garantere deg at du kan spise det du trodde du var allergisk mot".

Personen går hjem, spiser det han er allergisk mot fordi han ukritisk lytter til behandleren, og går rett i sjokk...

Du ser ikke at dette kan være etisk betenkelig?

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Gjest Snuppeluppsen
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å melde noen jeg, og det er så klart viktig å bli frisk, men hvis du ikke ser hvor skummelt det er at noen hevder at matallergier ikke finnes, ja, da har jeg ikke ord til å beskrive hvor korttenkt du er!

Allergi dreier seg ikke om blokkeringen, det er en svikt i immunforsvaret.

Tenk deg at noen har en matvareallergi som gir anafylaktisk sjokk, noe som kan være dødelig.

En behandler sier at det finnes ikke matvareallergier kun blokkeringer, og "etter at jeg har behandlet deg kan jeg garantere deg at du kan spise det du trodde du var allergisk mot".

Personen går hjem, spiser det han er allergisk mot fordi han ukritisk lytter til behandleren, og går rett i sjokk...

Du ser ikke at dette kan være etisk betenkelig?

Vel, da får den aktuelle behandleren ta det opp med sine pasienter.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vet om en med cøliaki som oppsøkte denne osteopaten på sørlandet... Han begynte etter dette å spise gluten igjen... Og riktignok.. han fikk ikke magevondt, og hadde ikke de typiske smertene som tidliger da han spiste gluten. Etter litt ble han litt slapp og mistet noen kg...Og på kontroll på sykehuset fikk han et sjokk etter gastroskpopien.. Tarmtottene var helt nedslitt igjen! Så selv om han følte seg bedre i selve magen var skaden skjedd igjen! Har cøliaki selv.. og tør ikke begynne å spise gluten igjen etter et besøk der for å si det sånn ;)

Skrevet

Da ville jeg brukt rismel, jyttemel, maismel. Masser av gode melsorter! Kombiner dette med eggerstatning og glutenerstatning fra Orgran samt rismelk. Bare å sende meg en PM om det er noe du lurer på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...