Gå til innhold

Barnehagen og bleieavvenning

Anbefalte innlegg

Gjest *Røyskatt*
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av *Røyskatt*
Videoannonse
Annonse
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg er enig med barnehagen, det høres ikke ut som om hun er klar for å slutte med bleie. Når et barn må sitte på do med tegnesaker for å unngå at hun bæsjer i buksa, så er det et tegn på at hun ikke er klar for å slutte med bleie.

• Liker 6
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg skjønner barnehagen godt her, når hun har bæsjeuhell hver eneste dag er det utrolig kapasitetskrevende for barnehagen å skulle følge opp. Husk på at de også har andre barn som krever sitt, samt at det er mer som skjer for din datter slik at de blir vanskeligere for henne å holde seg tørr og gi beskjed om at hun må på do.

Dere skal vel ha tre ukers barnehageferie snart, jeg ville benyttet meg av den til å få henne skikkelig tørr.

• Liker 7
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Men er det virkelig vanlig at barnehagen skal be om at dette gis opp etter tre dager? Jeg ser meg kanskje blind på mitt eget barn her, men de går jo inn med flere barn om gangen for dotur, og jeg klarer bare ikke å se hvorfor det er så krevende at ho skal få sitte å lese litt på potta mens de andre tre-fire også gjør seg ferdig.

Vi brukte jo halvannen uke på å få ho helt tørr og inn i rutinene hjemme. Jeg syns det er rart at barnehagen ikke har tid til å gi ho noen dager for å lage rutine der.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg uvitende om dette da mine barn ikke har gått i barnehage under bleieavvenning, men det kan da ikke være slik at man må legge avvenningen til sommerferien fordi det skaper for mye arbeid for barnehagen å hjelpe til??

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Nå er jeg uvitende om dette da mine barn ikke har gått i barnehage under bleieavvenning, men det kan da ikke være slik at man må legge avvenningen til sommerferien fordi det skaper for mye arbeid for barnehagen å hjelpe til??

Jeg tenkte jo litt på det når jeg tok ho nå.. Nå er de fullbemannet, og når sommerferien er over starter det jo en 7-8 nye barn, samt at flere prøver å gi seg med bleien. Trodde det var en god ide å ta det nå.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg tror du må tenke litt på at kanskje grunnen til at jenta di ikke har hatt uhell hjemme er fordi at dere har rukket å tatt henne på do før noe bæsj kommer ut. Selv om dere klarer det hjemme, så betyr ikke det at jenta deres er klar for bleieslutt, har hun vært klar for det så hadde hun ikke bæsjet seg ut i barnehagen tre dager på rad. Og hvor lenge skal hun sitte på potta med bok eller tegnesaker, mens de andre barna får gå på avdelingen å leke?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det heter hun eller henne!!

har forøvrig stor forståelse for at barnehagen ikke har mulighet til å følge opp dette så omfattende som det er, enig med de andre som sier at du får bruke sommerferien på å få henne skikkelig tørr.

Endret av Sulosi
  • Liker 4
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Og hvor lenge skal hun sitte på potta med bok eller tegnesaker, mens de andre barna får gå på avdelingen å leke?

Ho sitter som oftest i fem minutter. Vi tar ho inn på do omtrent fire-fem ganger om dagen. En gang etter måltid, og en gang i mellom. De tar jo jevnlig med seg flere unger inn for dorunde, men jeg er kanskje naiv i tankeganegn om at hun da burde kunne få sitte på en potte mens dette skjer, og dermed få noen ekstra minutter.

Skrevet

bruk trusebleier da kan hun vere stor jente og gå på do når hun kjenner at hun må tisse eller bæsje, og så er det ikke så farlig om hun ikke rekker det eller glemmer det, og så er det bare å huske å spørre med jevne mellomrom om hun må tisse eller bæsje

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hallo, hjemme kan du som mor til ditt barn følge hun opp hele tiden. Ja! Men i bhg er det ikke bare ditt barn, men faktisk mange barn fordelt på færre voksne.

Blir dessverre litt lei(mener ikke såre deg) av foreldre som ikke klarer å se at barnehage personalet har flere barn å følge opp en bare deres..

I bhg er de kanskje ute og inne m.m uten at de voksne holder alle barna i hånden!

I bhg der begge mine barn har gått har barne gått å vasket hender før vært måltid å fått tilbud om do, i tillegg har de blitt spurt etter måltid. Det burde da virkelig holde!

Man kan ikke tvinge barn til å gå på do, så om de ikke vil i bhg så må det respekteres.

Jeg tror mange bhg syns det er uhygenisk å ha med bøker på do, ikke tror jeg de har en egen voksen som kan ta med ditt barne 5 ganger om dagen å bli å passe på bare ditt barn.

Mener ikke ødlegge gleden din, men noen barn kan være tørre et helt år hjemme før de er det i bhg. For ja, det er lett å glemme seg da de leker sammen og har det gøy i bhg. For i barnehagen er felleskapet, leken , spontaniteten og den naturlige gleden fokuset. Ikke å masse på do til enhver tid, det kan dere gjøre hjemme. Når barnet er helt tørr hjemme( det vil si en hel uke uten ett uhell) kan dere prøve på nytt!

Ikke la frustrasjonen din gå utover de strakkars i bhg som må bruke mye tid og ressurser på å vaske ditt barn, fordi du har bestemt deg for å ikke bruke bleie.

Bleier i dag er ikke dyrt, så om barnet ikke er klar i bhg. Så vær så snill å stress ned, før barna reagerer på at ditt barn gjør på seg i buksa, og utsetter tiden mye lenger enn nødvendig...

Det høres nok veldig strengt ut, og jeg mener det ikke som kjeft.

Men er redd du heller vil gjøre det til en lei sak for barnet ditt, enn å glede deg over at barnet begynner å bli tørr hjemme! :)

Lykke lykke til! :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det heter hun eller henne!!

har forøvrig stor forståelse for at barnehagen ikke har mulighet til å følge opp dette så omfattende som det er, enig med de andre som sier at du får bruke sommerferien på å få henne skikkelig tørr.

Det er fult lov å skrive ho :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet tydeligvis ikke er klar for å slutte med bleie, så jo, da må man bruke ferien. Utrykker barnet selv at det ønsker å gå på do, sier i fra når det kjenner at det må tisse/bæsje og ønsker å bruke truse/forstår konsekvensene av å ikke ha på bleie, da kan man gjøre det i barnehageåret...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at dette er for stor jobb for bhg når hun ikke er "tørrere" enn hun er. For vår del var det ikke noe problem at gutten vår brukte bleier i bhg men ikke hjemme, så det gjorde vi et par mnd til vi var sikre på at han var helt tørr.

I vår bhg er det kun en do på småbarnsavdelingen, så at ett barn skal sitte der i fem minutter hver gang hun skal på do, i tillegg til at hun ikke sier ifra selv når hun må på do, så er det nok litt tidlig. Hvor gammel er hun?

Gjest Annaires
Skrevet

Syns dette er dårlig av bhg.

Selvfølgelig skal de følge henne ofte på do i en bleieslutt-periode.

Om det er uhell hver eneste dag, så skal de da ikke ta på henne bleie.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Syns dette er dårlig av bhg.

Selvfølgelig skal de følge henne ofte på do i en bleieslutt-periode.

Om det er uhell hver eneste dag, så skal de da ikke ta på henne bleie.

Seriøst? Kommer vel an på omfanget av uhell?? Et par dråper i trusa er ok, det kan en ikke så mye for kanskje...

Men at en må hele tiden tilby barnet do for at en skal treffe i do og ikke i buksa??

Barnet må jo lære seg å kjenne etter om en må på do, hvis ikke en klarer det så blir det veldig vanskelig.

Skrevet

Saken er gjerne den at i barnehagen blir ungene så opptatt av hva de gjør at de glemmer seg og ikke sier i fra. Selv barn opp til 4-5 år kan ha det "problemet" innimellom. At barnehagen ikke har tid til å følge barnet ditt på do er jo egentlig en annen sak. Men om det kan gjøres akkurat når hun "må" for så å få sitte i fred over en periode er ikke alltid så enkelt nei. Jobber selv i barnehage og ser at med 7-10 unger på to voksne så er det ikke alltid så lett å følge opp en som ikke sier det minste i fra selv. Selv om vi har tid til å la barnet sitte på doen lenge så er det andre som også vil bruke do, og de små klarer ikke holde seg så lenge av gangen.... Så jeg synes forslaget om å bruke trusebleier var en god ide, da gjør det ikke noe om det kommer "feil" ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i bhg, og skjønner både din og bhg frustrasjon. På min avdeling ere det 22 barn (aldersblandet) og man rekkeer dessverre ikke alltid å følge med på doturer. Hadde datteren din hatt bæsjeuhell etter en time i bhg tre dager på rad, hadde jeg tatt på henne bleie jeg også. Utbæsjede klær medfør masse ekstra arbeid for personalet, og er i tillegg svært ekkelt både for dem og barnet. Jeg må også presisere at pottetrening er hjemmets ansvar, ikke bhg.

• Liker 3
Gjest Annaires
Skrevet
Jeg må også presisere at pottetrening er hjemmets ansvar, ikke bhg.

Glad ikke datteren min har gått i "din" bhg merker jeg.

I bhg i min datter samarbeider foreldre og ansatte om bleieslutt.

Heldigvis ser de fleste barnehager på dette som et delt ansvar. Ikke bare hjemmets. Da ville det vært vanskelig å få det til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad ikke datteren min har gått i "din" bhg merker jeg.

I bhg i min datter samarbeider foreldre og ansatte om bleieslutt.

Heldigvis ser de fleste barnehager på dette som et delt ansvar. Ikke bare hjemmets. Da ville det vært vanskelig å få det til.

Og dette er gull og grønne skoger når barnet er klar for det, noe barnehagen konkluderer med at ts sitt ikke er!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...