Gjest Guest _115_ Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 har i dag et samvær fordelt 40/60 på min datter på 7 år. Om mitt barn blir syk på skolen, eller SFO, har jeg da noen rettigheter for at jeg må dra hjem fra jobben? Mor har sine dager hjemme med sykt barn, men hun er ikke i jobb for tiden og har da selvfølgelig ikke bruk for SFO plass, så jeg betaler for 50 % plass i tilegg til bidrag. er det muligheter til at de dager kan bli "overført" til far som er i jobb?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Du har vel dine 10 dager i året uansett?? Veldig mange arbeidsgivere skiver det ikke opp som fravær hvis du går en stund etter lunch heller. I verste fall må du jo bare bruke egenmelding på deg selv... Men hvis mor alikevel er hjemme, synes jeg kansje hun kan være behjelpelig hvis du har brukt opp alle dine dager og barnet blir sykt...
nissejenta Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Ja, såvidt jeg har skjønt så er det mulig å overføre disse dagene mellom foreldrene. Snakk med NAV?
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Blir barnet sykt har man rett til fri. Hovedregelen er ti dager per forelder per kalenderår. Har man 60/40-samvær kan man overføre to dager til den som har hovedomsorgen (dvs 60%), slik at fordelingen blir 12 dager på den ene og 8 på den andre. Kilder: http://www6.industrienergi.no/modules/m02/article.aspx?CatId=48&ArtId=49 og http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger Når bare den ene av foreldrene er i jobb kan man ikke automatisk overføre alle dagene til den som er i jobb. Hvorfor skulle den som er i jobb ha rett til 20 dager når den andre ikke er i jobb? Omsorgspengene det dreier seg om er et gode for de som er arbeidstakere, og skal dekke bortfall av lønn på grunn av omsorg for det syke barnet. Som nevnt over, er det ikke bestandig arbeidsgiver regner det som fravær dersom man må gå i løpet av arbeidsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå