Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :-)

Jeg er heltidsansatt på en café-lignende plass, har 100% stilling og er 20 år. Her skal jeg være daglig leders "hjelper" og hjelpe h*n med bestillinger og passe på at alt er som det skal. Jeg jobber hver dag i ca. 7 timer, utenom søndager og annen hver lørdag.

Vi er bare 2 heltidsansatte her, meg og daglig leder/butikksjef, i tillegg har vi et par deltidsansatte. Jeg og butikksjef jobber like mye, men h*n har ansvaret for bestillinger, selv om jeg skal hjelpe til å passe på at alt er som det skal. H*n har mer betalt enn meg i timen.

Jeg har en timelønn på 135 kr i timen. Selv synes jeg dette er litt lite med tanke på at jeg er en av de 2 som har mest ansvar i butikken. I tillegg har jeg mer ansvar i forhold til deltid, og jeg fikk samme timelønn (2 kr mindre i timen) når jeg var 17 og jobbet i dagligvarebutikk, noe jeg synes er litt rart?

Synes du 135 kr timen er lite for en person på 20 år som er 1 av 2 heltidsansatte som har endel ansvar? Hva synes du er en passende lønn? Jeg tenker ikke at jeg skulle hatt typ 170 kr i timen, men kunne godt tenkt meg 150 kr i timen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt greit ut med tanke på at du ikke har noe ansvar (daglig leders høyre hånd har ikke noe formelt ansvar) eller relevant utdannelse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en cafejobb har du greit/bra betalt mener jeg. 150 kr i timen er urealistisk (mener nå jeg da). Dagligvarebutikker gir som oftest lønn utifra tariff, mens ikke alle cafèer etc gjør det samme, derfor kjente du mer der.

Skrevet

Høres helt greit ut med tanke på at du ikke har noe ansvar (daglig leders høyre hånd har ikke noe formelt ansvar) eller relevant utdannelse.

Enig. Da jeg var rundt 20år var 100-120kr timen vanlig i min vennegjeng. Er bare tre år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Da jeg var rundt 20år var 100-120kr timen vanlig i min vennegjeng. Er bare tre år siden.

Jeg hadde 110 kroner timen da jeg sluttet i deltidsjobben min på pizzasjappe for tre år siden. Da hadde jeg vært der i fire år og var en av "de kjerneansatte" som hadde ansvar for å lære opp nye og sånn.

Skrevet (endret)

Dersom caféen har forpliktet seg til å følge tariffavtale gjelder følgende satser for deg over 20:

Begynnerlønn uten fagbrev 136,96 kr timen

Edit: dersom du har fagbrev blir satsene annerledes

(139,57 kr timen etter 2 års ansiennitet)

Dette gjelder altså kun hvis bedriften følger tariff, hvis ikke må du reforhandle lønnen din selv.

Nevnte satser gjelder f.eks. for meg (jobber selv i bransjen i en bedrift som har tariff) selv om jeg jobber godt over 100% denne sommeren (sesongbasert jobb). Selv hoppet jeg nesten av glede da jeg leste den nye riksavtalen, da minimumssatsen for unge arbeidstakere over 18 (altså fra 18-20) var på 111,06 kr (usikker på desimalene), og når jeg nå fylte 20 OG det var ny tariffavtale, var det nesten litt julaftenstemning her.. :sjenert:

Endret av Strixvaria
Skrevet

Jeg hadde 1170,- i timen som 17-åring i en lite ansvarsfull jobb, så ansvarsmengde og alder er ikke noe særs argument.

Din arbeidsgiver må følge standardene i bransjen.

Skrevet

Jeg er 21 år og skiftleder på jobben. Dermed har jeg ansvaret for alt som skjer på mine skift. Jeg får 130,- i timen, og er helt fornøyd med det.

Skrevet

Synes lønnen din hørtes helt passelig ut for deg. 150 bli nok veldig urealistisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes du har litt lite, spesielt hvis kollegene dine som ikke har så mye ansvar for deg tjener det samme (men det skrev du ikke noe om).

Ser mange her svarer det er passende. Nei, jeg er ikke enig i det. Dersom man har en rolle som sjefens assistent, enten formalisert i form av å være nestleder eller uformelt sjefens "høyre hånd" så har man jo det samme ansvaret i praksis i begge tilfellene. Når man har i oppgave å passe på "at alt er som det skal" så høres det jo ut som at du har blitt tildelegert lederoppgaver, og det bør kvalifisere til litt høyere lønn.

Anonym poster: 52d5b833097a6f62366a1b42b7ea7338

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes du har litt lite, spesielt hvis kollegene dine som ikke har så mye ansvar for deg tjener det samme (men det skrev du ikke noe om).

Ser mange her svarer det er passende. Nei, jeg er ikke enig i det. Dersom man har en rolle som sjefens assistent, enten formalisert i form av å være nestleder eller uformelt sjefens "høyre hånd" så har man jo det samme ansvaret i praksis i begge tilfellene. Når man har i oppgave å passe på "at alt er som det skal" så høres det jo ut som at du har blitt tildelegert lederoppgaver, og det bør kvalifisere til litt høyere lønn.

Nei, det har man ikke. Så lenge det ikke er formalisert har man null ansvar, man er bare så heldig at man blir hørt mer enn de andre ansatte. Og det er ikke grunnlag for høyere lønn.

Anonym poster: d168bebe54bd166a8913d7d1a4eb8ef4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har man ikke. Så lenge det ikke er formalisert har man null ansvar, man er bare så heldig at man blir hørt mer enn de andre ansatte. Og det er ikke grunnlag for høyere lønn.

Anonym poster: d168bebe54bd166a8913d7d1a4eb8ef4

Der er vi nok ganske uenige. Når man i praksis gjør mer enn sine kolleger og/eller har mer ansvar fordi sjefen delegerer å "passe på" til deg, så er man faktisk i praksis nestleder, og da er det bare rett og rimelig at lønna er litt høyere enn for kolleger. Så lenge slike lederoppgaver aldri delegeres til noen andre, men kun en person så er denne personen de facto nestleder.

Men jeg skjønner godt at lønna ikke er høyere i denne type servicebransje hvis dette er holdningen. Når det ikke er noen interesse for å forhandle til seg høyere lønn så blir jo resultatet også deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...