Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neste år begynner jeg å studere og tenkte å flytte hjem til mine foreldre for 1-2 semester. Av forskjellige grunner (jeg ikke har tenkt å gå nærmere inn på) kommer ikke jeg til å jobbe noe i tillegg til studiet. Planen var i utgangspunktet å søke om stipend+lån, men fant i dag ut at om jeg bor hjemme hos foreldrene mine får jeg bare fullt lån og ikke stipend, altså ca ca 6900 utbetalt i måneden som lån. Hadde jeg vært borteboer ville 3700 per mnd blitt omgjort til stipend (om jeg har forstått det rett). Der jeg skal studere er det mulig å få hybler ned til 2000kr pr måned, er det lov å leie en hybel og oppgi den som mitt bosted, men allikevel bo hjemme hos mine foreldre? Eller blir det sett på som svindel? På denne måten vil jeg jo spare 1700kr i måneden i forhold til om jeg ikke leier en hybel.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil bli sett på som svindel å ikke bo på den adressen du sier du bor på for å få stipend fra lånekassen.

Det høres kanskje greit ut fordi du faktisk betaler for den hybelen, men realiteten er at du ikke bor der- du bor hos foreldrene dine. Da er ikke saken stort anderledes enn om du skulle hatt en adresse hos en gammel tante...

AnonymBruker
Skrevet

Det er svindel ja, men det er jo ikke sikkert du blir tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bo på hybel da?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bo på hybel da?

Jo, det blir vel det jeg ender opp med å gjøre. Men jeg orker ikke bofellesskap, så da blir jo det relativt dyrt for en student :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...