AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg skal til syden om noen uker lamme noen venninner. Lurer på om noen har noe tips om penger, plasser, opphold og andre ting? Jeg lurer også på hva jeg skal ha med meg, ikke klær med andre ting, som toalettsaker, i håndbagasjen og ting som er lurt på sånne reiser. Blir sikkert en del festing. Bruker dem lire eller euro der? og er det lurt å ta ut penger? Og jeg sier ikke nei takk til en pakkeliste
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 og hvor mye penger trenger jeg for en uke? jeg har jo ingen peiling, første gang i syden :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har vært i Alanya på jentetur, og vi likte oss ikke spesielt godt der, men vi hadde det kjekt alikvell. Utested og restauranter føler jeg ikke det er noe vits i å anbefale, siden de ikke er vanskelig å finne, og fordi dere kan gå innom de fleste å finne ut selv hvilke dere liker. I Tyrkia bruker man lire, men du må betale for visum når dere lander på flyplassen, og dette må betales med euro. (Husker ikke helt hvor mye det var snakk om, men dette kan du søke opp selv. Så husk å ta ut euro på forhånd i Norge.) Ville også tatt ut lire på forhånd i Norge, så dere slipper å lete etter minibank med en gang dere kommer frem. Ellers så er det en ting jeg alltid sverger til å ta med meg på tur, og det er hårføner. De finnes ikke alltid på hotellet fra før, og dersom de gjør det, så er de som regel veldig dårlig. Tyrkia er VELDIG varmt. Vi var der i juli, og det var 40 grader i skyggen, 30 i vannet og 50 i sola. Så jeg ville tatt med en liten håndvifte til å ha på stranda og/eller en litt større vifte til å ha på rommet. Og bare for å ha sakt det: Pass på hverandre! Den ene venninnen min ble forsøkt voldtatt, mens jeg ble dopet ned på et utested. Så ikke gå alene og pass godt på drinkene deres! Vi hørte mange historier fra andre som var blitt voldtatt og forsøkt voldtatt mens vi var der. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Og jeg brukte forresten 12 000 på to uker. Mens venninne mine brukte 10 000 og 13 000. Alkoholen er dyr på utestedene, så drikk dere godt brisen før dere drar ut, så slipper dere å betale så mye ute. (En drink koster ca 80 kr.)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Tusen takk for tipsene, det var gode tips og det skal huskes
M0niq Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Kan være lurt å ha med seg idoform, da man lett kan få litt mageproblemer der nede Var der kun en uke nå i Mai, og ble dårlig 2. dagen :/ Hold dere langt unna salater og div. som ikke er varmebehandlet eller vasket godt nok
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Også vil jeg anbefale dere å dra på Night Jeep safari tur om reiseselskapet deres arrangerer det. Det var utrolig gøy! Da kjører dere offroad med jeeper oppi fjellet. Også får dere middag. Og det koster bare 200 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Kan være lurt å ha med seg idoform, da man lett kan få litt mageproblemer der nede Var der kun en uke nå i Mai, og ble dårlig 2. dagen :/ Hold dere langt unna salater og div. som ikke er varmebehandlet eller vasket godt nok Ja, det er lurt. Håper vi er heldige og unngår det, ikke trivelig og ødelegge hele ferien av mageproblemer :/ Kan man drikke vannet i Tyrkia fra kranen eller er dette noe vi også skal holde oss borte fra? Takk for tipset
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Du kan ikke drikke vannet fra kranen. Men til tannpuss går det bra.
M0niq Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Ja, det er lurt. Håper vi er heldige og unngår det, ikke trivelig og ødelegge hele ferien av mageproblemer :/ Kan man drikke vannet i Tyrkia fra kranen eller er dette noe vi også skal holde oss borte fra? Takk for tipset Nei, ikke drikk vannet. Kjøp dere vann istede Jeg gjør det uansett hvor jeg skal utenfor norden hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Kubbelys for å ha på balkongen om kvelden er et must. Premiumabb. på spotify slik at favorittmusikken kan spilles fra pc. Vinopptrekker. Mange bikinier. Høy solfaktor (solfaktoren der er dyyyyr). Ellers er det mye god mat i Tyrkia, dersom du går på resturantene hvor tyrkerne selv spiser. Noen av disse har ikke alkoholservering da. Kebab på gata er også godt. Matbutikkene har deilig ferskt brød, oliven, grønnsaker og ost til frokost/lunsj/kvelds. Koster nesten ingen ting. Har enda til gode å bli dårlig av maten der nede, er som over alt ellers varmen som ødelegger magen min.
Solbærsaft Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Visum koster 15 euro per person. Ta ut penger før dere drar fra norge. Drikk kun vann fra flaske. Ber du om vann på restaurant så får du vann på flaske. Det går fint å pusse tennene i springen. Husk å drikke MYE! og da mener jeg så klart vann. Helst bør dere drikke minst mulig alkohol. Her hjemme blir vi anbefalt å drikke 2 liter om dagen. I temperaturer som det er i Tyrkia på sommeren trenger du mange flere liter vann. Det vil antagelig ikke være plass til noe særlig alkohol på toppen om du drikker nok vann. Anbefaler en restaurant ved havnen i Alanya. Lokaliser utestedet robin hood (umulig å gå glipp av!), og stå med ryggen til havnen. Til høyre for Robin Hood er det en restaurant som heter Orange (etellerannet). Restauranten til høyre for Orange xx er plassen du vil besøke, og spis BIFF! Det er den møreste indrefileten jeg noengang har spist. Har aldri blitt dårlig i magen i Tyrkia, men har hørt om flere som har blitt det. Ta med idoform sånn i tilfelle. Glemmer du det, så er det ikke noe stress. Det er apotek stort sett overalt og der får du hjelp. De har alltid en på jobb som kan engelsk. De bruker ikke lire i tyrkia. De bruker lira - med a. Vil anbefale deg å kun bruke lira der nede. Kursen på euroen er stort sett ganske dårlig, og du får mer for pengene om du bruker lira. Og dere som blir forsøkt voldtatt? Dere har ikke glemt kulurforskjellen mellom norge og tyrkia? Tyrkerne som jobber på turiststedene kommer stort sett fra fattige kår og har knapt sett en kvinnelig legg før de kommer traskende med kofferten sin til turistbyene i håp om å få jobb en gang i april. Når en vakker, lettkledd norsk jente flørter, så skal det ikke mye til før dette blir ansett som et ja, enda du sier NEI etterpå. Da er det plutselig for sent. TS: Mitt råd når det gjelder gutta = IKKE FLØRT MED TYRKERNE! Ofte er det ikke tyrkere som jobber på restauranten heller, det er kurdere. Vil dere flørte med noen, så finn en guttegjeng på tur, og ikke gutta som jobber på restauranten/baren/båten. De som jobber på restaurant/bar osv har i mange tilfeller interne konkurranser om hvem som kan nedlegge flest turister gjennom sesongen. Dere har virkelig ikke lyst til å være enda en strek i stolpen til de gutta. Temperaturen i juli er HETTHETTHETT! Ta med klær som er lette og luftige. Dropp tettsittende klær, du kommer ikke til å orke å ha det på deg. Og for all del - skal du gå bort fra stranda, så ta på deg noe utenpå bikinitoppen. Syns det er grusomt å se jenter i minishorts og bikinioverdel langt fra stranda. Skal ikke så mye til for å være litt mer anstendig. Ting å gjøre: * Anbefaler båttur! * Selv skal jeg ta dykkelappen når jeg reiser ned dit i juli. Det finnes turer til pamukkale osv. Denne turen har jeg vært på tidligere, midt på sommeren. Anbefales IKKE! Turen er flott den, men det er forferdelig å sitte i en buss uten AC i to døgn når det er 45 grader ute. Og når bussen endelig stoppet, så var det vindstille i tillegg... * Dra opp til borgen i alanya. Hadde du vært der på våren/høsten hadde jeg anbefalt deg å gå opp, men på sommeren er det nok best å ta taxi (som er ganske billig). Det koster noen kroner å komme inn i selve borgen, men er mange steder hvor du kan gå rundt der oppe også. Det er feks en eldgammel kirke på toppen der - rett ved siden av en moske.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Takk, det var mye god informasjon her! alt er notert, og det var mye interessant som jeg skal ta videre med til de andre jentene. Tusen takk! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå