Gjest Onkel Skrue? Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Jeg har leilighet og betaler lån og renter på det (4000,-). Kjæresten min er på vei til å flytte inn og foreslår da at han betaler husleie (1800,-). Samtidig foreslår han at vi betaler 3000,- hver til felles regninger. Men da betaler jo jeg 7000,- per måned mot hans 5000,- Er det er OK ordning eller bør han få eierandeler i leiligheten slik at vi kan dele alt 50/50?? Synes liksom han vil leve ganske billig hos meg.....
Arkana Skrevet 5. februar 2004 #2 Skrevet 5. februar 2004 Jeg synes det er rettferdig siden det er din leilighet, og du som sitter igjen med den om forholdet skulle ta slutt. Jeg betaler heller ingenting av avdrag/renter på min samboers lån, det er hans leilighet. Men når jeg har fått meg fast jobb (er student) og vi flytter, skal vi begge betale på det nye lånet, og det vil da være begges leilighet.
Gjest Lea Skrevet 5. februar 2004 #3 Skrevet 5. februar 2004 Synes at dette er ganske rettferdig, jeg. Vi gjorde det på samme måte da sambo flyttet inn til meg. Jeg betalte avdrag og renter, han betalte husleia og vi delte på andre ting. Om han skulle betalt mine renter og avdrag, så ville han på en måte blitt medeier i leiligheten, noe ingen av oss ønsket. Om det ble slutt, så kunne han ha krevet betaling tilbake for det han hadde betalt for min leilighet. Det kommer kanskje an på inntekten også. Om den som eier leiligheten tjener MYE mindre enn den som flytter inn, så kan det kanskje fordeles på en annen måte?
Gyldenløwe Skrevet 5. februar 2004 #4 Skrevet 5. februar 2004 Høres rettferdig ut. Det du betaler inn av avdrag er jo ikke ren utgift, du sitter jo igjen med verdien av leiligheten. Lånet er ditt og ikke hans. Mannen din burde få sjansen til å sette tilsvarende beløp i fond eller annen spareordning for å sitte igjen med noe med verdi når du har betalt ned leiligheten. Det er jo det du gjør når du betaler ned lånet ditt, du investerer. Rentene er noe annet ... Hvis han betaler på lånet ditt bør han også eie del i leiligheten. Betale for å bo der bør han derimot selvsagt, og jeg synes at en del av rentene på lånet er naturlig for han å betale som gjenpart mot at du har tatt opp et lån som gir dere bolig. Jeg ville synes det var rettferidig at han betale "husleie" til deg som tilsvarer halvparten av fellesutgiftene på leiligheten og halvparten av rentene på lånet f.eks. Selvsagt dele regninger og annet i tillegg. Han slipper billigere ut enn om han skulle betalt en husleie for seg selv alene, men det gjør jo du også.
Fakse Skrevet 5. februar 2004 #5 Skrevet 5. februar 2004 Eh...om du nå har 4000,- i måneden i utgifter på leiligheta, så vil du jo bare ha 2200,- i måneden etter at han har flytta inn og du "tjener" på at han betaler leie til deg. Da er jo ikke forskjellen så stor mellom dere.
Rannva Skrevet 5. februar 2004 #6 Skrevet 5. februar 2004 Eh...om du nå har 4000' date='- i måneden i utgifter på leiligheta, så vil du jo bare ha 2200,- i måneden etter at han har flytta inn og du "tjener" på at han betaler leie til deg. Da er jo ikke forskjellen så stor mellom dere.[/quote'] Han betaler vel ikke til henne? Jeg forstod det slik at husleien er utenom lån. Mange leiligheter har det, en må betale fellesutgifter som ikke har noe med lånet å gjøre.
Fakse Skrevet 5. februar 2004 #7 Skrevet 5. februar 2004 Når man bor hos noen og betaler husleie så må man da anta at man betaler husleie til den man bor hos med mindre noe annet er nevnt. Jeg vet selvfølgelig at det er husleie i tillegg til låneutgifter i borettslag, men det er ikke nevnt noe om dette her.
VesleBråka Skrevet 5. februar 2004 #8 Skrevet 5. februar 2004 Jeg er enig med Ragnhild, som det er oppgitt betaler huseier 4000 - 1800 = 2200 + 3000 mat = 5200. Mens kjæresten betaler 1800 + 3000 = 4800, altså 400,- i forskjell. Hvis han ikke får eierandel, synes jeg slett ikke den delinga er noe å klage på..
Mossa Skrevet 5. februar 2004 #9 Skrevet 5. februar 2004 Jeg synes det er rettferdig siden det er din leilighet' date= og du som sitter igjen med den om forholdet skulle ta slutt. Det er jeg enig i
Gjest Onkel Skrue Skrevet 6. februar 2004 #10 Skrevet 6. februar 2004 Takk for mange tilbakemeldinger. Husleie som han betaler er utenom lån og renter - de går rett til Borettslaget. Det betyr at jeg betaler 7000 i måneden og han betaler 4800 i måneden.
Fakse Skrevet 6. februar 2004 #11 Skrevet 6. februar 2004 Takk for mange tilbakemeldinger. Husleie som han betaler er utenom lån og renter - de går rett til Borettslaget. Det betyr at jeg betaler 7000 i måneden og han betaler 4800 i måneden. Det var litt mere oppklarende Det interessante her er like vel ikke hvor mye du betaler i forhold til hva han betaler. For at det skal være helt retferdig må dere regne ut utgiftene på følgende måte: 1. Dere betaler halvparten av faste utgifter hver. (Han spiser sansynligvis mere siden han er mann, du bruker sansynligvis mere strøm siden du har et barn som skal vaskes klær til osv, så dette vil omtrent gå opp i opp). 2. Dere betaler halvparten av husleia hver. 3. Du betaler avdrag på lånet ditt selv (regner med det er avdrag du mener når du sier at du betaler lån?). Dette er fordi det er ren sparing for deg siden det er din leilighet, du kunne like godt ha satt penger i banken. 3. Dere regner ut hvor mye som betales i renter, og hvor mye du får i skattefordel på grunn av dette. Dere trekker beløpte du får i skattefordel fra det beløpet du betaler i rente. Da får dere det du faktisk har i utgifter på å eie leiligheta. Det retferdige er da at han betaler halvparten av dette beløpet. Resten skal du betale. Om dere regner på denne måten vil det bli helt retferdig. Om det i praksis er greiest at han betaler f.eks husleia i stede for å betale til deg sånn at du kan betale både renter, avdrag og husleie får dere finne ut selv, men beløpet er ikke vanskelig å finne.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #12 Skrevet 6. februar 2004 du bruker sansynligvis mere strøm siden du har et barn som skal vaskes klær til osv, så dette vil omtrent gå opp i opp). Takk for utfyldig svar, Ragnhild. Det hjalp. Lurer bare på hvor du fant dette barnet? :o Jeg har ikke barn og har vel heller ikke skrevet at jeg hadde det :o :o Kanskje er det den bio. klokka som har sendt skjulte signaler???
Gjest Onkel Skrue Skrevet 6. februar 2004 #13 Skrevet 6. februar 2004 Det er mitt innlegg over. Glemte innloggingen.....
Fakse Skrevet 6. februar 2004 #14 Skrevet 6. februar 2004 Takk for utfyldig svar, Ragnhild. Det hjalp. Lurer bare på hvor du fant dette barnet? :o Jeg har ikke barn og har vel heller ikke skrevet at jeg hadde det :o :o Kanskje er det den bio. klokka som har sendt skjulte signaler??? Hups, sorry Hjernen min har nok krysskobla litt her skal du se. Men uansett så skjønner du nok prinsippet Ser jo ut som om dere er enige om å dele på faste utgifter ellers, så det hadde vel ikke så mye å si heller. Håper dere klarer å regne dere frem til et retferdig beløp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå