Gå til innhold

flytende medisin og holdbarhetsdato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant en flaske med Cosylan i skapet fra januar, den er åpen men ikke tom, den går ut av dato i 2014, men siden den er åpen gjelder 2014 da og? Siden det ikke står noe annet i vedlegget eller på flasken så regner jeg med det, siden det er en medisin så burde det jo stå hvis den feks bare kan brukes i 2 mnd etter åpning.

Jeg googlet litt og ble ikke klokere. Er all flytende medisin like holdbar til holdbarhetsdato uansett om flasken er åpnet eller ikke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Normalt så regner man med 28 dager holdbarhet etter at flasken et åpnet om det er konserveringsmiddel i, noe det er i Cosylan.

Skrevet

Jeg har også Cosylan stående i kjøleskapet, to flasker til og med. Den ene er over et år gammel, den andre enda eldre. Det er ikke noe må brukes innen-dato på dem, det er datoen som står på som gjelder, og det er som regel en best før-dato, som betyr at medisinen funker også etter dato.

Gjest Gjest
Skrevet

Normalt så regner man med 28 dager holdbarhet etter at flasken et åpnet om det er konserveringsmiddel i, noe det er i Cosylan.

Jeg syns at det er rart hvis det er 28 dager siden det ikke står på flasken, sånt skal stå siden det er en medisin, Cosylan er jo tross alt et opiat ikke en uskyldig melkepakke.

TS

Skrevet

Cosylan inneholder både kodein som er et opiat og alkohol, så jeg regner med at den holder mye lenger enn 28 dager etter åpning. Noe som kan stemme siden de to flaskene vi har stående fortsatt er potente. :fnise:

Synes generelt at datohysteriet har tatt litt overhånd, og om du bare lagrer flasken kjølig med korken godt igjen, kan det ikke være så ille.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant åpnet cosylan i skapet en gang, som hadde lenge igjen til holdbarhetsdato..

Jeg endte med en solid magesjaurunde i tillegg til den kraftige forkjølelsen. Mageproblemene satt i lenger enn forkjølelsen, faktisk. Aldri mer :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...