Fjonana Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har kommet opp i det tittelen sier. Jeg skal lage en presentasjon om modernitet. Problemstillingen min er som følgende: Diskuter det moderne prosjektet med utgangspunkt i tekster fra opplysningstiden, via romantikken og fram til og med realismen. Med dette har jeg trukket inn en tekst fra hver periode. Erasmus Montanus av Holberg på klassisismen, Luren av Maurits Hansen på romantikken og Karen av Alexander Kielland på realismen. Det jeg sliter med, er å knytte novellen fra romantikken opp mot det moderne prosjektet. Jeg finne liksom ikke noe knyttepunkt. Er det noen som vet? Eventuellt noen som mener jeg burde nevne flere tekster, kanskje til nasjonalromantikken (blir kanskje vanskelig å knytte til moderniteten igjen..)?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 første gang jeg hører om det moderne prosjektet.. er det noe nytt?
Nieve Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Ta utgangspunkt i bonden, der tror jeg du finner nøkkelen.
Nieve Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 første gang jeg hører om det moderne prosjektet.. er det noe nytt? Det er vanlig å omtale den vitenskapelige, samfunnsmessige og kulturelle utviklingen i de vestlige land de siste tre-fire hundre årene som det moderne prosjektet. Frihet, fornuft og framskritt – de tre f-ene – er de sentrale ideene som har preget denne utviklingen. Veldig aktuelt i norskfaget de to siste årene på vgs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå