AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Huff jeg blir helt oppgitt. Må ha ny bil siden den gamle er klar for skraphaugen. Sitter i en enebolig med takst på 1.500.000 og har kun 470.000 i lån på den. Ingen andre lån overhode. Men dessverre har jeg gått på AAP i ett år og har kun 66% av tidligere inntekt. Inntekten min i dag er derfor på 310.000. Da jeg var yngre hadde jeg ikke nok sikkehet, men god lønn. I dag har jeg mer enn nok sikkerhet (i følge banken), men ikke høy nok inntekt. Jeg ringte og ba om et lån på 120.000 på huset og fikk blankt nei. Har ringt andre banker også, men får ikke engang refinansiert pga lav inntekt. Veldig frustrerende.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Hva med å søke om et mindre lån? Du må ikke ha en bil til 120 000,-. Jeg har nettopp kjøpt meg en bil til 8000,- som går så det suser 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Har du prøvd andre steder enn i banken din? Jeg har sett at Gjensidige reklamerer med lav rente på billån for tiden. Syns det er rart du ikke får lån med over 300 000,- i året, jeg fikk billån på 200 000,- med inntekt under 300 000,- i året, og eide heller ikke noe hus..
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Jeg søkte på nettet i sted, og har fått innvilget billån av både Terra og NAF. Selvfølgelig til høy rente. Nei, jeg behøver ikke bil til 120.000 men det er noe med at jo billigere bil, desto eldre er den og kostandene med den vil fort øke igjen. Jeg synes ikke 120.000 er å overdrive et bilkjøp egentlig. Uansett - hos min bank får jeg ikke en eneste krone...Ringte andre store banker i dag også, og får ikke engang refinansiere. Er rett og slett ikke ønsket som ny kunde. Jeg synes dette er så utrolig rart at jeg forstår ingenting. Skulle tro at med så god sikkerhet i egen bolig og den inntekten så kunne jeg i det minste fått refinansiering. Inntekten er ikke all verden, men jeg har ingen barn, aldri hatt noen betalingsanmerkninger eller betalt en regning for sent. Jeg er 41 år og har hatt fast jobb i staten inntil jeg ble akutt syk for 2 år siden og går nå på AAP. Merkelig. Men da har det vel bare blitt veldig, veldig strengt da :-( TS
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Hva med å søke om et mindre lån? Du må ikke ha en bil til 120 000,-. Jeg har nettopp kjøpt meg en bil til 8000,- som går så det suser TS igjen. Tviler ikke på at du er fornøyd med bilen din, men spørsmålet er hvor lenge den går så det suser, og jeg har ingen bekjente som kan hjelpe meg å mekke bil, så må på verksted for den minste lille ting. Det kan fort bli dyrt å kjøpe billig bil. Min forrige (som nå er gåen) kostet 70.000 og det siste året har jeg hatt over 25.000 i utgifter på den. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 AB#1 her Min forrige bil som kostet 25000,- kostet jeg på 4000,- de to årene jeg hadde den. Riktignok kostet den meg nesten 30 000,- på de to årene jeg hadde den, men det er likevel billigere enn det en ny bil vil koste meg i året. Men, du har jo fått billån da. Så da må du jo bare bestemme deg for om du vil ta lånene med høy rente, eller kjøpe deg en billig bil uten lån. For øvrig er jeg enig med deg i at det er rart du ikke kan ta lån på huset ditt, eller å refinansiere. Spørsmålet her blir vel hvor mye utgifter du har i mnd. Kan du forlenge nedbetalingstiden på lånet slik at du får lavere månedsbeløp og dermed kan låne litt mer? For med inntekt på 310', hus verdt 1500' og kun lån på 470' burde du jo helt klart kunne få lånt mer på huset.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Uansett - hos min bank får jeg ikke en eneste krone...Ringte andre store banker i dag også, og får ikke engang refinansiere. Er rett og slett ikke ønsket som ny kunde. Jeg synes dette er så utrolig rart at jeg forstår ingenting. Skulle tro at med så god sikkerhet i egen bolig og den inntekten så kunne jeg i det minste fått refinansiering. Inntekten er ikke all verden, men jeg har ingen barn, aldri hatt noen betalingsanmerkninger eller betalt en regning for sent. Jeg er 41 år og har hatt fast jobb i staten inntil jeg ble akutt syk for 2 år siden og går nå på AAP. Merkelig. Men da har det vel bare blitt veldig, veldig strengt da :-( TS Jeg syns ikke dette er rart i det hele tatt. Du har ikke stabil inntekt, det er ingen som vet hvordan fremtiden din blir mtp inntekt og jobb. Man vet at renten kommer til å gå opp, det er dermed usikkert hvor mye du kommer til å klare å betale, kombinert med synkende boligpriser er det slett ikke sikkert du kommer til å ha så god råd med 100 000 i billån om et par år. Klart banken er rett for "pengene sine" og kun vil låne ut til kunder med god garanti. Det er dyrt å ha bil, du kan kjøpe månedskort på bussen og ta taxi ganske mange ganger pr mnd for det det koster å ha bil. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Jeg syns ikke dette er rart i det hele tatt. Du har ikke stabil inntekt, det er ingen som vet hvordan fremtiden din blir mtp inntekt og jobb. Man vet at renten kommer til å gå opp, det er dermed usikkert hvor mye du kommer til å klare å betale, kombinert med synkende boligpriser er det slett ikke sikkert du kommer til å ha så god råd med 100 000 i billån om et par år. Klart banken er rett for "pengene sine" og kun vil låne ut til kunder med god garanti. Det er dyrt å ha bil, du kan kjøpe månedskort på bussen og ta taxi ganske mange ganger pr mnd for det det koster å ha bil. Jeg bor et sted hvor man er helt avhengig av bil. Dvs ikke i Oslo eller andre byer. Det går rett og slett ingen buss her. Nærmeste holdeplass er 4 km unna og bussen går et par ganger om dagen. Jeg vet ikke helt hva du mener med stabil inntekt, men det har jo igrunn ingen av oss når alt kommer til alt. Min inntekt er meget stabilt 66% av tidligere lønn, og selv hvis jeg skulle ende opp med full uføre, så har jeg et godt grunnlag. Jeg synes fremdeles det er veldig rart. Som sagt så er det kun jeg i husstanden (ingen barn), jeg har ingen andre lån, studielån og billån nedbetalt for flere år siden. Visakortet jeg har hos banken har jeg faktisk heller aldri brukt, og har ingen andre kredittkort. Bor i en helt normal enebolig på 120 kvm, som har blitt betydelig oppgradert de senere årene. Som sagt - ja jeg forstår at bankene ikke ønsker å ta sjanser, men jeg har 473.000 i boliglån og det er det eneste lånet jeg har; og sitter i en bolig til 1,5 mill. Med utbetalt 18.300 i md så så er mine lånekostnader på 2900,- ikke uoverkommelig. Legger til at jeg overhode ikke hadde noen kausjonist eller sikkerhet da jeg kjøpte boligen, og da tjente jeg altså 34% mer, men hadde studielån og billån. Det er ikke så mange årene sine, så jammen har bankene blitt forferdelig strenge. TS
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Jeg bor et sted hvor man er helt avhengig av bil. Dvs ikke i Oslo eller andre byer. Det går rett og slett ingen buss her. Nærmeste holdeplass er 4 km unna og bussen går et par ganger om dagen. Jeg vet ikke helt hva du mener med stabil inntekt, men det har jo igrunn ingen av oss når alt kommer til alt. Min inntekt er meget stabilt 66% av tidligere lønn, og selv hvis jeg skulle ende opp med full uføre, så har jeg et godt grunnlag. Jeg synes fremdeles det er veldig rart. Som sagt så er det kun jeg i husstanden (ingen barn), jeg har ingen andre lån, studielån og billån nedbetalt for flere år siden. Visakortet jeg har hos banken har jeg faktisk heller aldri brukt, og har ingen andre kredittkort. Bor i en helt normal enebolig på 120 kvm, som har blitt betydelig oppgradert de senere årene. Som sagt - ja jeg forstår at bankene ikke ønsker å ta sjanser, men jeg har 473.000 i boliglån og det er det eneste lånet jeg har; og sitter i en bolig til 1,5 mill. Med utbetalt 18.300 i md så så er mine lånekostnader på 2900,- ikke uoverkommelig. Legger til at jeg overhode ikke hadde noen kausjonist eller sikkerhet da jeg kjøpte boligen, og da tjente jeg altså 34% mer, men hadde studielån og billån. Det er ikke så mange årene sine, så jammen har bankene blitt forferdelig strenge. TS TS igjen her. Å låne 100.000 ekstra på huset blir 595 kr mer i md for å være pinlig nøyaktig (fikk vite av banken), så jeg påstår fremdeles at jeg ikke tar all verdens store økonomiske risikoer, selvom renten skulle gå endel opp. Det MÅ jo nødvendigvis være fordi bankene er ekstremt påpasselig med at man har en inntekt som ligger over en viss sum uten at de ser på andre evt lån og utgifter. Helt nøyaktig har jeg 314.688 før skatt i året.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 AB#1 igjen her. Jeg foreslår at du tar med deg dette regnestykket til banken din, alternativt til en annen bank hvor du kan søke full refinansiering og bytte av bank. Det gjør ikke så store nytten å argumentere her inne, ingen her kan gi deg lån..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Det er bare det at et billån er atskillig dyrere enn et huslån og har kortere nedbetalingstid. En bil til 120 000 vil koste deg ca 2500 kr mnd i lån, det er 2000 mer enn regnestykket ditt. Ettersom du ikke har sikker inntekt (jeg kaller ikke aap det fordi mange ender opp på uføretrygd som er en lavere sum, og det det vet banken) forstår jeg godt at banken ikke ønsker at huslånet ditt skal økes, fordi det kan medføre at den lånesummen blir for høy hvis inntekten din f.eks blir 200 000. Du får rett og slett spare i noen måneder og klare deg med buss selv om den går skjelden, så bør du kunne kjøpe en billig bil som fungerer frem til du vet hvordan inntekten din blir på lang sikt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Om du ikke har noe problem med å betjene et lån på 2900 i mnd, foreslår jeg at du begynner med å spare de kronene i mdn på en høyrentekonto frem til du evt får et lån/en løsning på det. Da har du i alle fall en god egenkapital, og kanskje banken blir litt mer villige til å spytte inn siste rest da. Start med å spare deg opp til en "gammel drittbil" som du kan ha i et par år i alle fall, så sparer du videre mot en bedre bil, jobber deg oppover. Ja, det er kjedlig, men får man ikke lån, så er det liksom ikke så voldsomt mange andre alternativer. 3
SmallTalk Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Det beste er vel heller å avtale et møte i banken hvor du tar med papirer på inntekt og kommer med regnestykker på betalingen. Per telefon så skal det ganske så mye til for å få lån.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 Lånet vi diskuterte var boligkreditt som jeg kunne bruke på det jeg ønsker. Jeg spurte også om det ville vært annerledes hvis jeg ba om lån til oppussing isteden for bil, men svaret var likevel nei. Ikke et øre mer i lån. Det er ikke unormalt at folk låner til bil med huset som sikkerhet, så som noen sa over at regnestykket ikke går i hop stemmer ikke. Dessuten kan man med boligkreditt også ha en mye mer fleksibel nedbetaling hvis man feks ønsker å betale mer en md osv. Ergo er 595 kr i md helt reelt når det gjelder å låne 100.000 ekstra på det jeg allerede har. TS
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Det er bare det at et billån er atskillig dyrere enn et huslån og har kortere nedbetalingstid. En bil til 120 000 vil koste deg ca 2500 kr mnd i lån, det er 2000 mer enn regnestykket ditt. Ettersom du ikke har sikker inntekt (jeg kaller ikke aap det fordi mange ender opp på uføretrygd som er en lavere sum, og det det vet banken) forstår jeg godt at banken ikke ønsker at huslånet ditt skal økes, fordi det kan medføre at den lånesummen blir for høy hvis inntekten din f.eks blir 200 000. Du får rett og slett spare i noen måneder og klare deg med buss selv om den går skjelden, så bør du kunne kjøpe en billig bil som fungerer frem til du vet hvordan inntekten din blir på lang sikt. Banken vet også min inntekt fra fast jobb i staten de siste 14 årene samt at jeg har forsikring. En eventuell uføre på sikt vil ikke medføre at jeg går drastisk ned i inntekt i forhold til i dag. TS
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Det er ikke hemmelig at det kan lønne seg å kjøpe en nyere bil enn en eldre bil mht utgifter på bilen som ofte øker med årene. Har man ikke råd, så har man naturligvis ikke råd, men jeg er enig med TS at dette høres veldig rart ut, og selv hadde jeg blitt ordentlig sint om jeg hadde jevnt og trutt betalt ned på huslånet og hadde skjøttet min økonomi godt hele veien, for så å ikke få øke lånet på boligen med såpass mye sikkerhet. Det er også sånn at man går ikke voldsomt mye ned hvis man skulle gå over fra AAP til full uføretrygd - og TS forteller at h*n i tillegg har forsikring (hvor jeg da går ut i fra at denne evt vil bli utbetalt). Det er forresten ikke noe som tilsier at TS ikke skal jobbe igjen, for det er det jo ikke sagt noe om. Jeg synes det høres mildt sagt merkelig ut at man ikke kan få låne mer når man har ca 70% (?) sikkerhet i boligen, og samtidig kun har samlet lån for ca 1,5 ganger inntekt. Når man skal kjøpe bolig kan man ihvertfall gange med to! Jeg forstår ikke hva som er galt her, men i jobbsammenheng er jeg til stadighet bort i folk som er på full uføretrygd og de får også lån som er høyere enn det TS har. TS, dette hadde jeg ikke gitt meg på! Ikke bry deg så mye om kommentarer på dette forumet ang inntekt. Jeg ser at det igjen skinner igjennom endel besserwissere og noe motforestillinger og uvitenhet angående de som er på en eller annen form for trygd. Jeg ville tatt med meg papirene og bedt om et møte i banken - og da helst med overordnede til den du snakket med. Dette kan ikke stemme i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 TS, dette hadde jeg ikke gitt meg på! Ikke bry deg så mye om kommentarer på dette forumet ang inntekt. Jeg ser at det igjen skinner igjennom endel besserwissere og noe motforestillinger og uvitenhet angående de som er på en eller annen form for trygd. Jeg ville tatt med meg papirene og bedt om et møte i banken - og da helst med overordnede til den du snakket med. Dette kan ikke stemme i det hele tatt. Ts har spurt hvorfor hun ikke får lån, jeg har forsøkt å forklare. Du må gjerne kalle meg besserwisser, men jeg jobbet med dette tidligere, og vet hva jeg snakker om. hvis TS har så god økonomi som hun sier, så burde hun ha spart opp penger på en bufferkonto, nettopp til slike ting. Da kunne hun kjøpt en bil som hjalp henne inntil videre. Fordi hun ikke kan dette, mistenker jeg at det er mer med ts sin økonomi enn det hun forteller.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #18 Skrevet 14. juni 2012 TS igjen her. Da er jeg akkurat kommet hjem fra møte med banken. Jeg ringte og ba om et møte med overordnede til hun jeg snakket med. Pipa fikk en helt annen låt nå, og jeg har fått innvilget lån til bil. Faktisk så kan jeg fremdeles låne mer hvis jeg ønsker å pusse opp eller noe. Jeg kan få låne inntil 750.000 totalt på huset, som betyr at jeg har 277.000 "å gå på". Personen jeg var i møte med sa ikke noe om hvorfor jeg ikke fikk dette innvilget av saksbehandleren jeg først snakket med, men han viste også til min tidliger inntekt, gode betalingsevne, spare og pensjonsplaner osv, og i motsetning til hva noe har sagt i denne tråden, så var ihvertfall ikke banken nevneverdig bekymret om at min inntekt skulle gå betraktelig ned selv om jeg ender opp med full uføre (noe som er heller lite sannsynlig uansett). Jeg går på AAP fordi jeg fikk en sykdom som har meget gode prognoser for å bli frisk, men det tar litt tid, og heldigvis evner også de som jobber i bank å tenke fornuftig. Så da blir det ny bil heldigvis. Anonym poster: ecf00e92caf6854ff7cc061b3eed4a4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå