Gå til innhold

Kompaktkamera!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg nytt kompaktkamera. Har tidligere hatt Canon Ixus 105, og har vært veldig fornøyd med det, men nå har det kommet støv på linsa, som fører til flekker på bildene. Og jeg har undersøkt at det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, så da får jeg gjøre det.

Har undersøkt litt på "best i test", men blir egentlig bare mer forvirra fordi det er så veldig mye å velge i.

Jeg har kunnskaper nok til å bruke manuelle funksjoner, har et speilrefleks som jeg bruker det på (Olympus E-620). Jeg har ingen formell utdannelse med foto, men har tatt bilder da jeg jobba som journalist. Er vel mer eller mindre selvlært med speilrefleksen i jobben.

Så et kompaktkamera med manuelle funksjoner hadde vært fint, eller i alle fall et der man kan gjøre mer enn å bare stille inn ISO og lysskarphet for å få bedre bilder. Men er redd man må veldig opp i pris for å få et der man selv kan stille blender og lukker?

Ellers ønsker jeg bare et jeg kan ha med meg i lomma, på konserter og i hverdagen, som tar gode bilder selv i dårlige lysforhold. Veldig fint om det også er videofunksjon. Må være et som klarer å ta bilder i bevegelse uten at det blir helt grøtete (noe som jeg har sett enkelte kompaktkameraer har - selv uten manuelle funksjoner).

Og jeg har ikke smarttelefon, og ønsker heller å bruke pengene på et godt kamera enn en telefon som også har et halvgodt kamera inkludert! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg nytt kompaktkamera. Har tidligere hatt Canon Ixus 105, og har vært veldig fornøyd med det, men nå har det kommet støv på linsa, som fører til flekker på bildene. Og jeg har undersøkt at det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, så da får jeg gjøre det.

Har undersøkt litt på "best i test", men blir egentlig bare mer forvirra fordi det er så veldig mye å velge i.

Jeg har kunnskaper nok til å bruke manuelle funksjoner, har et speilrefleks som jeg bruker det på (Olympus E-620). Jeg har ingen formell utdannelse med foto, men har tatt bilder da jeg jobba som journalist. Er vel mer eller mindre selvlært med speilrefleksen i jobben.

Så et kompaktkamera med manuelle funksjoner hadde vært fint, eller i alle fall et der man kan gjøre mer enn å bare stille inn ISO og lysskarphet for å få bedre bilder. Men er redd man må veldig opp i pris for å få et der man selv kan stille blender og lukker?

Ellers ønsker jeg bare et jeg kan ha med meg i lomma, på konserter og i hverdagen, som tar gode bilder selv i dårlige lysforhold. Veldig fint om det også er videofunksjon. Må være et som klarer å ta bilder i bevegelse uten at det blir helt grøtete (noe som jeg har sett enkelte kompaktkameraer har - selv uten manuelle funksjoner).

Og jeg har ikke smarttelefon, og ønsker heller å bruke pengene på et godt kamera enn en telefon som også har et halvgodt kamera inkludert! :)

Jeg har ett Canons PowerShot S95 i tillegg til mitt Canon Eos 60D. Er utrolig fornøyd med dette lille komapktkameraet. Det har manuelle instillinger, er veldig lyssterkt med en blender på 2.0. Veldig letvint å putte i lomma når jeg ikke orker å ta med speilrefleksen.

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S95/

Skrevet

Stiller meg bak S95, eventuelt S100 siden S95 er utgående modell og litt kinkigere å få tak i. Det koster litt, men så har det de funksjonene du etterspør også. :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Og dette er bra på automatiske funksjoner også? Sånn at andre kan bruke det uten at jeg trenger å stille det inn først og at det er enkelt å ta bilder i situasjoner der det ikke er tid til å stille inn, som på konserter? :)

Skrevet

Antageligvis bedre enn Ixusen på alt du bruker det til. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Og dette er bra på automatiske funksjoner også? Sånn at andre kan bruke det uten at jeg trenger å stille det inn først og at det er enkelt å ta bilder i situasjoner der det ikke er tid til å stille inn, som på konserter? :)

Ja det er veldig bra på de automatiske innstillinger også.

• 2 uker senere...
Gjest EasyRider
Skrevet

Se på Canon G12. Fulle manuelle innstillinger om du vil. Koste over 5000 og selges på Expert for 2790 akkurat nå. Det har "alt" bortsett fra utskiftbare objektiver og har en litt mindre bildebrikke enn en speilrefleks.

Dette er ofte backup kamera for proffene. Litt større enn et bittelite kamera men du får bedre bilder.

Skrevet

G12 er et veldig bra kamera. Forresten, JapanPhoto har en fiffig liten autosak som sjekker prisene hos andre butikker og priser kameraene rett under. G12 koster for øyeblikket 2785 der. ;)

Skrevet

Nå er jeg veldig fornøyd med min Leica, men om jeg skulle kjøpt nytt nå hadde nok Canon G12 hatt høy prioritet hos meg og.

Skrevet

Er en stund siden jeg starta denne tråden. Så jeg har bestilt Canon Powershot S95.

Fikk det i går, så gleder meg til å prøve det! :)

Tusen takk for tipset, folkens!!

Skrevet

Kos deg med ditt nye Poweshot s95, du kommer til å bli veldig fornøyd med det!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...