Gå til innhold

Dersom du fersker et nabobarn i ulovlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre nå.

Har nabogutter som har hatt litt problemer, ADHD, og hvor foreldrene har fått hjelp i barneårene.

Den største gutten har nylig fått sertifikat, og i forkant satt han mye i bilen her og ruste, skrudde, bakket inn og ut av gårdsrommet osv.

I dag så jeg 15-åringen og en kompis i foreldrenes nye bil, kjøre inn og ut av gårdsrommet, samt opp en bakke her og rygge i full fart nedover om og om igjen.

Jeg ble livredd for at det skulle komme noen barn, det er mange skolebarn som kommer denne veien..

Jeg syns det var såpass alvorlig, så jeg bestemte meg for å gå ut og "blande meg" og si ifra. Gikk ut og stoppet dem, og sa at det er sjelden jeg blander meg i noe, men dette er såpass alvorlig at man bare må. Gav beskjed om at det kunne komme barn, og at dette nesten var en politisak.

Guttene var livredde, og gikk ut tydelig skamfulle. Litt etter satt jeg og solte meg, og overhørte dem. Han ene snakket om meg og hva de trodde kom til å skje nå, tydelig angrende. Han andre så meg, og ble enda flauere.

Jeg ropte dem bort, og fortalte hvorfor jeg måtte gjøre dette, og alvoret i det de haadde gjort. Da spurte han andre om jeg hadde sagt ifra, og da jeg sa nei, spurte han om jeg "please kunne la være, så skulle de love å aldri gjøre dette mer noen gang".

Jeg snakket med dem en stund, han ene sa at "de hadde jo begge beina på bremsen". Jeg fortalte dem om 1-2-3 regelen og bremsing, og at det var en grunn til at man gikk på kurs og mye man måtte lære før man satte seg bak rattet på en bil. Fortalte at dette her handlet om å sette andre liv på spill, og var noe helt annet enn å gjøre tabber som kun gikk ut over en selv.

De tok meg i hånden og lovte å aldri gjøre det mer, og tagg meg om ikke å si det til foreldrene.

Jeg sa Ok, men da skal jeg aldri se dere gjøre noe lignende igjen.

Er veldig usikker på om dette var rett å gjøre...

Burde jeg sagt det til forldrene uansett, det var jo såpass alvorlig.

Eller var det riktig som jeg gjorde nå, denne ene gangen?

Det skjedde jo ikke noe galt, men kunne fort ha gjort det om jeg ikke stoppet dem, og hendelsen var veldig alvorlig...

Vanskelig dilemma dette her. :forvirret:

Noen synspunkt på dette??

Endret av Rakel
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gitt dem den ene sjansen.

Du tok det opp med guttene, de angret på det de hadde gjort, og du lovet å ikke si noe.

De har tillit til at du ikke sier noe, og det kan være greit å være en voksenperson som noen har tillit til og respekt for. Sier du noe til foreldrene nå, er tilliten brutt.

Samtidig vet de at det minste feilskjær vil medføre at du tar det opp med foreldrene. De må dermed ta ansvar selv for hva de gjør.

• Liker 5
Gjest Cessie
Skrevet

Jeg ville gjort akkurat det samme som deg. Og de hører nok mer på deg enn på foreldrene. Høres ut som om du sa fra på en veldig fornuftig måte uten å hisse deg opp og kjefte. Så ikke snakk med foreldrene hvis det ikke skjer igjen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker du ikke bør si noe til foreldrene nå. For det første virker det som om du virkelig nådde inn til guttene, og at de faktisk skjønner alvoret. Og for det andre så har du faktisk lovet dem å ikke si noe til foreldrene nå.

Om de gjør noe lignende igjen, så ville jeg ikke nølt med å gå rett til foreldrene, og da også fortelle om denne episoden og hvordan du løste det da.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du taklet det helt flott, og ville gjort som deg!

Skjer det noe sånt igjen, så er terskelen ikke-eksisterende for å fortelle om både denne episoden OG den neste!

• Liker 3
Skrevet

Må legge til en ting... Alle gjør "feil" i ungdommen.... De fleste kommer unna med det meste, kanskje mest pga flaks...

Jeg synes disse var heldige, som har en voksen som så dem, som turte å si fra, og som behandlet dem på en såpass voksen, moden og åpen måte! Jeg tror de kan lære noe av å ha "driti på draget" men allikevel få sjansen til å få tilliten...

Hadde du tatt det på en annen måte, er det mulig det hadde gått sport i å gjemme seg for deg, om å gjøre å irritere deg osv....

Høres ut som dette er flotte ungdommer som gjorde ting etter et litt for spontant innfall. Godt at de får sjansen til å vise at det var nettopp det, uten å dra inn flere i det nå i første omgang!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Guttene lovte å aldri gjøre slikt igjen, du lovte å ikke fortelle foreldrene. Så lenge de holder sin del av avtalen burde du også gjøre det. Det er mye mer skummelt når andre voksne enn foreldrene sier ifra om ting, så guttene er nok veldig redde for å gjøre dette igjen :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du taklet dette strålende jeg TS! Ser dilemmaet, men ville nok ikke sagt noe. MEN hvis det skjer igjen ville jeg ikke nølt med å ta kontakt med foreldrene. Guttene viste jo anger, og det er flott :)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Takk, det var betryggende å høre! :) Vanskelig å vite hva som er rett i mange situasjoner, og dette er et av de dilemmaene jeg ville grublet og tenkt på om jeg gjorde rett, eller ei.

Endret av Rakel
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Må bare fortelle at jeg fikk "payback" av guttene. :)

I vinter var vi bortreist i over 1 måned i sør-amerika,

Da viste det seg at naboguttene hadde holdt hele oppkjørselen fri for snø, måket og laget stier til dør og postkasse. Til og med da det kom over en halv meter hadde de måket så det skulle se ut som vi var hjemme for evnent. innbruddstyver.

Helt fantastisk! :)

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Må bare fortelle at jeg fikk "payback" av guttene. :)

I vinter var vi bortreist i over 1 måned i sør-amerika,

Da viste det seg at naboguttene hadde holdt hele oppkjørselen fri for snø, måket og laget stier til dør og postkasse. Til og med da det kom over en halv meter hadde de måket så det skulle se ut som vi var hjemme for evnent. innbruddstyver.

Helt fantastisk! :)

Der ser du, du reagerte helt rett, og dette er gode snille gutter som bare var på villspor den ene dagen! Takket vær din reaksjon endte det slik, jeg er glad det er du og ingen andre som snakket til dem. :)

Anonym poster: f3765acec142c46545a4aeb7f309d59e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte i utgangspunktet at dette var så alvorlig at man burde gi beskjed til foreldrene, men synes du løste det på en veldig fin måte likevel.

gi dem denne ene sjansen, det må du jo nesten også siden du har lovet dem det :-)

Anonym poster: 1c7cd1233a3acfc09d512ea3da142789

• Liker 1
Skrevet

Så kult!

Det er tydeligvis skikkelige gutter, og jeg tror ikke du kunne håndtert saken noe bedre enn du gjorde. Tipper du har deres respekt for evig og alltid, både fordi du sa fra og for at du holdt løftet om å ikke sladre til foreldrene.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Synes du skal invitere dem inn på boller og kakao, jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...