Gå til innhold

Sliter med å begrense meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke overvektig eller noe,men det siste året har vekten økt litt mer enn jeg gjerne vil.Nå har jeg fått dårlige vaner,og det ønsker jeg å forandre på.

Jeg pleier å kose meg i helgene,og det er jo greit nok det,men det er vel heller mengdene som ikke er så bra.

Spiser til jeg er stappmett på usunn mat,og etterpå er det gjerne potetgull og øl på både fredag og lørdag.På søndager pleier jeg også noen ganger å spise sjokolade,og da MÅ jeg spise til det er tomt.Heldigvis har jeg samboer ellers så hadde jeg vel spist alt selv :sjenert:

Det har også begynt å gå utover på hverdagene også,selv om jeg er flinkere da.Det er middagene jeg sliter mest med,da tar jeg gjerne for mye på tallerkenen eller tar flere porsjoner.I tillegg spiser samboer veldig fort,og da blir det nesten sånn at jeg tenker at jeg må ta når det fortsatt er mat igjen selv om jeg har nok med det har på tallerkenen min.

Nytter ikke med sunn mat om man skal lasse på for mye på tallerkenen akkurat.

Har ganske mye overvekt i familien min,og jeg ønsker ikke å gå den veien.Føler at jeg har kommet i en ond sirkel nå,men det har ikke alltid vært sånn.Når jeg var singel var jeg veldig flink,men med en gang jeg er i et forhold så blir det mer sånn at "nå skal vi kose oss" også har man det gående.

Hva gjør jeg?Vil gjerne gå ned 5-7 kg,og bli der.Altså en livsstilsendring,ikke slankekur.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ikke kjøp inn så store mengder gotterier og snacks! kansje ikke kjøp inn noe!

lag heller en smoothie å kose deg med eller grønnsaker og dip . frukt og dip er også deilig.

ikke bruk middags tallerken. men bruk frokost tallerken.

SPIS sakte.du får nok mat !

Skrevet

Jeg er ikke overvektig eller noe,men det siste året har vekten økt litt mer enn jeg gjerne vil.Nå har jeg fått dårlige vaner,og det ønsker jeg å forandre på.

Jeg pleier å kose meg i helgene,og det er jo greit nok det,men det er vel heller mengdene som ikke er så bra.

Spiser til jeg er stappmett på usunn mat,og etterpå er det gjerne potetgull og øl på både fredag og lørdag.På søndager pleier jeg også noen ganger å spise sjokolade,og da MÅ jeg spise til det er tomt.Heldigvis har jeg samboer ellers så hadde jeg vel spist alt selv :sjenert:

Det har også begynt å gå utover på hverdagene også,selv om jeg er flinkere da.Det er middagene jeg sliter mest med,da tar jeg gjerne for mye på tallerkenen eller tar flere porsjoner.I tillegg spiser samboer veldig fort,og da blir det nesten sånn at jeg tenker at jeg må ta når det fortsatt er mat igjen selv om jeg har nok med det har på tallerkenen min.

Nytter ikke med sunn mat om man skal lasse på for mye på tallerkenen akkurat.

Har ganske mye overvekt i familien min,og jeg ønsker ikke å gå den veien.Føler at jeg har kommet i en ond sirkel nå,men det har ikke alltid vært sånn.Når jeg var singel var jeg veldig flink,men med en gang jeg er i et forhold så blir det mer sånn at "nå skal vi kose oss" også har man det gående.

Hva gjør jeg?Vil gjerne gå ned 5-7 kg,og bli der.Altså en livsstilsendring,ikke slankekur.

Du må nesten tenke litt strategisk for å hjelpe deg selv å begrense mengdene.

La oss ta helgegodtet først:

Nøkkelen er å samarbeide med samboeren din, fortell hva som er problemet ditt, målet ditt og at du gjerne vil bli sunnere. Spør om han er med på det.

Bli så enige om hva snopet den aktuelle helga skal være: potetgull eller sjokolade eller øl. Dernest må du på forhånd kjøpe inn fornuftige mengder som hindrer dere å fortsette å spise selv om dere er mette. Når du handler, så kjøp kun en 200g sjokolade til dere begge, eller kun seks øl, eller kun en liten pakke potetgull.

I hverdagen bør dere bli enige om å porsjonere ut middagsmaten. Menn trenger litt mer mat enn kvinner, husk det. Når maten er ferdig fyller du på begge tallerkenene, og gir din mann en potet og noe mer kjøtt enn deg. Middagstallerkenen skal deles slik: 1/4 kjøtt, 1/4 potet/ris og 1/2 grønt.

Bli enige om at dere ikke fyller på mer før begge er ferdige, evt må den som fyller på først spørre om den andre skal ha mer og legge igjen litt.

Dette vil nok også være positivt for din mann, som ved for hurtig spising kan få fordøyelsesproblemer. Ved å roe ned litt får man også tid til å kjenne om man er sulten eller mett.

Skrevet

Jeg begynte også å spise større porsjoner når jeg fikk kjæreste! Han spiser veldig mye, og beregner alltid for mye mat til meg når han f.eks koker ris. Jeg hater i tillegg å kaste mat, men vi er samtidig ikke noe flinke til å spise rester. Man må rett og slett bare bli mer bevisst på hvor mye mat man lager, og hvor mye man spiser.

Bestem deg på forhånd hvor mye du trenger for å bli mett, spis det og vent en stund. Fremdeles sulten? Forsyn deg litt til.

Når det gjelder godteri, ikke kjøp det. Etter noen dager forsvinner det verste godtesuget. I verste fall kjøp en liten sjokolade eller jordbær! Jeg kjøper aldri godteri lenger, men kan godt spise litt om jeg f.eks er på besøk hos noen.

AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet! Det aller viktigste er at du rører på deg. Begynn å tren, om du trener allerede, pøs på med styrketrening. Det øker forbrenningen din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det problemet at min samboer glefser i seg all maten, og det blir ingenting igjen. Derfor MÅ jeg ta mye på min tallerk i tilfelle jeg vil ha mer mat etter første forsyning, og kombiner det med at jeg ikke liker å kaste mat, så hadde vi et enormt problem i anmarsj, bokstavlig talt. Løsningen ble at maten ble fordelt mellom oss i serveringsskåler og fat.

Skrevet

Lag en middagsplan for uka, og hold deg til den. Da skriver du opp relativt sunn mat hver dag, og en ikke like sunn middag en kveld i uka.

Spiser du taco på fredager sånn som meg? Fyll tacoen med mer grønsaker enn du pleier. Jeg har ikke ost på tacoen min (smaker faktisk ikke forskjell), og ta mindre rømme enn du har tatt tidligere.

Hvis du "må" ha sjokolade, så kan du jo kjøpe to eventyrsjokolader (en til deg og en til samboern din). Da er det litt sjokolade, men likevel langt fra en stor plate.

Alt det andre... DROPP DET! Ikke kjøp det. Ikke ha det tilgjengelige i hjemmet ditt. Det er mye mer tiltak å spise potetgull hvis det innebærer at du må gå (med spesielt trykk på GÅ) til butikken for å kjøpe. Å ta bilen for å kjøpe godis er fy-fy). Kjøp frukt istedet. Blir du fysen på kvelden, så kan du kutte opp litt frukt og spise dette istedet.

Ellers når du spiser middag: Begynn å spise middag på asjetter istedet for tallerkner. Asjettene er mindre, så porsjonen blir automatisk mindre. Spiser du to porsjoner fra en asjett så blir du antagelig like "tilfredstilt" av maten som du ville blitt om du spiste to porsjoner fra en stor tallerken.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ja,jeg har jo prøvd å snakke med samboer,men han sier bare "ja" og det er det :) Det er nok jeg som må gjøre de største forandringene,for han har ikke så mye peiling på hva som er sunt og hva som ikke er det også kjente jeg meg godt igjen i det at han ikke er noe flink til å vurdere mengder.

Men jeg vet jo at jeg må gjøre endel forandringer.Mindre og sunnere mat til middag er noe jeg tror vil gjøre en stor forskjell.Jeg lager også for mye mat til middag,heller for mye enn for lite,men det resulterer jo i at jeg spiser for mye.Samboer går ikke noe særlig opp i vekt,men han trenger vel mer mat enn meg og har en fysisk jobb mens jeg er student så han er nok i tillegg mye mer i aktivitet enn meg.

Jeg må nok innføre en kosedag og ikke tre eller flere som det blir noen ganger også.Føler jo at noen ganger spiser jeg som en gal i helgene,fordi da er det lov.

Vi drikker jo som regel litt i helgene uansett,og da blir det jo gjerne øl,men vil vin eller noe være bedre?Det er ikke snakk om at vi nødvendigvis drikker oss fulle,men for å kose oss.Men det er vel endel kcal hvis man drikker to-tre øl?

Skrevet

Drikk heller et glass vin foran en øl!

Hold deg til 1-2 glass vin, og vann ved siden av.

Øl er "flytende brød". Massevis av kalorier. Det er kalorier i vin også, men mye mindre enn i øl. Tørr vin er bedre kalorimessig enn søt vin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...