AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei, jeg har snittkarakter på 3,9 fra vgs (dvs flest 4, noen 3 og noen få 5). Disse har jeg jobbet hardt for, og er ikke representativt for mitt nivå nå 6 år etter. sliter med lærevansker som gjør at jeg ligger svært langt etter andre i klassesammenheng. leser også sent slik at det tar tid å komme gjennom alt. kan feks ikke hoderegne, hjernen låser seg, så selv om jeg en gang i tiden kunne gangetabellen har denne gått i glemmeboka. men gir du meg tid og ro skal jeg alltid klare oppgaver. jeg har yrkesutdanning fra før, men dette var ikke riktig for meg, så ønsker nå noe nytt. til og med lette jobber som å sitte i kassa er utfordrende for meg med plukoder ol. det sier vel litt? virker som om hjernen min sletter ting fra hukommelsen dersom jeg ikke bruker det daglig. mulig som en måte for å gjøre plass til nye ting på. sliter derfor med å "bygge på ting" utdanningsmessig, for når jeg er ferdig med et fag så må jeg konsentrere meg om neste og når det har gått to år siden første fag er dette glemt. på skolen gjorde jeg det best i naturfag, kunsthistorie, tegning og likninger i matte. har prøvd å studere et årsstudium, dette gikk dårlig med så vidt ståkarakter, og kunne ikke sammarbeide med andre da nivået mitt var så mye dårligere enn andres, endte med å slutte.( brukte selvfølgelig hjelpemidler som var tilgjengelige som opptaker, var på hver forelesning, leste mye) SÅ, er alt håp ute for meg når det gjelder å få en god utdanning? har dere noen tips til hva som kan passe? må være lite lesning liksom... eller er jeg dømt til et liv i fattigdom og en kamp om å finne jobb sammen med alle andre uten utdanning. sliter med det som det er og har vert mye arbeidsledig:( HJELP
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Hva tenker du om feks barnehageassistent, lagerjobbing eller noe annet som ikke trenger utdannelse? Vet ikke helt om høyere studier passer for deg, ikke noe nederlag det, det er ikke for alle:) Hva med noe annet yrkesrettet, type frisør/hudpleie/negler? Hva er interessene dine? Eller kanskje noe helt annet som brannmann eller noe sånt? Du må tenke litt på hva du kan passe til å jobbe med, ikke bare hva slags studie du kan klare. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 TS her. har prøvd barnehage og frisør, det var ikke noe for meg. jeg er ikke noe fysisk sterk så tror ikke lager er noe det heller (det har jeg ikke testet ut men enkelte har sagt at de ikke tror jeg egner meg til det.) jeg er snill og grei og høflig så tror jeg er god på service. det er bare at jeg føler alle forventer at jeg skal ta høyere utdanning, og det virker som om noen er av instillingen at om en bare jobber hardt nok og vil sterkt nok så går det bra. jeg har prøvd å sagt at jeg ikke tror høyere utdanning er for alle men da virker jeg bare ambisjonsløs og som om jeg tar til takke med en butikkjobb bare fordi jeg ikke gidder noe annet. jeg er forsåvitt glad i å bare jobbe på gulvet og ikke være sjef og sånnt. problemet er å få jobb når jeg skal konkurrere med alle andre utdanningsløse. og så sliter jeg med å få 100%stillinger.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 God på service, grei og høflig, jeg tenkte med en gang klesbutikk eller noe i resepsjon kanskje? Hva tror du om hjelpepleier eller helsesekretær feks? Er så dumt at man ikke kan få bli det man vil, at andre skal legge seg opp i det! Man kan jo ha ambisjoner som ikke har med yrke å gjøre også, feks være et godt menneske mot andre, reise mye, lære seg å spille et instrument osv
saltvann Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Høyere utdanning er ikke for alle. Jeg ser ikke poenget med at du skal gå noe, ikke føle mestring og slutte. Finn ut hva du vil jobbe med. Viser det seg at du burde ha høyere utdanning så er du ihvertfall motivert til å lese og klare det. Du må ikke gå på høgskole/universitetet. Det finnes fagskoler. Vil du jobbe med mennesker (finne ut om du vil jobbe med barn, eldre, rusmisbrukere, funksjonshemmede) eller vil du være på kontor, fabrikk osv.. Du har sikkert muligheten til å snakke med rådgiveren på vgs du gikk på eller du kan avtale et møte med en annen rådgiver. Det er vanskelig å finne ut hva man vil bli! Og jeg mener det er spesielt viktig å være interessert i den utdanningen man velger når man i tillegg ikke er flink på skolen. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Hei, jeg har snittkarakter på 3,9 fra vgs (dvs flest 4, noen 3 og noen få 5). Disse har jeg jobbet hardt for, og er ikke representativt for mitt nivå nå 6 år etter. sliter med lærevansker som gjør at jeg ligger svært langt etter andre i klassesammenheng. leser også sent slik at det tar tid å komme gjennom alt. kan feks ikke hoderegne, hjernen låser seg, så selv om jeg en gang i tiden kunne gangetabellen har denne gått i glemmeboka. men gir du meg tid og ro skal jeg alltid klare oppgaver. jeg har yrkesutdanning fra før, men dette var ikke riktig for meg, så ønsker nå noe nytt. til og med lette jobber som å sitte i kassa er utfordrende for meg med plukoder ol. det sier vel litt? virker som om hjernen min sletter ting fra hukommelsen dersom jeg ikke bruker det daglig. mulig som en måte for å gjøre plass til nye ting på. sliter derfor med å "bygge på ting" utdanningsmessig, for når jeg er ferdig med et fag så må jeg konsentrere meg om neste og når det har gått to år siden første fag er dette glemt. på skolen gjorde jeg det best i naturfag, kunsthistorie, tegning og likninger i matte. har prøvd å studere et årsstudium, dette gikk dårlig med så vidt ståkarakter, og kunne ikke sammarbeide med andre da nivået mitt var så mye dårligere enn andres, endte med å slutte.( brukte selvfølgelig hjelpemidler som var tilgjengelige som opptaker, var på hver forelesning, leste mye) SÅ, er alt håp ute for meg når det gjelder å få en god utdanning? har dere noen tips til hva som kan passe? må være lite lesning liksom... eller er jeg dømt til et liv i fattigdom og en kamp om å finne jobb sammen med alle andre uten utdanning. sliter med det som det er og har vert mye arbeidsledig:( HJELP Nå er ikke 3.9 et veldig dårlig snitt. Gjennomsnittet ligger rundt der. Men det finnes mane praktisk rettede utdanninger som kan gi en god lønn. Du sier du er flink i matte og naturfag, kanskje du kan bli ingeniør? Eller feks sykepleier,vernepleier, førskolelærer skiller seg ut som utdanninger de aller fleste klarer å gjennomføre uten å være Einstein. Jeg synes du bør ta deg en utdanning. BI er også en veldig enkel skole der de kaster toppkarakterer etter deg uten at du må gjøre så mye får det.
Gjest nemorosa Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Nå er ikke 3.9 et veldig dårlig snitt. Gjennomsnittet ligger rundt der. Men det finnes mane praktisk rettede utdanninger som kan gi en god lønn. Du sier du er flink i matte og naturfag, kanskje du kan bli ingeniør? Eller feks sykepleier,vernepleier, førskolelærer skiller seg ut som utdanninger de aller fleste klarer å gjennomføre uten å være Einstein. Jeg synes du bør ta deg en utdanning. BI er også en veldig enkel skole der de kaster toppkarakterer etter deg uten at du må gjøre så mye får det. Dette er jo aldeles feil! Ja, det er kanskje enklere å komme inn på BI, men det er ikke noe lettere å oppnå gode karakterer der enn en hvilken som helst annen utdanningsinstitusjon! TS, jeg synes du skal tenke gjennom hvor interessene dine ligger, og prøve å finne et passende yrke innenfor det det er mye lettere å lære noe en interesserer seg for, og også mer morsomt å jobbe med noe en liker å drive med. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 er klar over at 3,9 er et vanlig snitt men jeg har nerdet ekstremt hardt for dem, og det har vært et blodslit! prøvde å studere språk ettersom jeg har stor interesse for det og liker det, uten at det hjalp noe på resultatet. så tror ikke interesse og vilje er nok til å få gode karakterer på høyskolenivå for min del. men takk for tips:)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Men hva kan du tenke deg å jobbe med? Mennesker? Dyr? Papirer? Det er mye man kan gjøre selv om man ikke er skoleflink.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Dersom du er glad i kunst og tegning kan du jo undersøke retninger innenfor dette. Dersom du er klar for en litt lengre utdannelse kan du jo for eksempel bli formingslærer? Om du kunne tenke deg å gå tilbake til videregåendenivå er kanskje blomsterdekoratør eller konditor alternativer?
Chloe- Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Hva med å studere reiseliv? Det er servicerettede yrker med gode muligheter for å stige i gradene.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Kanskje du må studere noe som gir mer "ferdigheter" enn kunnskaper, om du skjønner. F.eks. litterær analyse kan være noe du kan drive med. Da lærer du deg et grunnleggende analyseapparat, og så supplerer du med teoretiske perspektiver alt etter hvilken type litteratur du driver med. Men så lenge du har den grunnleggende forståelsen for konseptet analyse i boks, så er det liksom ikke lenger "pugg" du kan glemme i hytt og pine, men en mer langvarig ferdighet du har tilegnet deg?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Her er karrieretesten fra NAV. Den er litt lang, men bra:) Kan gi deg god indikasjon på hva du faktisk vil passe/like å arbeide med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå