idapita Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei. Har vært vikar i kommunal sektor siden januar, og oppdaget idag når lønnslippen kom at jeg kun får feriepenger denne mnd og lønn i juli. Jeg har i tillegg vikariat i en uke til før jeg avslutter her. Så siden jeg ikke har klart å tjene opp grunnlag for feriepenga så har jeg heller ikke noe lønn denne måneden. Så det jeg lurer på er om jeg kan kreve å få utbetalt lønn.. Håper dere kan svare meg fort som fy.. utbetaling imorgen og jeg kan jo ikke gå å suse som en dott...! Har i tillegg prøvd å få tak i lønningskontoret men der har de visst tatt ferie!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Jeg lurer også på dette, har fast deltidsstilling og mye fri mellom det faste så skal ikke ta ut noe ferie. Lite fristende å jobbe gratis i juni.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Feriepengene dere får i år er basert på det dere tjente i fjor, så dere vil ikke få noen feriepenger fra nåværende arbeidsgiver hvis dere har skifta jobb på denne siden av nyåret. Hvis dere ikke tar ut full ferie så får dere selvsagt lønn etter det dere har jobba. ...er det ikke slik da, tro? 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Feriepengene dere får i år er basert på det dere tjente i fjor, så dere vil ikke få noen feriepenger fra nåværende arbeidsgiver hvis dere har skifta jobb på denne siden av nyåret. Hvis dere ikke tar ut full ferie så får dere selvsagt lønn etter det dere har jobba. ...er det ikke slik da, tro? Jeg skal ikke ha ferie siden jeg ikke har rett på feriepenger, men likevel har jobben fått det til at jeg er skyldig dem penger
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Hvis du ikke tar ut noe ferie, skal du selvfølgelig ha lønn. Dette må du ta opp med de som driver med lønn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 De pengene du ikke får nå er de pengene du får utebetalt juni neste år, evt når vikariatet ditt er over dersom du ønsker det. Er du sikker på at du kke har oversett en lapp der det har blitt sagt at du må melde i fra dersom du ikke ønsker å bli trekt for fem uker ferie i år? Hos oss henges denne lappen som oftest opp i april. Fort deg å snakk med lønningskontoret i morra, de kan sikkert ikke endre på utbetalingen denne måneden, men kanskje de kan gi deg et forskudd på feriepengene du da har krav på når vikariatet ditt er over om noen uker...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 De pengene du ikke får nå er de pengene du får utebetalt juni neste år, evt når vikariatet ditt er over dersom du ønsker det. Er du sikker på at du kke har oversett en lapp der det har blitt sagt at du må melde i fra dersom du ikke ønsker å bli trekt for fem uker ferie i år? Hos oss henges denne lappen som oftest opp i april. Fort deg å snakk med lønningskontoret i morra, de kan sikkert ikke endre på utbetalingen denne måneden, men kanskje de kan gi deg et forskudd på feriepengene du da har krav på når vikariatet ditt er over om noen uker... Så nåå at du hadde skrevet at lønningskontoret har tatt ferie, og da er det lite å få gjort da før de kommer tilbake... :gjeiper:
Amens Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Jeg begynnte hos nåværende firma i fjor sommer og har dermed bare halv opptjening. Jeg gav beskjed om dette så jeg får lønn for de ukene jeg ikke tar ut i ferie.
venus_ Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Du får bare utbetalt feriepenger i juni fordi de trekker ferien din fra mai-lønnen. Har du tatt/skal du ta ut ferie er det riktig, men om du ikke skal ha ferie skal du få utbetalt det du har tjent i mai.
@Maja Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Mulig nokre arbeidsgivere trekkee ferien frå mai-lønna, men hos oss trekkes det i juni. Har ein ikkje full opptjening av feriepenger kan ein be om å få utbetalt lønn for dei vekene ein ikkje tek ferie. Dette burde vore ordna før utbetaling i juni (og du burde fått beskjed i god tid), men kan heilt sikkert ordnes i ettertid Om du slutter i jobben skal du i utgangspunktet få utbetalt alt du har utestående hos arbeidsgiver, som uavvikla ferie og feriepengee for neste år. Men mange venter med neste års feriepenger så du slepp å bli trekt i skatt for dei...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Du hadde selv ansvar for å varsle lønningskontoret om at du ikke skulle ta ut full ferie og dermed ikke bli trukket full månedslønn i juni. Siden lønningskontoret nå er tengt, vil du ikke kunne få ut noen penger før de åpner igjen. Man henter ikke folk ut av ferie for å rette opp igjen feil ansatte har laget for seg selv. Du vil få pengene utbetalt på sluttvederlaget, om du ikke ber om å få de ut når lønningspersonalet er tilbake på jobb.
idapita Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2012 Du hadde selv ansvar for å varsle lønningskontoret om at du ikke skulle ta ut full ferie og dermed ikke bli trukket full månedslønn i juni. Siden lønningskontoret nå er tengt, vil du ikke kunne få ut noen penger før de åpner igjen. Man henter ikke folk ut av ferie for å rette opp igjen feil ansatte har laget for seg selv. Du vil få pengene utbetalt på sluttvederlaget, om du ikke ber om å få de ut når lønningspersonalet er tilbake på jobb. jeg har ikke rett på ferie heller da, jobber i skole så de gir meg bare vikariat for halvåret- og ingenting i sommeren! Fin måte å spare de pengene på. Men jeg har ikke fått noen beskjeder om at jeg ikke ville få utbetalt lønning i juni. Og fikk sjokk når jeg fikk lønnslipp idag. Jeg kan jo ikke leve på nada. Har ikkje opptjent feriegrunnlag på grun av at jeg har vært hjemme i permisjon etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå