AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei, jeg kom opp i Historie Muntlig. Jeg fikk da utdelt et tema som er om: "Den kalde krigen". Oppgaven lyder som følgende: "Etter 2.Verdenskrig ble store deler av verden av verdenssamfunnet kastet inn i todeling som førte til store konflikter mellom partene. Striden omfattet mange områder. Du skal ta utgangspunkt i et eller flere konflikter og lage en aktuell problemstilling. Det vil være en styrke for oppgaven din om du også trekker inn hvilken betydning den kalde krigen fikk for norsk utenrikspolitikk." Er litt svart for meg akkurat nå om å lage en problemstilling. Noen som kan gi meg noen tips, for å kunne komme i gang
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Hei, jeg kom opp i Historie Muntlig. Jeg fikk da utdelt et tema som er om: "Den kalde krigen". Oppgaven lyder som følgende: "Etter 2.Verdenskrig ble store deler av verden av verdenssamfunnet kastet inn i todeling som førte til store konflikter mellom partene. Striden omfattet mange områder. Du skal ta utgangspunkt i et eller flere konflikter og lage en aktuell problemstilling. Det vil være en styrke for oppgaven din om du også trekker inn hvilken betydning den kalde krigen fikk for norsk utenrikspolitikk." Er litt svart for meg akkurat nå om å lage en problemstilling. Noen som kan gi meg noen tips, for å kunne komme i gang Et hint ang. norsk utenrikspolitikk er Einar Gerhardsen sin tale på Kråkerøy i 1948. Den Kalde krigen kan du si er konflikten mellom Vest og Øst. Konfliken mellom Kapitalismen og kommunismen. Konflikten mellom USA og Sovjet. Sånn i grove trekk. For Norge fikk dette konsekvenser siden vi ligger ganske nærme øst, altså Sovjet (dagens Russland). Nordområdene og samene ble på flere måter en viktig brikke under den kalde krigen. Jeg kan dessverre ikke lage en problemstilling for deg, men kan kanskje hjelpe deg litt på vei om du selv sier litt om hvilke planer du har for oppgaven. F.eks. hvilke sider av den kalde krigen kan du mest? Hva er du selv mest opptatt av.
Keriko Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Problemstillingen ble slik: Marhsallhjelpen – Mer ved på bålet Marshallhjelpen var USA’s hjelpeprogram til den vestligedelen av verden etter 2. Verdenskrigen. Hvilke motiver lå bak? Sovjetunionen takket nei til Marshallhjelpen, hvilke virkninger fikk dette for Øst-Europa og forholdet deres? Takk for svar, setter stor pris på det Endret 12. juni 2012 av Keriko
Mini93 Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Jeg kan anbefale deg boken "å lykkes med nyere historie", helt genial i forhold til muntlig eksamen :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå