Gå til innhold

Blir irritert på "stesønnen"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

OK - regner med at jeg vil bli hengt, lynsjet og bedt dit pepperen gror nå, men jeg kjenner jeg blir så IRRITERT på sønnen til samboeren.

Han er 14, og antageligvis som fjortenåringer flest, men jeg kjenner jeg blir gal av å hele tiden pushe på ham til å rydde etter seg, eller å gjøre noe.

Har han spist er huset fullt av oppvask. Kniven ligger på benken, asjetten står helst igjen på stuebordet, og så står det gjerne et par glass og tomme brusflasker ved dataen. Som han forøvrig okkuperer hele dagen når han er hos oss.

Vi har et stort hus, og det kreves litt å holde i orden. Jeg mener at det kreves litt innsats fra alle i huset, ikke bare oss voksne. Men hver gang guttungen spørres om han kan gjøre noe er det en evig forhandling av ukelønn. Etter mitt syn kvalifiserer det ikke til betaling å sette oppvasken inn i maskinen - det er bare vanlig folkeskikk! Og er den full - så sett den på eller rydd på plass det som er rent, da!

Det faren pusher ham på er at han skal holde rommet sitt ryddig. Det må jeg innrømme at jeg blåser en lang marsj i - det er hans rom, og jeg syns han kan ha det slik han vil der. Men er det for mye å forvente at fellesområdet holdes fritt for brukt bestikk, våte håndklær og sokker, luer, leker og annen dritt?!

Og er det for mye å forlange at han av og til hjelper til litt?

Det var dagens hjertesukk... Jeg kan jo ikke si noe til ham siden jeg ikke vil være den onde stemoren, så da måtte jeg få det ut her....

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Forvent av ditt stebarn det du forventer av egne barn.

Hos oss betyr det bl.a å rydde etter seg.

Fryktelig slitsomt å måtte mase og mase, men slik er det dessverre ofte i den alderen :/

Hvorfor kan du ikke si noe til han? Du hadde vel snakket til han om det var din sønn?

Det er jo ditt hjem også.

Endret av Annaires
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har trekk i ukelønn dersom tenåringene her ikke rydder etter seg

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Oooooo, kniv på benk, asjett på stuebord og glass ved datamaskinen :hakeslepp:

Unnskyld at jeg sier det, men jeg tror du må justere terskelen din litt.

Ikke at jeg er uenig med deg i at man skal rydde etter seg: jeg får selv høyt blodtrykk av åpne skapdører, klær i stua, oppvask som ikke er ryddet vekk osv, men jeg har levd så mange år i kollektiver og bofellesskap at det du beskriver der rett og slett er peanøtter. Og det fra voksne mennesker...

Deler man hus med noen, må man finne seg i at folk er ulike, og det er ikke gitt at ens egen standard er riktigere enn andres. Noen ganger må man forsøke å inngå kompromisser. Klarer man ikke det, må man nesten bli eremitt.

• Liker 3
Gjest juppsi
Skrevet

Si meg, hva plager deg egentlig? Hvis du leter dypt inne i deg, så er det ikke at gutten gjør sånne ting som plager deg? tenk nøye over det. Kan banne på at det er noe helt annet.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gjesten som ber deg revidere standarden litt: jeg ser jeg virker litt krassere enn jeg mente. Jeg tror både du og stesønnen må jenke dere etter hverandre. Det er ikke galt å stille krav til en tenåring, og siden det er hjemmet ditt også (ikke bare den biologiske farens), så bør en fjortenåring være moden nok til å forstå at også du har rett til å sette rammer i eget hjem.

Jeg er for øvrig enig med faren i at gutten bør holde orden på rommet sitt.

Samtidig er en tenåring gjerne både utrolig barnslig og litt voksen på en gang. Man kommer nok lengst ved å snakke noenlunde voksent med tenåringen, og forsøke å bli enige om noen enkle kjøreregler om rydding.

Gjest Annaires
Skrevet

Hos oss setter man heller ikke slikt rundt omkring, å man rydder etter seg når man er ferdig.

At du syns det er greit får bare være. Det finnes andre som ikke syns det er greit.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg er uenig med deg i at man skal rydde etter seg: jeg får selv høyt blodtrykk av åpne skapdører, klær i stua, oppvask som ikke er ryddet vekk osv, men jeg har levd så mange år i kollektiver og bofellesskap at det du beskriver der rett og slett er peanøtter. Og det fra voksne mennesker...

Deler man hus med noen, må man finne seg i at folk er ulike, og det er ikke gitt at ens egen standard er riktigere enn andres. Noen ganger må man forsøke å inngå kompromisser. Klarer man ikke det, må man nesten bli eremitt.

Det er vel mere holdningen som irriterer meg. Altså at man bare driter i om det blir liggende, andre får rydde etter ham.

Jeg er oppdratt til å ta hensyn til andre, og syns ikke det er så aller verst egenskap. Han må mer enn gjerne ha sin standard på sitt rom, og så får han ta hensyn til at hans standard ikke holder i fellesarealene. Etter mitt syn burde det være helt naturlig å sette ting på plass der de hører hjemme uten at man skal være nødt til å mase på en.

(og det virker da som om vi får høyt blodtrykk av de samme greiene?)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, man kan da sette grenser for hva man finner seg i selv, uten at du skal ha et ord med i bildet.

Nei, man gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å se gjennom fingrene med sånne ting!!

Det er i mine øyne dårlige foreldre som ikke setter krav til sine barn...!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke å forlange for mye. Det er ditt hjem også og du er i din fulle rett til å be han rydde etter seg.

AnonymBruker
Skrevet

Si meg, hva plager deg egentlig? Hvis du leter dypt inne i deg, så er det ikke at gutten gjør sånne ting som plager deg? tenk nøye over det. Kan banne på at det er noe helt annet.

Hva annet skulle det være?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns du burde forklare dette mystiske problemet litt nærmere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forvent av ditt stebarn det du forventer av egne barn.

Hos oss betyr det bl.a å rydde etter seg.

Fryktelig slitsomt å måtte mase og mase, men slik er det dessverre ofte i den alderen :/

Hvorfor kan du ikke si noe til han? Du hadde vel snakket til han om det var din sønn?

Det er jo ditt hjem også.

Har diskutert dette med faren, og han er litt lite konsekvent. Altså, han er av typen som ikke gidder å mase - han prøver noen ganger, og til slutt gjør han det selv.

Jeg ber ham rydde etter seg, og da gjør han det, stort sett. Men det er, som du sier, fryktelig slitsomt. Og det er ubehagelig å føle at man aldri har noe hyggelig å si, bare næging.

Jeg har ikke egne barn, men jeg regner med at det er lettere å si ifra til eget barn, enn til en annens - selv om vi tilfeldigvis bor i samme hus?

TS

Gjest jomfrua
Skrevet

Det er vel mere holdningen som irriterer meg. Altså at man bare driter i om det blir liggende, andre får rydde etter ham.

Jeg er oppdratt til å ta hensyn til andre, og syns ikke det er så aller verst egenskap. Han må mer enn gjerne ha sin standard på sitt rom, og så får han ta hensyn til at hans standard ikke holder i fellesarealene. Etter mitt syn burde det være helt naturlig å sette ting på plass der de hører hjemme uten at man skal være nødt til å mase på en.

(og det virker da som om vi får høyt blodtrykk av de samme greiene?)

Jeg sier bare: PUBERTET

Og som voksen å ha en i pubertet - det koster selvbeherskelse.

Ja, det går an å ta opp ting - men ta det når det går an å ta opp. Gjennom rolig prat i en rolig stund. Og går det inn? Neppe. Men gjenta i rolige stunder.

Er det stunder med dårlig stemning hos ungdommen - bit det i det og vent på bedre tider - hvis ikke øker du bare ett unødvendig konfliktnivå og det drar på seg ytterligere problemer.

Puberteten er en j..... vanskelig tid å forholde seg til - både for ungdommen og de voksne - følelser og sinnstemninger går i berg og dalbane. Så det er bare å henge med og bruke de gode øyeblikkene og forøvrig så er det greieste å la de være i fred når de sliter selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, man kan da sette grenser for hva man finner seg i selv, uten at du skal ha et ord med i bildet.

Nei, man gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å se gjennom fingrene med sånne ting!!

Det er i mine øyne dårlige foreldre som ikke setter krav til sine barn...!

Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Dette har jeg kommunisert til far også. Selv om gutten er verdens snilleste, er han utrolig lat, og når han aldri blir stilt krav til kan han fort bli usmakelig overfor andre.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig svar. Hadde du svart det samme om det var hennes egen sønn hun klaget over?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare: PUBERTET

Og som voksen å ha en i pubertet - det koster selvbeherskelse.

Ja, det går an å ta opp ting - men ta det når det går an å ta opp. Gjennom rolig prat i en rolig stund. Og går det inn? Neppe. Men gjenta i rolige stunder.

Er det stunder med dårlig stemning hos ungdommen - bit det i det og vent på bedre tider - hvis ikke øker du bare ett unødvendig konfliktnivå og det drar på seg ytterligere problemer.

Puberteten er en j..... vanskelig tid å forholde seg til - både for ungdommen og de voksne - følelser og sinnstemninger går i berg og dalbane. Så det er bare å henge med og bruke de gode øyeblikkene og forøvrig så er det greieste å la de være i fred når de sliter selv.

Det skjønner jeg. Og det er da ikke så lenge siden jeg var i puberteten selv heller. Tror jeg selv, i hvert fall.. :)

Ellers er jeg enig med rådene dine, og prøver det på den måten så langt det lar seg gjøre. Men når det dukker opp glass og asjetter igjen fem minutter etter at vi tok det opp sist, kjenner jeg lunta blir kort.

Og jeg prøver å la ham være i fred, men det kan være vanskelig til tider, da han hele tiden oppholder seg der vi er... :roll:

Skrevet

Høres ut som en helt vanlig tenåring!

Jeg deler hus med to, av typen hunnkjønn, og snubler i klær på stuegulvet, sko på bordet, sminke på de merkeligste plasser, uendelige mengder hårduppeditter, glass og fat over alt ( også på do?!?!?!) osv osv. Jeg maser og maser, plukker endel selv og bedriver en og annen svartsekkrydding når det blir nok. Trøster meg med at de vokser det forhåpentligvis av seg.

Men her får de ikke lommepenger for å gjøre vanlig husarbeid. Det å drifte et stort hus og familie er ett fellesansvar, og de får ikke betalt for å rydde sitt eget rot.De får lommepenger satt direkte inn på konto en gang i måneden, hva de bruker pengen til legger jeg meg ikke borti. De kan også tjene seg noen kroner ekstra med å vaske hos besteforeldrene. I tillegg jobber de i dann og vann i min samboers firma, så de lider ingen nød på pengefronten. Det blir kutt i godene om avtaler brytes eller telefonregningene når astronomiske høyder.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig tenåring!

Jeg deler hus med to, av typen hunnkjønn, og snubler i klær på stuegulvet, sko på bordet, sminke på de merkeligste plasser, uendelige mengder hårduppeditter, glass og fat over alt ( også på do?!?!?!) osv osv. Jeg maser og maser, plukker endel selv og bedriver en og annen svartsekkrydding når det blir nok. Trøster meg med at de vokser det forhåpentligvis av seg.

Men her får de ikke lommepenger for å gjøre vanlig husarbeid. Det å drifte et stort hus og familie er ett fellesansvar, og de får ikke betalt for å rydde sitt eget rot.De får lommepenger satt direkte inn på konto en gang i måneden, hva de bruker pengen til legger jeg meg ikke borti. De kan også tjene seg noen kroner ekstra med å vaske hos besteforeldrene. I tillegg jobber de i dann og vann i min samboers firma, så de lider ingen nød på pengefronten. Det blir kutt i godene om avtaler brytes eller telefonregningene når astronomiske høyder.

Nettopp. Akkurat dette er det jo faren som har lagt opp til her, så jeg er litt irritert på ham av og til også. :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

...og jeg glemmer å signere med TS av og til, ser jeg, men håper det er forståelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...