Gå til innhold

Er dette enkelt å strikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har veldig lyst til å strikke noe til knøttet i magen og kom over dette på nettet, tror dere det er vanskelig å strikke noe slikt? Noen som har oppskrift, om ikke på dette så på et som er like enkelt.. :sjenert:

Jeg har ikke peiling på hvilken størrelse jeg må ha på pinner, eller om jeg må ha rundpinner.. Eller hvilket garn og hvor mye jeg må ha. Som sagt nybegynner. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut som om det er strikket i rettstrikk (man strikker rette masker begge veier) på ganske tykke pinner, så det burde være gjennomførbart for en nybegynner. Jeg har ingen oppskrift, men var det meg som skulle strikke det ville jeg funnet et garn jeg likte og rundpinner som var tykkere enn beregnet til det garnet (gjerne opp i str 7-8), og lagt opp såpass mange masker som jeg syntes så bra ut. Og så bare strikket i vei :)

Skrevet

Ta meg deg bilde og gå i en garnbutikk å få hjelp. Der kan de finne garn og pinner som passer og det er bedre enn å bare sette igang for det blir mest sansynlig mislykket.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er enkelt å lære seg å strikke :) I strarten kan det gå litt treigt, og da er det lett og bli utolmodig, men når du begynner å se resultat blir det morsommere å strikke også! Teknikken kommer etterhvert og det vil ikke ta så lang tid å strikke som før ;)

Endret av Røslingen
Skrevet

Hvis det er rettstrikk (slik jeg tror det er) så er det noe av det letteste du kan lage ;)

Bruk gjerne et litt tykkere garn med tykkere pinner en det som er beregnet (da går arbeidet raskere), helst med rundpinner i tre (maskene sklir ikke så lett da)

Som noen sa, spør deg frem i en garnbutikk, de vil kunne veilede deg angående kvalitet og kvantitet ;)

Gjest pysepusen
Skrevet

Det teppet er noe av den enkleste du kan strikke :) Jeg ville brukt et tynt alpakka-garn, evnt. et godt merino-garn. Mine favoritter om dagen er Drops Baby Alpaca Silk og Drops Baby Merino. Strikker nesten alt i de to kvalitetene :) Til de jeg har nevnt ville jeg nok brukt pinne 5 eller 6. Jeg synes alltid det er litt vanskelig å bestemme hvor mange masker, men kanskje 120? Eller 150? Noen andre som har noen tanker om det?

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! :) Og ikke minst gode nyheter, at jeg faktisk kan klare å strikke dette. ;) Da skal jeg dra innom en butikk å kjøpe meg garn i løpet av uka. Får høre med de om hvor mange masker osv. jeg bør ha.

Ha en fortsatt fin dag alle sammen. :)

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Det teppet er noe av den enkleste du kan strikke :) Jeg ville brukt et tynt alpakka-garn, evnt. et godt merino-garn. Mine favoritter om dagen er Drops Baby Alpaca Silk og Drops Baby Merino. Strikker nesten alt i de to kvalitetene :) Til de jeg har nevnt ville jeg nok brukt pinne 5 eller 6. Jeg synes alltid det er litt vanskelig å bestemme hvor mange masker, men kanskje 120? Eller 150? Noen andre som har noen tanker om det?

Damen min strikket det på skrått på en måte.

Hun sier hun begynte med 3 masker og la til flere i hver side så ble det bredere og bredere som en trekant. Så hadde hun brukt et garnnøste og da skrådde hun det sammen igjen. Så det var to garnnøster.

Det tok laang tid.

Men søsteren min fikk det til babyen sin og sier det er det eneste hun bruker.

Oppskriften heter MorSignes babyteppe eller noe.

Og det var rundpinner nummer 6.

Damen sier man kan bare google det.

Ok, hun sier det kan lages uten å skrå det.

De er oppskrift fra henne her:

-------------

Hei TS.

Dette klarer du !

Mor Signes babyteppe

Strikkes av Merino lammeull (2 tråds).

Legg opp 160 masker på pinne nr 6, eller 170 masker på pinne nr 6 (lite eller stort teppe. Det største kan man ha glede av lenge etter babyperioden også). Strikk vanlig rettstrikk frem og tilbake til ønsket størrelse. Hvis du ønsker det hekler du en kant musetagger rundt teppet: 1. rad: fastmasker. 2. rad: 1 fastmaske. 3 luftm., fastm. i første luftm. Hopp over 1 fastm,. 1 fastm. i neste.

Strikket på skrå:

(Med hullrad.)

Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.

Lykke til!

-------------

Hun sier lykke til og det er veldig greit å begynne med det som skal strikkes rett fram og tilbake.

(Snille damen min :rodmer: )

Endret av notetur nomen
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Damen min strikket det på skrått på en måte.

Hun sier hun begynte med 3 masker og la til flere i hver side så ble det bredere og bredere som en trekant. Så hadde hun brukt et garnnøste og da skrådde hun det sammen igjen. Så det var to garnnøster.

Det tok laang tid.

Men søsteren min fikk det til babyen sin og sier det er det eneste hun bruker.

Oppskriften heter MorSignes babyteppe eller noe.

Og det var rundpinner nummer 6.

Damen sier man kan bare google det.

Ok, hun sier det kan lages uten å skrå det.

De er oppskrift fra henne her:

-------------

Hei TS.

Dette klarer du !

Mor Signes babyteppe

Strikkes av Merino lammeull (2 tråds).

Legg opp 160 masker på pinne nr 6, eller 170 masker på pinne nr 6 (lite eller stort teppe. Det største kan man ha glede av lenge etter babyperioden også). Strikk vanlig rettstrikk frem og tilbake til ønsket størrelse. Hvis du ønsker det hekler du en kant musetagger rundt teppet: 1. rad: fastmasker. 2. rad: 1 fastmaske. 3 luftm., fastm. i første luftm. Hopp over 1 fastm,. 1 fastm. i neste.

Strikket på skrå:

(Med hullrad.)

Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.

Lykke til!

-------------

Hun sier lykke til og det er veldig greit å begynne med det som skal strikkes rett fram og tilbake.

(Snille damen min :rodmer: )

Så snill både du og damen din er!! :jepp: Tusen-tusen takk for svar! :klemmer:

Jeg tror jeg går for den enkleste måten først, og om jeg synes det er kjempeenkelt og er fornøyd med teppet kan jeg lage et nytt et senere! En blir jo litt motivert når en får slike svar! :)

Kremt, bare et veldig nybegynnerspørsmål til.. Skal den kanten evt hekles på etter at jeg har strikket teppet? :klo::sjenert: Jeg har aldri heklet skjønner du, så vet ikke hvordan det fungerer jeg. :fnise:

Kunne kanskje ha tenkt meg at sluttresultatet kunne ha blitt så fint som dette. Kan det legges inn tråd uten å lage hull når en strikker, eller? Ehm.

Vanlige lange pinner nr 6? I merinoull? For det klør ikke, ikke sant? :sjenert:

Endret av Angel-A
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg går for den enkleste måten først, og om jeg synes det er kjempeenkelt og er fornøyd med teppet kan jeg lage et nytt et senere! En blir jo litt motivert når en får slike svar! :)

Kremt, bare et veldig nybegynnerspørsmål til.. Skal den kanten evt hekles på etter at jeg har strikket teppet? :klo::sjenert: Jeg har aldri heklet skjønner du, så vet ikke hvordan det fungerer jeg. :fnise:

Kunne kanskje ha tenkt meg at sluttresultatet kunne ha blitt så fint som dette. Kan det legges inn tråd uten å lage hull når en strikker, eller? Ehm.

Hei, igjen.

Bare hyggelig å hjelpe.

Joda, kanten skal hekles på etterpå. Men du kan også droppe den, om du ikke er er komfortabel med hekling ennå. Men det er ikke så verst å få den til. Eventuelt tar du bare en kant med fastmasker rundt. Det er veldig greit. Da stikker du bare ned heklenålen der det blir pent bortetter og hekler fastmasker hele kanten rundt.

Se i en heklebok eller på Youtube hvordan man hekler.

Det kan fint brukes tråd uten at man har laget hullrad. Da tar man bare en heklenål og trekker båndet opp og ned bortetter gjennom strikketøyet, der det ser fint ut. Så avslutter man med en sløyfe.

Men en hullrad er enkel å få til. Et kast betyr nemlig bare at du tar garnet over høyre pinne, som om du skal strikke masken på vanlig måte. Men så fortsetter du, uten å gjøre noe mer med den tråden, å strikke videre på neste maske. Da får du en løkke mellom to masker. (Unnskyld,dette ble litt uklart. Du får en tråd som ligger over strikkepinnen, mellom to masker.)

På neste omgang strikkes løkken og neste maske sammen, der du har en slik løkke. Altså blir kastet/løkken og neste maske strikket sammen til en maske. Da har du ett ferdig hull til hullraden. Slik gjøres det.

Merinoull er fint å bruke. Det skal ikke klø.

Du kan se etter 2 tråds merino lammeull fra Nøstebarn eller Lanett Superwash fra Sandnes Garn til dette teppet, hvis du vil ha noen merkenavn. Hvis du strikker med Lanett kan teppet gå i vaskemaskin på ullprogrammet.

OBS! En bunt fra Sandnes Garn er 50 gram, mens en bunt fra Nøstebarn er 100 gram. Så du får strikket lenger med én bunt fra Nøstebarn.

Klem fra meg. (Kjæresten til NN.)

Endret av notetur nomen
AnonymBruker
Skrevet

Rundpinne. De får du i 40, 60 og 80 cm :)

Spør i garnbutikken om hvor lang du trenger. Jeg vil tro at enten 60 eller 80 bør gjøre susen. Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du da dobbelt tråd?

Skrevet

Hei, igjen.

Bare hyggelig å hjelpe.

Joda, kanten skal hekles på etterpå. Men du kan også droppe den, om du ikke er er komfortabel med hekling ennå. Men det er ikke så verst å få den til. Eventuelt tar du bare en kant med fastmasker rundt. Det er veldig greit. Da stikker du bare ned heklenålen der det blir pent bortetter og hekler fastmasker hele kanten rundt.

Se i en heklebok eller på Youtube hvordan man hekler.

Det kan fint brukes tråd uten at man har laget hullrad. Da tar man bare en heklenål og trekker båndet opp og ned bortetter gjennom strikketøyet, der det ser fint ut. Så avslutter man med en sløyfe.

Men en hullrad er enkel å få til. Et kast betyr nemlig bare at du tar garnet over høyre pinne, som om du skal strikke masken på vanlig måte. Men så fortsetter du, uten å gjøre noe mer med den tråden, å strikke videre på neste maske. Da får du en løkke mellom to masker. (Unnskyld,dette ble litt uklart. Du får en tråd som ligger over strikkepinnen, mellom to masker.)

På neste omgang strikkes løkken og neste maske sammen, der du har en slik løkke. Altså blir kastet/løkken og neste maske strikket sammen til en maske. Da har du ett ferdig hull til hullraden. Slik gjøres det.

Merinoull er fint å bruke. Det skal ikke klø.

Du kan se etter 2 tråds merino lammeull fra Nøstebarn eller Lanett Superwash fra Sandnes Garn til dette teppet, hvis du vil ha noen merkenavn. Hvis du strikker med Lanett kan teppet gå i vaskemaskin på ullprogrammet.

OBS! En bunt fra Sandnes Garn er 50 gram, mens en bunt fra Nøstebarn er 100 gram. Så du får strikket lenger med én bunt fra Nøstebarn.

Klem fra meg. (Kjæresten til NN.)

Rundpinne. De får du i 40, 60 og 80 cm :)

Spør i garnbutikken om hvor lang du trenger. Jeg vil tro at enten 60 eller 80 bør gjøre susen. Lykke til :)

Hm, spennende! Da skal jeg prøve å få kjøpt garn nå på fredag, og pinne/r. :) Jeg må nok sikkert spørre de i butikken om noen spørsmål også tenker jeg, her må det inn med teskje! :fnise:

Tusen takk for svar alle sammen. Veldig hyggelig at dere tar dere tid til å hjelpe! :)

Gjest notetur nomen
Skrevet

Hvis du bruker dobbelt tråd vil du få et veldig tykt teppe, som blir varmt nok til en polarekspedisjon for babyen.Men ikke like anvendelig til vanlig bruk.

At garnet man anbefaler er tvinnet av to eller tre fibere omkring hverandre i spinneriet betyr ikke at man skal strikke med to tråder.

Nøstebarn har totråds og tretråds ullgarn og til Mor Signe teppet bruker man det som er av totråds lammeull. ;)

Det er bare å spørre mer, hvis det er noe som blir uklart underveis. :skravle:

K

Gjest pysepusen
Skrevet

Nei, enkelt! :)

Og jeg så du fikk tips om Lanett til teppe her. Det er godt og mykt, men blir fort nuppete. Jeg ville heller valgt Dale sin babyull eller Drops Baby Merino. De holder seg litt finere i bruk :)

Skrevet

Jeg syns ikke én tråd 2-tråds merino lammeull fra Nøstebarn blir spesielt fint på pinne 6. Jeg ville gått ned til pinne 5 og lagt opp 170 masker. Ellers er det bare å følge oppskriften som ble skrevet lenger opp her :)

Skrevet (endret)

Da har jeg kjøpt inn garn og strikkepinner. :jepp: Det ble drops Baby Merino-garn + rundpinne 80cm/5,5 mm. Damen sjekket den ene oppskriften så håper det blir bra. Nå gjelder det bare å få lagt opp maskene riktig osv. Kremt. Ønsk meg lykke til folkens, dette kan bli interessant. :fnise:

Forresten, er det bare å legge opp de maskene jeg trenger og snu på samme måte som om jeg skulle ha strikket på vanlige pinner? Har kun strikket en lue på rundpinne før men den henger jo sammen.. :klo:

Er forresten ikke sikker på om jeg forstår den oppskriften heller..

Legge opp vanlige 160/170 masker? Blir ikke det veldig-veldig stort? Også strikke frem og tilbake rett, som ved vanlige pinner? Og hvor lang burde den korte enden være når jeg skal legge opp? Av erfaring tar jeg den alt for kort og må begynner på nytt igjen et par ganger.. Lite lyst til å ødelegge garnet her på å prøve om og om igjen til jeg klarer å finne ut hvor lang den må være..

Blir flau her jeg sitter, hehe. :sjenert:

Endret av Angel-A
Skrevet (endret)

Forresten, er det bare å legge opp de maskene jeg trenger og snu på samme måte som om jeg skulle ha strikket på vanlige pinner? Har kun strikket en lue på rundpinne før men den henger jo sammen.. :klo:

Ja du strikker på samme måte som "vanlige" pinner.

Er forresten ikke sikker på om jeg forstår den oppskriften heller..

Legge opp vanlige 160/170 masker? Blir ikke det veldig-veldig stort?

Det høres ganske riktig ut det. Skal ikke bli SÅ stort. Husk at du skal kunne tulle babyen inn i teppet.

Også strikke frem og tilbake rett, som ved vanlige pinner?

Ja. Et tips for å få kanten pen er å ikke strikke første maske hver gang du snur. Bare flytt den over på den andre pinnen og strikk resten av maskene rett.

Og hvor lang burde den korte enden være når jeg skal legge opp? Av erfaring tar jeg den alt for kort og må begynner på nytt igjen et par ganger.. Lite lyst til å ødelegge garnet her på å prøve om og om igjen til jeg klarer å finne ut hvor lang den må være..

Jeg bruker å ta en strømpepinne som mål og regner 10 masker pr pinne jeg måler opp. Ta et par ekstra pinnelengder så blir det forhåpentligvis nok.

Blir flau her jeg sitter, hehe. :sjenert:

Ingen grunn til å bli flau :)Vi kan alle trenge litt hjelp en gang i blant.

Lykke til med teppet ditt!

Edit: Glemte å si at du bør passe på at du ikke legger opp for stramt. Du bør legge opp ganske løst.

Endret av Rødvinspiken
Skrevet

Tusen-tusen takk for svar Rødvinspiken! :)

Hva er en strømpepinne? Kremt.. :sjenert: Jeg har kun rundpinne tilgjengelig akkurat nå, og på den står det 80cm/5,5mm. Hvor mye må jeg da legge av for 170 masker?

Skal passe på å ikke legge opp for stramt. :)

Jeg er så spent på om jeg kommer til å klare å se når jeg har strikket en runde og må snu.. Redd jeg kommer til å strikke sammen hele greia. :fnise:

Skrevet

En strømpepinne er en sånn "kort" pinne som er 20 cm lang og kommer i pakke på 5.

Når jeg legger opp pleier jeg å bare ta en "passende mengde" og legge opp.

Det kan gjøres mer nøyaktig ved å legge opp 10 masker, og rekke opp igjen slik at man kan se hvor mye garn som brukes. Gang den lengden med 17 (10x17=170 masker). Legg til litt ekstra og begynn å legge opp midt på denne lengden.

Er du redd det skal bli alt for stramt kan du legge opp på en pinne som er 2-3 størrelse større, i ditt tilfelle pinne 6,5 eller 7.

Å se når du må snu skal ikke være noe problem, på et eller annet punkt vil ikke strikketøyet "henge sammen" lenger, da skal du snu. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...