Nigella Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Jeg leter etter oppskrift på ett godt og veldig grovt rugbrød. Jo grovere jo bedre! Har bakt "Ingers rugbrød" noen ganger, men synes det blir for vått(klistrer seg til kniven) og det vil jeg ikke ha. Har du en oppskrift du har brukt selv?
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2004 #2 Skrevet 5. februar 2004 Jeg bruker Regals nye ferdigblanding "Dansk rugbrød". Lettvint å lage, godt, grovt og saftig. Holder seg lenge.
Arkana Skrevet 5. februar 2004 #3 Skrevet 5. februar 2004 Saftig rugbrød (2 stk) 5 dl siktet rug 5 dl sammalt grov rug 3 ss olivenolje 1 1/2 ss salt 7 dl lunkent vann 50 g gjær 1 ss lys sirup 8 dl speltmel eller hvetemel (jeg foretrekker hvetemel da, synes speltmel smaker som sagmugg) Hell rugmel, olivenolje og salt i en bolle. Løs opp gjæren i 2 dl lunkent vann og hell det i bollen. Løs opp sirupen i 5 dl lunkent vann og hell det i bollen. Bland det som er i bollen og rør hardt. Tilsett spelt/hvetemelet og bland forsiktig. Sett deigen til heving i ca en time. Del deigen i to og legg den i smurte former. Smør gjerne formene med olivenolje. Sett til etterheving i ca 20 minutter. Brødene kan pensles med melk, egg eller vann før steking, men det er ikke nødvendig. Stekes på nederste rille i ovnen på 200 grader i 35-40 minutter. Tilsett gjerne linfrø eller solsikkefrø, ca 3/4 dl tilsammen, for å få et grovere brød. Frøene må svelle i lunkent vann eller olje i ca 10 minutter for at ikke brødet skal bli for tørt. Frøene helles i bollen sammen med rugmelet.
Nigella Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2004 Jeg bruker Regals nye ferdigblanding "Dansk rugbrød". Lettvint å lage, godt, grovt og saftig. Holder seg lenge. Har brukt denne en stund, kjempegodt og veldig ENKELT å bake. Pleier å slenge oppi litt av hvert i tillegg, eks kesam eller youghurt, ekstra solsikkefrø, linfrø etc. Har fått det for meg at det sikkert finnes masse godt krydder å ha i!? Etter å ha lett litt har jeg funnet ut at anis kan være godt å tilsette, skal prøve det idag. Andre som har gode kryddertips/annet man kan slenge i deigen til slutt?
Arkana Skrevet 30. mars 2004 #5 Skrevet 30. mars 2004 Malt nellik, kardemomme, rosiner, hakkede tørkede aprikoser, sesamfrø, hakkede valnøtter, hakkede svisker, hakkede hasselnøtter, anis, solsikkekjerner og fiken i strimler er noe av det som er godt i rugbrød.
Nigella Skrevet 30. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2004 Takk skal du ha, Arkana! Skal jammen prøve ut malt nellik først, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå