AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Sønnen min spiller i korps. På en av de siste konsertene ble han skjelt ut nå fryktelig av en mann. Dirigenten stod bare å hørte på. Gutten vår ble truet med juling to ganger, bannet til, latterliggjort og nedverdiget. Grunnen til at denne mannen var så sint er at gutten vår hadde blåst med instrumentet sitt i øret på en jente, hun ble redd og begynte å skrike. Det var en dum ting å gjøre, de sier gutten selv. Men han hadde gjort det på flere andre og de syntes det var gøy, men hun her ble altså redd. Han hadde bedt om unnskyldning. Og var lei seg for det han gjorde. han prøvde å forklare mannen at det ikke var meningen, mannen hadde bare frest tilbake "ikke meningen, er du idiot eller!". Vi vet ikke hvem denne mannen er, men antar at han er faren til denne jenten. Dirigenten, det skjedde på trappen til dirigentens hjem, hørte på hele episoden. Han hadde bare stått der og lyttet. Det synes gutten vår var ubehaglig. Vi prøvde å spørre dirigenten hvem dette mennesket er, men får ikke svar. Er det greit at noen som tar seg av barna våre står og lytter på trusler om juling uten å gripe inn? Jeg tenker at jeg sikkert klarer å finne ut, på annet vis, hvem denne mannen er og lurer på om jeg skal politianmelde det. Jeg synes overhode ikke det er greit at noen snakker sånn til barna mine. Nå tenker kanskje noen at sønnen vår er en pøbel, det er han ikke, han er snill og grei, men av og til litt ubetenksom. Vi har ingen problemer med han i andre aktiviteter han driver med, skole osv. Jeg er skuffet over dirigenten som ikke gjorde noe og som ikke svarer oss angående navnet på denne personen. Jeg skjønner at det kanskje ikke er hans ansvar, men som lærer ville jeg aldri latt noen snakke sånn til mine elever. Dirigenten er og profesjonell da han har betalt for arbeidet han gjør. Jeg vil jo hekst at vokse som har "ansvar" for barna skal bry seg om sånt?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Er du sikker på at alle syntes det var så gøy å bli blåst i øret på med et instrument? I den alderen er det mange som later som om alle slike rampestreker er dødsmorsomme, for å virke kule og verdensvante og ingenting-kan-sjokkere-meg, liksom. Det er bare bra at noen stoppet sønnen din, selv om det å true med juling er å gå over streken. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Denne utskjellingen var etterpå, over en time etterpå, han hadde og bedt om unnskyldning til jenten før han ble skjelt ut. Og klart, det kan godt være at det var flere som ikke syntes det var gøy, men sønnen min hadde tolket det sånn da flere hadde flirt og jorret med han. Han sier jo selv at han synes det var dumt og han kommer neppe til å gjøre det igjen. Barn gjør av og til dumme ting, de skal vel ikke bli behandlet sånn for det?
Gjest jomfrua Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Lærte sønnen din noe? Sønnen din har fått kjeft for en handling han har utført. Det å blåse på ett instrument inn i øret på ett menneske er farlig. "Gutten vår ble truet med juling to ganger, bannet til, latterliggjort og nedverdiget." Hallo, dirigenten var tilstede.........det var altså ikke av påhør av hele korpset. "ikke meningen, er du idiot eller!". Mener du at din sønn ikke mente å blåse? At en foreldre kan reagere "akutt" på denne måten kan jeg skjønne. For handlingen var dum og kunne ført til hørselskade - og det har tydeligvis skremt denne jenta godt. Håper hun ikke fikk hørselskade. Hadde jeg vært deg - så hadde jeg forklart sønnen min at noen kan reagere slik når de blir redde; det gjelder også denne foreldrens reaksjon. Og at gjerningen var uakseptabel av din sønn og at dette fremkalte nok en uakseptabel reaksjon fra barnets foreldre. Men det er som det er. Noe mer hadde ikke jeg gjort. Guttungen fikk ikke juling - men han fikk en kraftig reaksjon fra en foreldre på sine ugjerninger. Om dirigenten har noe ansvar.........vet ikke. Men jeg vil tro at han har lest situasjonen litt annerledes enn din sønn. Og at du skal legge dirigenten noe ansvar for situasjonen din sønn har lagt opptil...........tror ikke du gagner dine barn om du bringer denne saken videre. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Det var flere medlemmer fra korpset tilstede da det skjedde. Ikke bare dirigenten, min sønn og denne mannen. Jeg tror nok at alle har forskjellige grenser, men for meg er det for drøyt å true, kalle og snakke til barn på den måten.
gustav Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Om guttungen din hadde forsøkt å sprenge trommehinna til barnet mitt (eller andres for den saks skyld) ville jeg trua han med juling selv. Synes det er rart at hva du reagerer på er at gutten din ble snakka hardt til, og ikke at hva han der gjorde faktisk er farlig-- Er gutten stor nok til å få uttdelt instrument i et korps er han også stor nok til å vite at retter han den lyden inn mot øret på noen, kan det gjøre stor skade. Med mindre han har tourettes syndrom har han kontroll på hvor han retter instrumentet sitt og kan ikke skylde på at det 'ikke var meninga'.. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Om guttungen din hadde forsøkt å sprenge trommehinna til barnet mitt (eller andres for den saks skyld) ville jeg trua han med juling selv. Synes det er rart at hva du reagerer på er at gutten din ble snakka hardt til, og ikke at hva han der gjorde faktisk er farlig-- Er gutten stor nok til å få uttdelt instrument i et korps er han også stor nok til å vite at retter han den lyden inn mot øret på noen, kan det gjøre stor skade. Med mindre han har tourettes syndrom har han kontroll på hvor han retter instrumentet sitt og kan ikke skylde på at det 'ikke var meninga'.. Dette var en stund etterpå (over en time etterpå), han var lei seg, han hadde bedt jenta om unnskyldning. Dirigenten hadde tatt det opp med han, det var derfor han hadde gått bort til jenta og forsøkt å ordne opp. Han var oppriktig lei seg og hadde prøvd å ordne opp. Jeg synes det blir feil at han blir behandlet sånn etterpå.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Min veninne ble utsatt for noe lignende på disneyland i usa, hvor da en ungdom som var med i crewet fyrte av en tullepistol rett ved hodet hennes! Hun har hatt høy piping i øret siden/dårlig hørsel. Er det noe som er vondt og plagsomt så er det plager i ørene, og gutten din burde virkelig tenke over hvor farlig det er å "tulle" med sånt. Man kan skade andre, og at faren ble forbannet det forstår jeg godt - selv om det så klart ikke er rett å true med vold. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Poenget med at han sa "ikke meninga" var at han ikke mente å skremme hennes, han skjønte ikke at hun kom til å bli redd og lei seg. Han trodde det var gøy, og skjønte godt selv etterpå at det var fryktelig dumt av han.
Gjest jomfrua Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Dette var en stund etterpå (over en time etterpå), han var lei seg, han hadde bedt jenta om unnskyldning. Dirigenten hadde tatt det opp med han, det var derfor han hadde gått bort til jenta og forsøkt å ordne opp. Han var oppriktig lei seg og hadde prøvd å ordne opp. Jeg synes det blir feil at han blir behandlet sånn etterpå. Ærlig talt - jeg synes at du skal slutte å unnskylde din gutt. Denne faren overreagerte sikkert litt "in the moment" - men det rettferdiggjør ikke din gutts handling. Vær litt klok og tenk: Det gjør ihvertfall ikke din gutt igjen. Og forøvrig hold helt kjeft. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Dette var en stund etterpå (over en time etterpå), han var lei seg, han hadde bedt jenta om unnskyldning. Dirigenten hadde tatt det opp med han, det var derfor han hadde gått bort til jenta og forsøkt å ordne opp. Han var oppriktig lei seg og hadde prøvd å ordne opp. Jeg synes det blir feil at han blir behandlet sånn etterpå. Var faren til jenta der hele tiden mens han sa unnskyld? I bunn og grunn så tenker jeg at gutten din har fått seg en lærepenge her og lært at man ikke skal blåse i instrumenter i øret til andre barn. Om han spiller i korps så burde dette være veldig tydelig. Tenk om han en gang faktisk skulle ødelegge hørselen til noen. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Poenget med at han sa "ikke meninga" var at han ikke mente å skremme hennes, han skjønte ikke at hun kom til å bli redd og lei seg. Han trodde det var gøy, og skjønte godt selv etterpå at det var fryktelig dumt av han. Det høres ut som han har lært nå da! Klønete av faren å reagere så voldsomt, men så reagerer man kanskje veldig når ens eget barn blir utsatt for sånne ting. Begge har handlet dumt her,men det verste hadde vært om gutten din hadde fortsatt å blåse høye instrumentlyder i øret på andre barn! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Ja. Nei, jeg kommer ikke til å holde kjeft For oss hadde det vært godt på alle måter å få snakket med foreldrene til denne jenta. Først og fremst så burde vi selvfølgelig høre om hun plages med noe etter episoden, det vet jeg vel egentlig forøvrig at hun ikke gjør, men det ville være riktig å spørre likevel. Samtidig vil jeg ta opp med han hele saken. Og jeg kunne godt tenke meg å politianmelde han for trusler om vold mot gutten, men det er jo slettes ikke sikkert at jeg gjør. En annen jente, sikkert søsteren til denne jenta, hadde stått ved siden av og sagt "si mere, si mere!", høres helt merkelig ut for meg.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 1) En voksen person skal ikke true barn med juling, det håper jeg alle forstår 2) At han reagerer på at sønnen din sier "det var ikke meningen" skjønner jeg godt, for det høres helt idiotisk ut. Det sentrale her er jo ikke om "det ikke var meningen" å skremme henne, men at det er potensielt skadelig for hørselen å gjøre hva han gjorde 3) Jeg synes generelt ikke at en unnskyldning nødvendigvis er nok. Ettersom dette skjedde såpass lenge etterpå går jeg ut i fra at jenta har fortalt faren sin om hva som skjedde. Dette betyr nok at hun (med rette) ikke var ferdig med saken 4) Dirigenten burde absolutt ha grepet inn når trusler ble en del av samtalen 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Jeg vil egentlig ikke unnskylde sønnen min for det han gjorde, jeg skjønner at det høres sånn ut, men jeg vil at han skal forstå hvor galt det er og at han aldri noensinne skal gjøre noe sånt mer. Nå kjenne jo jeg han og jeg er sikker på at han angrer, at han er lei seg og at det aldri skjer igjen, så jeg føler at han har gjort det han må, om dere skjønner. Han ba om unnskyldning og det er muligens ikke nok, kanskje han burde vise ekstra interesse med å spørre om alt går bra, om hun plages osv. Men det jeg ikke liker, det jeg egentlig skriver om er at dirigenten stod og lot denne mannen si alle de her tingene, at han ikke grep inn når det kom trusler om vold og at denne mannen gjorde det på den måten han gjorde. Jeg synes absolutt det er bra at han tok tak i dette og tok det opp med sønnen min, men jeg synes faktisk måten han gjorde det på er skrekkelig.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Som jeg ser det så har faren til jenta utspilt alle sine kort dersom jenta får problemer. Han kommer ingen vei med det om hun får hørselssakder,ettersom han selv har oppført seg like uintelligent som guttungen. (Bortsett fra at guttungen kan unnskyldes fordi han er nettopp en gutt!) I tillegg kan de drite i å lage noe sak når de som var vitner ikke engang vil si hvem det var. Om dere får problemer i etterkant så er det bare å anmelde folka.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Forstår godt at du synes dette er en ubehagelig situasjon ja. Men hvordan vet du at jenta ikke har noen skader? Det er jo ikke lett å si, og for alt du og jeg vet så kan denne jenta ha skader på øret fra før av som gjør at hun tar lettere skade av høye lyder. Akkurat dette med ører er faktisk veldig skummelt, fordi det ikke er bare bare å fikse sus i øret,eller piping. Det er noe som varer og sitter. Jeg forstår jo at du selv er bekymret for effektene av truslene på din gutt, sånn som at den andre forelderen sikkert var bekymret for at jenta hadde fått en skade da hun begynte å gråte sånn. Du får snakke godt ut med din sønn om det her, slik at han ikke går å bærer på vanskelige tanker rundt det. Feks at folk sier mye idiotiske ting når de er sinte og at de ikke mener det.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 En annen i korpset hadde spurt henne, og hun sa det gikk helt bra... Jeg tror det stemmer og, men kan jo ikke si helt sikkert så klart. Derfor det og hadde vært greit å høre med foreldrene, kanskje at gutten selv kunne vist interesse. Ja, jeg synes det er ekkelt. Dirigenten er selv en upolert type som har fått mange klager på seg, på måten han kan snakke til barna på, så det at han kan gjøre det og lar andre gjøre det blir litt mye synes jeg. Føler at barna mine ikke er "trygge" der.. Vi tok opp en episode med dirigenten for en tid tilbake, der han hadde blitt fryktelig stygg på grunn at rot og glemsel med barna våre, så dette med den her forelderen ble litt mye nå. Sønnen min trodde at mannen på trappa faktisk var faren til dirigenten (sikkert fordi han vistnok var gammel og grå), men jeg tror ikke det, det må vel være faren til jenta... Skjønner bare hvorfor vi ikke kan få svar på hvem det er :/
Gjest jomfrua Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Ja. Nei, jeg kommer ikke til å holde kjeft For oss hadde det vært godt på alle måter å få snakket med foreldrene til denne jenta. Først og fremst så burde vi selvfølgelig høre om hun plages med noe etter episoden, det vet jeg vel egentlig forøvrig at hun ikke gjør, men det ville være riktig å spørre likevel. Samtidig vil jeg ta opp med han hele saken. Og jeg kunne godt tenke meg å politianmelde han for trusler om vold mot gutten, men det er jo slettes ikke sikkert at jeg gjør. En annen jente, sikkert søsteren til denne jenta, hadde stått ved siden av og sagt "si mere, si mere!", høres helt merkelig ut for meg. Jeg skjønner at du vil høre med disse folkene om hvordan det går med jenta, og det er på sin plass. Så ring hjem til jenta og si du er bekymret og lurer på om du kan hjelpe til med noe. Men du burde konsentrere din oppdrager-rolle på ditt barn. Og tenk litt langsiktig.......hva oppnår du ved å politianmelde? Hva oppnår du ved å irettesette denne faren som sikkert har reagert i affekt? Ikke noe annet enn å splitte ett miljø og lage ett vanskelig miljø rundt ditt barn og også de andre barna. En dum og meningsløs handling har ofte konsekvenser - ta lærdom av det. Din gutt er ikke skadet - han har fått en tøff irettesettelse på en dum handling. Kjenner jeg blir provosert av slik oppvigling som dette som kun skaper dårlig miljø istedet for å gå videre. 2
jie-jie Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 Jeg er på TS sin side. Har selv spilt i korps, og 1 cornett i øret er ikke mye verre enn 7 cornett, 2 tuba, 6 barriton, 4 althorn, 1 trommesett/rytme, osv osv. i begge ører. Skremt ja, men jeg tror ikke hørselen er skadet på noen som helst måte. En voksen mann truer ikke et barn med juling. En voksen mann kjefter ikke på et annet barn på denne måten uten å være helt... ond. En dirigent er som en lærer, pliktig til å ordne opp. Ellers får du bare ta kontakt med kulturskolen, som sikkert har ansvar for dette korpset, og få de til å ordne opp. Det er ikke greit at gutten din skal gå rundt å vente på juling. Det var dagens utblåsning. Nå stikker jeg til byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå