AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Det er en jente i familien min på 5 år, og hun er helt "in to" baby ting, hun vil gå i bleier og bruke smokk så ofte som mulig. Er dette normalt? hva er greia?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Har hun nettopp fått et søsken? Da er det vanlig tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Barn er noen rare skapninger, tror det er veldig få ting som ikke er normalt 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Nei, det er ikke normalt i den forstand at barn vanligvis gjør det. Mennesker kan velge å gå tilbake til et tidlige utviklingsstadie dersom de opplever traumatisk hendelser i livet. Og som noen nevner her så kan det å få et søsken være ganske så dramatisk.. Jenta kan føle seg veldig truet av den nye babyen og være redd for at foreldrene ikke lenger er glad i henne. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Regresjon. Det hander ofte om at barnet føler seg utrygt og trenger mer omsorg og bekreftelse. Det å gjøre seg liten er en måte å oppnå dette på. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Jeg trur ikke det er regresjon, hun liker å leke baby, ser hun noen babyer på tven og hun er fortapt, baby spill og når hun ser oen babyer ute blir hun helt borte. Jeg lurer på om det kan være noe med fasinasjon å gjøre. hun har ikke nylig fått noen søsken, og så vidt jeg vet får hun masse oppmerksomhet og kjærlighet. Grunnen til at jeg ikke trur at det er regresjon er fordi hun er ikke "baby" til vanlig, kun i lek. men dette med bleier og smukk vil hun helst ha hele tiden. lurer på om det kan ha noe med grensesetting som mangler også..
Arlea Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Dersom dette dreier seg om lek/en spesiell interesse så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Det er helt vanlig å leke rollespill i den alderen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Dersom dette dreier seg om lek/en spesiell interesse så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Det er helt vanlig å leke rollespill i den alderen. Jeg vet, men dette med bleier og smokker, trur du dette er bare rollespillet som hun tar med videre i virkeligheten? Kanskje bleier og smokker er ett tegn på at hun søker sikkerhet av noe slag?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Femåringen i min samboers familie hadde en helt lik periode. Hun ville ikke bruke ord og ville være baby. Det gikk over, men hun hadde en skikkelig trasseepisode når hun fylte bursdag hehe. "Vil ikke bli eldre!!!!" Det gikk over. Mor og far får gi henne trøsten og "vuggingen" hun føler hun trenger, og så går det over med tid.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Femåringen i min samboers familie hadde en helt lik periode. Hun ville ikke bruke ord og ville være baby. Det gikk over, men hun hadde en skikkelig trasseepisode når hun fylte bursdag hehe. "Vil ikke bli eldre!!!!" Det gikk over. Mor og far får gi henne trøsten og "vuggingen" hun føler hun trenger, og så går det over med tid. Hehe, får håpe det, ser ikke for meg en 18 åring med bleier og smokk
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Hehe, får håpe det, ser ikke for meg en 18 åring med bleier og smokk Det er nok bare det at det er en stor verden og det er en skummel tanke å bli stor - Kansje hjelper det ikke akkurat at andre sier "så stor du har blitt" det går nok over i løpet av noen måneder med jeg mener det er viktig å oppmuntre henne til å feks være flink med å bruke ord men samtidig gi henne tiden og "tryggheten" hun er ute etter ved å late som hun er baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå