AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Etter utallige slankekurer som har fått meg ti kilo ned og tjue kilo opp har jeg endelig bestemt meg for at dette ikke er måten å gjøre det på - jeg må legge om kostholdet mitt. Etter endt slankekur har jeg som regel pustet lettet ut og tenkt at "NÅ kan jeg endelig spise sjokolade igjen" - og så har jeg gått opp igjen det dobbelte. Har bestemt meg for å bruke lang tid på å gå ned de 20 kiloene jeg må ha bort for å komme innen normal BMI. Jeg tenkte å ta små skritt, og ta en ting om gangen. Har derfor satt meg mål, og begynner på et nytt mål annenhver uke. Disse er: Uke 1: Begynne å spise frokost. Uke 3: Slutt på flytende kalorier (Dvs bare vann, kaffe, te, evt litt fun light, melk og juice) - lever nå på myyye kaffe mocca, brus osv. Uke 5: Spise 5 om dagen Uke 7: Slutte å spise sent på kvelden (er fæl på å spise i 11-tiden om kvelden). I tillegg trener jeg, og har tenkt å gradvis trappe opp både hyppighet og intensitet. Jeg skal også hele veien fokusere på mindre og hyppigere måltider. Lørdag kveld er alt lov, men man trenger jo ikke fråtse av den grunn. Tror dere jeg ha sjans til å gå ned om jeg ligger om på denne måten? Trenger også tips til andre ukesmål jeg kan ha. Hva er det som "stjeler" kalorier? Har funnet ut at mine kalorityver er flytende kalorier, godteri og mat på kvelden. Tror mye kan ordnes ved å spise en ordentlig frokost... Kom med tips og innspill
Alina X Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Du må først og fremst spise lite men ofte, jevnlig utover dagen så du slipper søtsug og sult følese på kvelden. Alltid spis frokost, og da kan du gjerne faktisk ta noe søtt/fett dv egg og bacon eller brødskive med syltetøy, ikke sjokolade og brus altså :gjeiper: og inkluder 5 om dagen i måltiden, ta et eple med til frokosten og et glass juice. Lunsj er det bra med salat, omelett etc, noe lett med andre ord, og her kan man også inkludere frukt og nøtter og ost. Middag bør bestå av mye salat,litt ris/bulgur/cous cous etc,og kjøtt eller fisk,eventuelt kan man kutte ut mye av kjøttspisingen ved å spise kikerter og linser, mange spiser ALTFOR mye rødt kjøtt i løpet av uka. Kutt ned på det som er "hvitt",dvs sukker,melis,hvetemel,pasta,ris osv velg grovblandinger. Og kutt ned på smørbruk! Skal du steke noe, kan du bruke Olivenolje, og man må ikke alltid ha smør på skiva. Også burde du gå mye tur,eventuelt jogge,og trene styrke noen dager i uka, du må bli sliten ellers er det mindre effektivt.
Tullepia Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Etter utallige slankekurer som har fått meg ti kilo ned og tjue kilo opp har jeg endelig bestemt meg for at dette ikke er måten å gjøre det på - jeg må legge om kostholdet mitt. Etter endt slankekur har jeg som regel pustet lettet ut og tenkt at "NÅ kan jeg endelig spise sjokolade igjen" - og så har jeg gått opp igjen det dobbelte. Har bestemt meg for å bruke lang tid på å gå ned de 20 kiloene jeg må ha bort for å komme innen normal BMI. Jeg tenkte å ta små skritt, og ta en ting om gangen. Har derfor satt meg mål, og begynner på et nytt mål annenhver uke. Disse er: Uke 1: Begynne å spise frokost. Uke 3: Slutt på flytende kalorier (Dvs bare vann, kaffe, te, evt litt fun light, melk og juice) - lever nå på myyye kaffe mocca, brus osv. Uke 5: Spise 5 om dagen Uke 7: Slutte å spise sent på kvelden (er fæl på å spise i 11-tiden om kvelden). I tillegg trener jeg, og har tenkt å gradvis trappe opp både hyppighet og intensitet. Jeg skal også hele veien fokusere på mindre og hyppigere måltider. Lørdag kveld er alt lov, men man trenger jo ikke fråtse av den grunn. Tror dere jeg ha sjans til å gå ned om jeg ligger om på denne måten? Trenger også tips til andre ukesmål jeg kan ha. Hva er det som "stjeler" kalorier? Har funnet ut at mine kalorityver er flytende kalorier, godteri og mat på kvelden. Tror mye kan ordnes ved å spise en ordentlig frokost... Kom med tips og innspill Jeg synes dette er veldig fine og sunne mål. Noen av dem kan med fordel kombineres, for eksempel slutte å drikke mokka og brus og å spise fem om dagen. Når søtsuget melder seg kan du i stedet for brusen spise frukt eller grønt og drikke vann - eller lage smoothie, en glimrende bruserstatning! Oppskrift på et par smoothies: 1,5dl skummet kultur 1dl appelsinjuice En tredjedels pakke frosne jordbær eller 1,5dl eplejuice 1dl lettyoghurt En tredjedels pakke valgfri frosne (eller ferske, selvplukkede!) bær Det er nok også lurt å gjøre små forandringer i kostholdet ellers. Hvis du for eksempel er glad i mat basert på kjøttdeig kan du gå over til magrere kjøttdeigtyper, for eksempel karbonadeig, kylling- eller svinekjøttdeig. Bytt ut fete oster med magrere typer, for eksempel kesam og cottage cheese. Bytt ut helmelk med skummet melk. Andre enkle tips er å koke mat eller steke det i stekeovn i stedet for å steke det i panne, da trenger du mindre stekefett. Vær også obs på at ferdigmat inneholder mye salt og sukker. Ofte er det bedre å lage hjemmelagede varianter - og det tar ikke lengre tid. Tacosmak får du ved å tilsette spisskummenkrydder. Ellers kan det jo være et mål å bevege seg mer i hverdagen, for eksempel gå på besøk til venner eller gå tur sammen, velge trapper fremfor heis, sykle til jobb e.l. Veldig bra start, fortsett det gode arbeidet!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Anbefaler deg på det sterkeste å starte opp en "treningsdagbok" her på KG, da kan du skrive ned alt du gjør, tenker og føler om kostholdsendringen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå