AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Nå er jeg litt frustrert, og må få ut litt damp! I dag våknet 2 åringen kl 7, og pappan stod opp med henne, siden han alikevel skulle opp snart. Etter ca 10 min slipper han ungen inn på rommet mitt for å vekke meg og turne i dobbeltsenga... Detter gjør han 9 av 10 ganger han står opp med henne. Jeg synes det er spessielt unødvendig når han vet at jeg skal på nattevakt til kvelden. Han skulle uansett ta med ungen i bhg like etterpå, da denne er på veien til jobben hans. Synes dere det er greit med ett prinsipp om at "må jeg stå opp, kan begge stå opp" eller burde han ta litt hensyn til at jeg er gravid, trøtt og har nattevaktsperiode??
Mayami Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Ja, det synes jeg han burde ta hensyn til! Kanskje begrense det til en hade-klem før hun går i barnehagen, men å vekke deg er jo unødvendig når han likevel har full kontroll! Det er i alle fall slik vi prøver å gjøre det her - to trøtte (og den ene irritert i tillegg) foreldre er ikke bedre enn en trøtt (men som skulle opp uansett) og en opplagt... Dessuten er det jo viktig at du slapper av og får nok søvn mens du er gravid, så dette burde være en opplagt! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Etter 10 år med nattevaktsjobbing er min erfaring at de som ikke gjør det selv mangler totalt innsikt i hvordan det er. Jeg får høre at jeg bare kan sove igjen senere (jeg sovner ikke igjen etter å ha blitt vekket om morgenen) eller jeg kan ta noen timer om ettermiddagen (da blir jeg tung i hodet og fungerer dårlig på jobb). Det er også liten forståelse for at jeg trenger sammenhengende søvn når jeg kommer hjem. Mitt beste tips er å forklare både for mann og barn, at de dagene du skal på natt er det fullstendig uakseptabelt å bli vekket, og at da må mini klare seg uten hadeklem. Evt får du eksplodere en morgen så de forstår alvoret. Når du kommer hjem fra nattevakt får du henge en lapp på døren, og ingen får gå inn til deg før lappen er tatt vekk og du har våknet. (F.eks rød lapp, lær datteren din at da er det ikke lov å gå inn til) 7
Sensi Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Syns det er rimelig ego av mannen din å ikke ta hensyn ja. Jeg heller får ikke sove etter å ha blitt vekket på morgenen. Noen ganger får jeg det selvsagt, men da våkner jeg først for mange timer senere og er tung i hodet og uopplagt. Måtte eksplodere på min samboer for at han skulle lete frem klær kvelden før slik at han ikke trenger å bruker lang tid og på med lys om morgenen. Jeg tar jo hemsyn til han når jeg står opp på tidligvakt når han har fri. Syns det er en selvfølge. Du får nesten forklare han det, og det med lapp var en god ide. Så kan han heller ikke bruke at han glemte det unnskyldningen. 1
kaprifolen Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Jeg synes mannen din er en lite forståelsesfull, usympatisk og egoistisk dritt i akkurat denne situasjonenen.... 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 TS Tusen takk for svar, da vet jeg i hvertfall at jeg ikke er helt urimelig når jeg skal ta det opp med han igjen! Jeg tar henne jo når jeg jobber andre vakter og minst 1 dag i helgen, og da får hun ikke gå inn å vekke han. Så synes det burde gå begge veier. Det med rød lapp på døra var kjempe lurt! Det skal prøves:)
Gjest jomfrua Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 TS Tusen takk for svar, da vet jeg i hvertfall at jeg ikke er helt urimelig når jeg skal ta det opp med han igjen! Jeg tar henne jo når jeg jobber andre vakter og minst 1 dag i helgen, og da får hun ikke gå inn å vekke han. Så synes det burde gå begge veier. Det med rød lapp på døra var kjempe lurt! Det skal prøves:) Jeg må smile litt av denne problemstillingen. Typisk mann, raser gjennom hodet mitt. Han tenker nok ikke lengre - det bare er sånn. Hans situasjon er å ordne dattera og få henne greit avgårde og da er det naturlig at dattera får si hadet til mamma. Vi damer tenker annerledes og litt videre........vi har en tankegang som ofte innbefatter omgivelsene - mens menn oftes tenker rett frem uten å se konsekvensene på siden. Tror ikke at det er vondt ment, men det bare er sånn..........så da trenger han nok å bli forklart hvilke konsekvenser ting får rundt han og at han må se ett litt større bilde. Ser han det ikke - så tegn det
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #8 Skrevet 11. juni 2012 Jeg hadde sagt klart i fra. Det er jo ikke snakk om at du vil sove ut fordi du har vært på fest, det virker som folk ikke forstår at når man er oppe hele natten og jobber så trenger man ikke mindre søvn enn andre av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 Jeg må smile litt av denne problemstillingen. Typisk mann, raser gjennom hodet mitt. Han tenker nok ikke lengre - det bare er sånn. Hans situasjon er å ordne dattera og få henne greit avgårde og da er det naturlig at dattera får si hadet til mamma. Vi damer tenker annerledes og litt videre........vi har en tankegang som ofte innbefatter omgivelsene - mens menn oftes tenker rett frem uten å se konsekvensene på siden. Tror ikke at det er vondt ment, men det bare er sånn..........så da trenger han nok å bli forklart hvilke konsekvenser ting får rundt han og at han må se ett litt større bilde. Ser han det ikke - så tegn det Hehe ja hadde det bare vært det... Men han slipper henne inn før hun har stellt seg og kledd på seg, rett og slett for å få meg opp så jeg kan gjør det! Skal ta en prat med han i kveld, så kansje jeg kan få sove i fred neste gang...
charactouy Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Står du opp, når du "vet" at det er derfor han slipper henne inn til deg? Hadde det vært meg, så hadde jeg ropt at han skulle se å ha seg inn og hente henne og gjøre henne klar - du skal nemlig sove lengre.
Mayami Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 Står du opp, når du "vet" at det er derfor han slipper henne inn til deg? Hadde det vært meg, så hadde jeg ropt at han skulle se å ha seg inn og hente henne og gjøre henne klar - du skal nemlig sove lengre. Det er nok den reaksjonen han hadde fått her i huset også - i alle fall i disse høygravide dager!
charactouy Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Det er nok den reaksjonen han hadde fått her i huset også - i alle fall i disse høygravide dager! Her hadde han fått den reaksjonen uansett - og har også fått den ved et par anledninger. Når jeg har mer eller mindre kastet ham ut av senga med beskjed om å ta henne fordi jeg må sove lengre, så gir jeg blaffen i hva hun får på brødskiva eller hva han kler på henne - jeg skal sove.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Når legger du deg? Kanskje det hadde vært bedre å vente litt lengre med å lege deg, slik at du får gitt henne en klem før du legger deg til å sove? Eventuelt starte kaffetrakteren ogsåå, slik at han kan våkne med litt kaffe mens han gjør seg selv og dattera klar?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Når legger du deg? Kanskje det hadde vært bedre å vente litt lengre med å lege deg, slik at du får gitt henne en klem før du legger deg til å sove? Eventuelt starte kaffetrakteren ogsåå, slik at han kan våkne med litt kaffe mens han gjør seg selv og dattera klar? TS Joda gjør dette når jeg kommer hjem fra nattevakt før hun har gått i BHG, men sånn som i dag, hadde jeg hatt frihelg, og skal på nattevakt i natt, og da hadde det vært deilig å sove ut i fred:) Men sånn generellt får jeg aldri sove lenge, for han blir "lei" etter max 20 min og sender henne inn til meg, uansett om jeg skal jobbe eller ikke. Og når jeg sier i fra/blir liggende får jeg beskjed om at hun er "min unge og mitt problem"... Selv om det er like mye hans unge! Er vel summen av alt dette og gravidhormonene mine som gjorde meg så frustrert i dag.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Gjesterom og låst dør? Jeg har aldri jobbet natt, men jeg er avhengig av sammenhengende søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå