Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på den katolske kirke. Har sett filmer og lest litt om det, men jeg har lyst til å delta i en Gudstjeneste for å se selv mer hvordan det er og foregår.

Så, hvordan foregår en gudstjeneste i den katolske kirke? Er den veldig annerledes i forhold til den Norske Kirken?

Holder de Gudstjenesten på søndagen, og hvilket klokkeslett begynner det? Også lurer jeg på om kirken er åpen ellers også? Den blir vel låst om kvelden, men er det sånn at jeg kan bare gå inn i kirken på en hvilken som helst dag? Tenkte å besøke kirken når ikke så mange er der, sette meg ned og bli litt "kjent" før jeg går til en gudstjeneste.

Er det noen ting jeg må huske på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eithne
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på den katolske kirke. Har sett filmer og lest litt om det, men jeg har lyst til å delta i en Gudstjeneste for å se selv mer hvordan det er og foregår.

Så, hvordan foregår en gudstjeneste i den katolske kirke? Er den veldig annerledes i forhold til den Norske Kirken?

Holder de Gudstjenesten på søndagen, og hvilket klokkeslett begynner det? Også lurer jeg på om kirken er åpen ellers også? Den blir vel låst om kvelden, men er det sånn at jeg kan bare gå inn i kirken på en hvilken som helst dag? Tenkte å besøke kirken når ikke så mange er der, sette meg ned og bli litt "kjent" før jeg går til en gudstjeneste.

Er det noen ting jeg må huske på?

Nå kan jeg ikke svare på hvordan Katolske er i forhold til den Norske, men vi har mer responsorium i Messen, men lettest er at du ser den her. Det er likt over hele verden (foruten språket da). http://www.katolsk.no/praksis/messen/deler

De holder Messe hver dag. Hverdagene er det ca 30 minutter, men på Lørdager feires også samme Messe som på Søndag. Hvor jeg bor er det Messe hverdager og lørdag kl 18 og Søndag er det Norsk Høymesse kl 11. Vil tro det er ganske likt, men du kan sjekke din lokale Katolske Kirke på www.katolsk.no

Du kan f.eks gå på en lørdag og sette deg ned - da tror jeg ikke det er like mange, men som oftest er en Katolsk Kirke alltid folkerik.

Det du skal huske på når du er i en Katolsk Kirke er: Ingen bare skuldre, du kan ikke motta Kommunion (Nattverd) om du ikke er Katolikk, men om du legger høyre hånd på venstre skulder får du en velsignelse (det synes jeg er veldig fint og mange liker å gjøre det).

Ble litt langt dette, men om du lurer på noe mer er det bare å sende en PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...