AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Jeg regner med at de fleste her ikke lenger går på videregående, men det er da verdt et forsøk. Jeg har historieeksamen på tirsdag og kom opp i imperialisme. Er det noen her som har fått samme oppgave? Eller eventuelt noen som kunne skrevet noen ord om hva jeg burde sørge for å få med? Jeg har lest en god del om emnet, men å få flere synspunkter skader aldri. Oppgaven lyder som følgende: Forklar hva imperialisme er ved å bruke ulike eksempler. Videre skal du, med utgangspunkt i et selvvalgt område/land på 1800-tallet, presentere mulige årsaker og virkninger av imperialisme. Sett denne imperialismen inn i en historisk kontekst der du trekker linjer tilbake til århundrene før 1800-tallet. -Lag en problemstilling/et hovedspørsmål for presentasjonen -Vis til ulike kilder som kan bidra til å svare på problemstillingen din. -La framstillingen inneholde både beskrivelse, forklaring og problematisering Selv har jeg valgt å ta utgangspunkt i belgias kolonisering av Kongo. I selve problemstillingen har jeg valgt å se på hvilke følger den belgiske koloniseringen fikk for Kongo, og om man kan se noen sammenheng mellom imperialismen på 1800-tallet og hvordan situasjonen i Kongo er i dag. Jeg har selvfølgelig en plan for hvordan jeg skal gjøre det, men hvis jeg skriver for mye så er jeg redd for at ingen gidder å lese eller svare :gjeiper: Så det er fritt fram! Hva mener dere er viktig å få med?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Du må huske å se på årehundert før 1800-tallet, som det står i oppgaveteksten din. Hvorfor oppstod imperialismen? Hvordan ble det mulig? Hvorfor akkurat europeiske land?
Strixvaria Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Det står jo at du skal ha flere eksempler, så det kan kanskje være en idé å finne et eller to eksempler til? F.eks. et med GB? Dette med årsaker og virkninger har du kanskje kontroll på selv? I forhold til å trekke linjene tilbake til før 1800-tallet kan det jo være en idé å se på f.eks. den engelsk-spanske krigen (men da er det kanskje lurt å ha eksempler fra e.1800 med begge landene?), i forhold til hvordan ulike land har prøvd å ekspandere territorier flere århundrer tidligere? Du kan jo også bruke film som eksempelkilde, ift nevnte krig kan du jo se Elizabeth - The Golden Age (hvis ikke jeg driter meg totalt ut her nå da, ehe)? Du kan jo gi oss noen stikkord av det du har tenkt å ha med da, så blir det enklere å komme med tips? Husk at oppgaver til muntlig eksamen er lokalt gitt, dvs. at det er lærerne på skolen din som har laget dem. Men det er sannsynlig at elever ved andre skoler har lignende oppgaver, da pensum er rimelig likt alle steder
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Jeg kan anbefale deg noe litteratur. Har studert historie på universitetet og skrev eksamensoppgave om imperialismen og hvorfor den oppstod. Dersom du liker å lese på engelsk, så kan Palmer et al. sin bok: A history of the modern world since 1815, anbefales. Du kan kanskje se litt på hvorfor europeiske stater ønsket å ekspandere, kolonisere. Hvorfor var f.eks. Afrika interessant. Var det konkurranse mellom de store kolonimaktene i Europa. Hvilke faktorer var viktige for at europeiske stater kunne ekspandere ved å skaffe seg kolonier? Men som personen over meg skriver, det hadde vært greit med et par hint om hva du tenker. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Tusen takk, alle sammen Her er noen punkter jeg har tenkt til å ha med: 1. Innledning 2. Forklar hva imperialisme er ved å bruke ulike eksempler. -Klassisk definisjon + forklaring -Skillet mellom militær (bruker makt for å overta landet), politisk (støtter et styresett som har samme meninger som en selv?) og økonomisk (at du gjennom handel påvirker og utnytter ressursene og verdiene til de som egentlig bor der) imperialisme -Eksempler (det gamle Romerriket da romerne la under seg store imperium) Linjer til århundrene før 1800: -Den spanske og portugisiske ekspansjonen. - Portugiserne skapte et handelsimperium, ikke et imperium av landområder, men et nettverk av seilingsruter og handelsstasjoner. Imperiet var derfor mer av økonomisk enn av politisk art før 1800-tallet. 2. Videre skal du, med utgangspunkt i et område/land du velger selv på 1800-tallet, presentere mulige årsaker og virkninger av imperialisme. Årsaker: -Den industrielle revolusjonen som gjorde alt mulig. Medisiner, våpen, båter, teknologi. -Kong Leopold ønsket å utnytte sin overlegenhet til økonomisk vinning -Kappløp i forhold til å legge land under seg. De som gjorde det fikk større makt i verdenssamfunnet, og statlig stolthet var viktig. Det var sånn de ble stormakter. Billig arbeidskraft. 3. Virkninger -De innfødte ble behandlet forferdelig (en tolkning av darwins lære med målet om å «sivilisere de svake» + "The white man's burden" som var argumentene kolonistene brukte for å rettferdiggjøre og opprettholde maktmisbruket i koloniene) -Kongo ble nektet frihet ved handel og mulighet til å utvikle sine egne naturlige ressurser, markeder og industrielle kapasitet.
Strixvaria Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Dette høres da bra ut! En liten ting jeg kanskje ville lagt til, som henger sammen med både arbeidskraft og industriell revolusjon, er produksjon. Det ble billigere å produsere utenlands (lønnskostnader, driftskostnader m.m.) mens landene selv hadde høye tollmurer for import = fattige "produksjonsland" forblir fattige. Dette ser vi fortsatt ser i dag ift. i-land vs u-land. I tillegg kan du trekke inn dette med luksusvarer, f.eks. bomull, (dette kan du jo for øvrig kanskje dra inn ift dette med handelsstasjoner) som jo er en av grunnene til at man valgte å kolonisere ulike afrikanske land og ikke minst India. Altså kan du føye til (årsak): - Ønske om billig produksjon og profitterende salg, mens man samtidig beskyttet egne indre markeder med tollmurer for å bevare intranasjonal handel og arbeidsplasser - Basisbehovene oppfylles, folk ønsker luksusvarer - mulighet for å tjene penger (både for handelsmenn og staten jfr. tollmurer) Beklager hvis det er dårlig forklart av meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå