Gå til innhold

Språkkurs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om noen språkkurs som tar for seg alt fra det mest grunnleggende til det mest avanserte innenfor lingvistikk? Tenker da hovedsakelig i norsk, men også engelsk. Språkhistorie og indoeuropeisk bryr meg midt bak, er opptatt av setningsoppbygning, sette ord inn i riktige ordklasser, betydningen av ord osv.

Om det koster penger, så skal jeg med glede betale hvis det gir noe avkastning!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri sett private språkkurs som tar for seg ren lingvistikk, men jeg studerte det i bøtter og spann på universitetet, helt språkuavhengig. For det mest avanserte snakker vi altså mastergradsstudier... HiT har forøvrig et innføringskurs i grunnleggende lingvistikk. Jeg vet ikke helt hva du mener med at det skal gi avkastning. Jeg har hatt meget god bruk for lingvistikken, ikke minst i læring av nye språk, men jeg har altså det som en gang het mellomfag i det pluss noen emner på hovedfagsnivå.

Gjest Fasting Drue
Skrevet

Det du ønsker å lære, lærer du nok ikke på "språkkurs". Mitt inntrykk er at språkkurs som regel tar for seg en praktisk tilnærming til ulike språk. Om du ønsker å lære litt om syntaks og grunnleggende semantikk/pragmatikk (samt semiotikk, retorikk, og andre tekstrelaterte temaer), så anbefaler jeg deg å kjøpe disse bøkene:

http://www.akademika.no/innfoering-i-norsk-syntaks/lie-svein/9788215004549

http://www.akademika.no/spraaklig-samhandling/svennevig-jan/9788202296889

Begge er pensum på nordisk på UiO. Syntaks-boka er kanskje litt lite anvendelig uten å følge undervisning, men du kan jo kanskje bruke forumet her hvis du lurer på noe?

Den andre boka tror jeg du får mye ut av uansett om du følger forelesninger eller ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...