Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å bli gravid igjen- har et barn i skoleklar alder ifra før av, og har lest litt rundt emnet østrogendominans.

Dette ser ut til å være en mulig forklaring på hvorfor jeg ikke har blitt gravid til nå. Jeg har tilsynelatende normale sykluser på 28 dager, og mannen har tatt sædprøve og blodprøver der alt viste normale verdier.

Desverre ser det ut til at det er vanskelig å få tak i progesteronkrem, da mange leger avviser effekt av denne. Er det noen har har brukt dette og hjalp det deg å bli gravid/beholde fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk av progesteronkrem er omdiskutert, det er usikkert om det har effekt. Men det brukes konsekvent ved prøverørsbehandling, så noen effekt må jo legene mene at det har. Men før du begynner med noe slikt bør du undersøke om lutefase eller progesteron er ett problem, om ikke har det jo ingen hensikt.

Det samme gjelder østrogentilskudd. Det å lese på nett, gjette på behandling og få medisiner privat eller gjennom leger som ikke er spesialister fører skjeldent noe godt med seg. Det kan være tusenvis av grunner til at dere ikke blir gravide, og tilsvarende tusenvis av behandlingsmetoder. Både progesteron og østrogen kan påvirke sjangsene deres negativt, dersom det blir brukt feil. Hele syklusen er et hårfint samspill mellom hormonene.

Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale at videre utredning og behandling skjer gjennom spesialist. Dere har prøvd en stund, så du har rett på henvisning. Undersøk litt, og kom i kontakt med en gynekolog som har ett godt rykte på området.

Skrevet

Hele syklusen er et hårfint samspill mellom hormonene.

Det tror jeg så absolutt.

Mistenker at "overforbruk" av hormonell prevensjon har fusket til systemet mitt- lenge tok jeg ikke pauser mellom brettene fordi det var så herlig å slippe mens.

Du som har vært igjennom dette, hvordan er prosedyren når man kommer til gynekolog for barnløshet? Blodprøver? Gyn.undersøkelse? Ultralyd av eggstokkene?

Skrevet

Det tror jeg så absolutt.

Mistenker at "overforbruk" av hormonell prevensjon har fusket til systemet mitt- lenge tok jeg ikke pauser mellom brettene fordi det var så herlig å slippe mens.

Du som har vært igjennom dette, hvordan er prosedyren når man kommer til gynekolog for barnløshet? Blodprøver? Gyn.undersøkelse? Ultralyd av eggstokkene?

Første time er innvendig ultralyd for å se på eggstokker og livmor, samt at de kjenner litt. Ikke noe ubehagelig eller vondt. Det er skjeldent de ser noe, men de kan avdekke ting som arrdannelser, cyster, for tynn livmorslimhinne og en del tilstander. På den timen rekvireres også blodprøver for å sjekke en del hormoner. Ofte tar man blodprøver på flere dager i løpet av syklusen, da hormoner har ulike parametre på ulike syklusdager. En av de viktigste blodprøvene er progesteronprøve på syklusdag 21-23, på den måten ser man om du har eggløsning.

Gynekologene som kan dette er også flinke på å stile de riktige spørsmålene. For eksempel kan spotting i dagesvis før mens tyde på progsteronsvikt i lutefasen. Eggløsningssmerter for tett på mens tyde på lutefasesvikt... Men jeg har også hørt mye om dårlige gynekologer her inne, som pøser på med Pergotime og medisiner før de har kartlagt skikkelig. Det gjør gjerne vondt værre.

Alt etter hva som avdekkes prøves ulik medisinering eller behandling. Det kan dekke ulike hormonpreparater, LAP, kirurgi, og andre ting. Mange ender dessverre opp med prøverør, som verken er så skummelt eller traumatisk som man kanskje har inntrykk av.

Før dere setter i gang med dette kjøret bør dere ha prøvd ett års tid, særlig etter p-pillebruk. Som du selv skriver, det kan ta lang tid før kroppen finner balansen igjen. Og er det "bare" det som skal til, er det unødvendig å sette i gang med utrednings-kjøret.

Skrevet

Takk for svar, da blir det nok gynekologtime på meg- ser ut som jeg sliter med progesteronsvikt ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...