Gå til innhold

Bør vi leie ut to-roms eller tre-roms?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gjøre om kjelleren på 35 m2 til hybelleilighet/utleiedel. Det store spørsmålet er hvilken utforming som er lurest. Gang/bad er ca 5 m2

Alternativ 1:

3 separate rom, der to er soverom og ett er oppholdsrom/kjøkken. Da blir alle rom ca 10 m2 hver.

Alternativ 2:

2 rom, der soverommet er 10 m2 og oppholdsrommet er 20 m2.

Huset ligger 5 min fra t-bane, som tar 20 min til oslo S (hvis det har noe å si).

Tror dere det blir lettere å leie ut det ene vs det andre? Hva ville dere ønsket å bo i?

OG: Er det noen som vil tipse om hvilket prisnivå vi bør legge oss på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer an på om dere ønsker å leie ut til 1 leietaker (eventuelt samboerpar), eller til to separate leietakere. Velger dere ett soverom, mister dere jo muligheten til flere leietakere, velger dere to soverom er det i teorien mulig å leie ut til to, der de deler oppholdsrom/kjøkken og bad.

Hvis jeg skulle leid dette alene, hadde jeg absolutt foretrukket ett soverom og ett oppholdsrom.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer an på om dere ønsker å leie ut til 1 leietaker (eventuelt samboerpar), eller til to separate leietakere. Velger dere ett soverom, mister dere jo muligheten til flere leietakere, velger dere to soverom er det i teorien mulig å leie ut til to, der de deler oppholdsrom/kjøkken og bad.

Hvis jeg skulle leid dette alene, hadde jeg absolutt foretrukket ett soverom og ett oppholdsrom.

Ja, vi tenker at i toromsløsningen kan vi leie ut til en person, eller et par. Hvis vi skal ha treroms er det for å ha to ("single") leieboere.

Hva kunne du betalt for toroms dersom du bodde alene?

AnonymBruker
Skrevet
Hva kunne du betalt for toroms dersom du bodde alene?

Boarealet er 35 kvadratmeter? For meg betyr det mye at jeg slipper å dele kjøkken/bad. Er det i tillegg nyoppusset og ser pent ut, mulighet for bredbånd, kabel-TV, egen inngang, rolig nabolag, nært til t-banen, kunne nok jeg (altså jeg + mannen) betalt opp mot 10 000/mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er en hushai-spire ute etter å tjene mest mulig penger, vil det nok være lurt å skvise inn så mange rom dere klarer i leiligheten. Selv synes jeg oppholdsrom/kjøkken på 10 m2 høres lite ut, spesielt hvis det skal bo to personer her. Da hadde det vært mer attraktivt med oppholdsrom på 20 m2. Med to soverom sikter dere vel inn mot studenter? 20 min med t-bane fra Oslo S... Jeg synes ikke dere bør ta mer enn 8000,- til sammen da. For en toroms- max 6000,-

• Liker 1
Skrevet

For lite boareal til 2 soverom + oppholdsrom.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for interessante innspill.

Nei, jeg ønsker ikke bare "å få inn mest mulig," men på den annen side har vi et lån som må betjenes.

Ser at en kunne betalt 10 000 for dette, mens en annen sier max 6000. Jeg hadde håpet på noe en sted mellom disse summene. Tar gjerne imot flere synspunkt.

Er det helt tullete å lage tre-roms?

Skrevet

Jeg vil tro du får mer stabile leieboere dersom de trives med leiligheten og prisnivået. Du får kanskje litt mindre inn i måneden, men du slipper å finne nye leieboere hvert halvår. Hvis det var mitt valg ville jeg absolutt ha gått for 2-roms. Du burde se på markedet i området for å se hva slags pris du kan få. Jeg er mest kjent med markedet i Trondheim, og der ville en 2-roms på 35 kvm 20 min fra sentrum ha gått for rundt 8000-9000 + strøm.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for interessante innspill.

Nei, jeg ønsker ikke bare "å få inn mest mulig," men på den annen side har vi et lån som må betjenes.

Ser at en kunne betalt 10 000 for dette, mens en annen sier max 6000. Jeg hadde håpet på noe en sted mellom disse summene. Tar gjerne imot flere synspunkt.

Er det helt tullete å lage tre-roms?

Legger du det ut for 10000, kommer du til å finne leieboere som ser på det som noe "midlertidig" til de finner noe større, mer sentralt eller billigere. Legger du det ut for 6000, kan du velge og vrake i leieboere, som sannsynligvis vil bli boende der en stund. 8000 er en mellomting. Men jeg synes det er en blodpris for 30 kvm kjellerleilighet, uavhengig av hvordan markedet er. Ville du ikke betalt det selv for å bo der, så synes jeg ikke du skal vente det av andre heller.

• Liker 3
Gjest Armule
Skrevet

10000 for en knapt 40 kvm leilighet høres horribelt ut, og er enig i at leietakere du får med den prisen mest sannsynlig er midlertidige..

Et sted mellom 6-8000 tror jeg vil være det beste. Vi betaler f.eks. 7000,- for en 50 kvm. toroms ikke langt unna sentrum (15 min.) og er fornøyde med det.

• Liker 1
Skrevet

Å lage treroms av det antallet kvadratmeter kan bli veldig trangt og føles litt uffent å bo i. Toroms er nok mye bedre, det blir ett passe størrelse soverom og stue/kjøkken i god størrelse med gode planløsninger.

Det er også enklere å leie ut en toroms om den har god planløsning, enn en treroms med minisoverom.

Nå kommer det litt an på hvor dere bor, i forhold til hvilken pris dere tar.

Her tar vi 6000kr/mnd for en 65kvm sokkelleilighet. Strøm og internett må leieboer ordne seg med selv, men vi betaler nettleie og kommunale avgifter.

Vi har relativt god tilgjengelighet til busser ned til sentrum, og det er syv minutters rusletur til en badeplass ved elva.

For en 35kvm 20 min fra Oslo sentrum med banen, ville jeg ikke gått høyere enn 7500/mnd, kanskje 8500 om strøm og internett er inkludert.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske stor forskjell å bo i Østre Bærum og i Groruddalen...

Skrevet (endret)

Som student vil jeg påpeke at med et budsjett på 6810 kr i måneden er det helt uaktuelt for meg å betale over 5000 kr for noe som helst, så jeg tror ikke du bør forvente å få leid ut til studenter for en pris på 8-10000 i måneden. Men det finnes jo massevis av andre som ønsker å leie i Oslo, så det er alltids muligheter! :goodbye:

Edit: Det finnes jo selvsagt også studenter som jobber mye ved siden av og dermed kan betjene en slik leie, men jeg tror ikke det er normen. Da vil jeg heller pendle 2 timer hver vei, gitt! :fnise:

Endret av Strixvaria
AnonymBruker
Skrevet

Som student vil jeg påpeke at med et budsjett på 6810 kr i måneden er det helt uaktuelt for meg å betale over 5000 kr for noe som helst, så jeg tror ikke du bør forvente å få leid ut til studenter for en pris på 8-10000 i måneden.

TS her.

Hvis to studenter deler, og betaler 4000 hver, blir det 8000 (beklager te-skje). Synes du det er urimelig mye?

Dette er på Nordstrand, forresten.

Hvis jeg har forstått det rett, er det ingen som synes 3-roms er en god ide (når alle rommene er 10m2)?

Gjest Armule
Skrevet

Treroms er ikke en god ide etter min mening. Det blir altfor lite! Med en toroms kan du like fint ta 8000 i leie, det er garantert par som ønsker leiligheten.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg kan ikke se for meg et kjøkken/oppholdsrom på 10 kvm. Da er det vel snak om rett og slett separat kjøkken, ikke åpen løsning mot stue fordi det er ikke plass til noen stue der!

Lager du et somerom og en stue/kjøkken, så kan du kalle boligen for en leilighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke tenke på å lage 3-roms med så lite kvadrat.

Det er ikke attraktivt, og 20 minutter med t-banen er langt til sentrum i studenters tankegang.

I min studentleilighet i Bergen betaler jeg ca 3500 for 18 kvadrat der jeg har et eget lite bad og min egen kjøkkenkrok. Jeg ville aldri bodd sammen med fremmede, gjorde dette første året, og du vet aldri hvem du havner med og om det blir en personlighetskræsj. Det er mange andre som etterhvert tenker det sammen.

Dermed tenker jeg at det hadde blitt veeldig mye ut og inn hvis dere skulle leid ut til to personer, altså at en av dem flytter i halvåret, og så blir det ny runde med å finne ny leieboer, så flytter neste ut osv osv. Med mindre du vil hive deg på den karusellen, så bør du gjøre kjelleren så attraktiv som mulig for 1 person / 1 kjærestepar, så kanskje de blir boende i noen år av gangen.

Husk at det alltid er midlertidig å bo hos noen andre, men at folk flytter kun etter noen mnd er slitsomt.

At det er kjeller er også litt uattraktivt, jeg bodde i kollektiv i en kjeller engang, og der var det veldig kaldt og mørkt.

Anonym poster: 045ab34af0a1f7f51c0c06f37bda59cb

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

To soverom i en så liten leilighet! Aldri i verden. Da hadde jeg heller leid en mindre hybel, alene.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du har altfor høye forventninger til hva du kan få inn i måneden på det bittelille krypinnet forholdsvis langt fra sentrum. Brorn min leier en leilighet på 45 kvm, og det hadde blitt drøyt trangt om to personer skulle bodd der, med tanke på oppbevaringsplass etc.

10 kvm soverom er svært lite, om eneste andre areal er et bittelite bad og et bittelite kjøkken på 10 kvm. Og det blir ikke mye bedre med en to-roms der. Var jeg deg, hadde jeg laget en ett-roms, med en liten sovealkove. Kan du få bortimot 6.000 kr for fra enkeltperson som er nyutdannet og som ikke får lån til å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonym poster: d4ba3f7580b28575c2a7967faea20a2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg leid selv hadde jeg foretrukket alternativet med 1 soverom. Og dermed hadde jeg vært villig til å betale mer enn om jeg hadde måttet dele bad og oppholdsrom. Det er jo ganske stort også i forhold til flere steder, så kommer det litt an på tilstand om strøm og sånn er inkludert (har ikke lest alle innleggene i tråden så vet ikke om du skrev noe om det). Og ville lett betalt opp mot 10.000 kr i mnd avhengig av det siste.

Anonym poster: 2a7e4202f2974a8f3c79d96e377d50c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...