Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det skal stå her eller på jobb/utdanning...

Jobber i helsevesenet på et regionalt sykehus, som spl. og er fremdeles "ny" i feltet for å si det sånn... Avdelingen jeg jobber i er ganske stort, belastende, tungt og veldig kaotisk. Det er alltid noen som er syk, gravid eller sykmeldt slik at det ofte mangler mennesker på jobb som gjør at de andre får mye å gjøre.... Det som jeg legger merker til er at de fleste jeg jobber med klager på alt som er galt med avdelingen, de klager på absolutt alt, at vi ikke har nok instrumenter, at vi ikke passer på det ene eller på den andre, hvordan det er såå masse avvikk i avdelingen, osv. osv osv. Nytter ikke å beskrive alt men uansett, folk klager på det meste og jeg merker at jeg blir sååå oppgitt og på en måte sint fordi det går utover alle andre.

Jeg skjønner godt at avdelingen + personalet sliter med sitt (det gjør jeg også) men noen ganger blir jeg så skremt på det alle sier at jeg får bare lyst til å si opp, fordi framtiden ser ikke lys ut. Jeg får bare den følelse av "herregud, orker jeg dette? Kan jeg 'overleve' her i ++ år?"...

Men uansett... Hvordan går det an å overleve en vakt/en jobb hvor alle klager og sliter så mye? Prøver godt å lukke ørene og bare ignorere de andre men det er hardt det også....

Vet ikke helt hvor jeg skal med dette.... men noen tips?!?!

(heldigvis jobber jeg bare 50%)....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti det samme. Eller jeg jobber på en arbeidsplass hvor en kollega klager så voldsomt myyye! Og jeg er lett påvirkelig. Så ble humørsyk av klagingen hennes, og jeg er egentlig en ganske så positiv menneske.

Etter en stund fikk jeg nok og tok det opp med ledelsen. Sa rett og slett til min arbeidsgiver at jeg klarer ikke å jobbe med henne fordi hun rett og slett er for negativ og at det ødelegger min arbeidsdag..

Ledelsen tok videre opp med henne, og etter det har hun forbedret seg kraftig. Hun hadde også sagt at hun ikke var klar over at det var så voldsomt. Hun visste at hun klagde, men ikke så mye.. Og heller ikke at det gikk så mye utover andre.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd å ta det opp, enten med henne eller ledelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener, men usikker på hvordan du kan løse det.

Min greie har vært å prøve å skifte samtaletema når det blir for ille, samt at jeg er flink til å skryte av ansatte når vi f.eks. har vært underbemannet og vakta har vært slitsom. Det er viktig å gi rom for at noen dager er slitsomme pga mangel på ansatte og dårlig utstyr, men samtidig se på hvilke positive aspekter det er ved arbeidsplassen som gjør at folk faktisk møter på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Ufff, føler meg noe bedre av å høre at jeg/vi ikke er det eneste som sliter med det!! Desverre er det ikke bare -en- person som "ødelegger" alt for alle andre men gjerne alle sammen!! Nå har det vært så pass alvorlig i avdelingen at noen sendte (med flere underskrift) et bekymringsmelding til flere etater... Men uansett... utrolig slitsomt!! De klager på avd.leder., på staten, på de nye ansatte som ikke kjenner noe ( :sjenert:), blehhhhhhhhhhhhhh.......... :kjefte:

Men tror det du nevnte istad om å snu samtalen kan være det lurteste eller at jeg bare snu/går vekk fra sånne diskusjoner!! Få begynne der!! :D

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel på lengre sikt bytte avdeling? Det er lite realistisk at avdelingskulturen endrer seg drastisk til det bedre på kort sikt. På vår avdeling er det generelt god stemning, det er deilig å jobbe på et akuttmottak fordi det krever at alle står på og tar i et tak uten å syte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...