Gå til innhold

Bakovervendt bilstol som går over 18 kg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på snart 3 som nå veier rett over 17kg, så vi må finne et bakovervendt sete som går opp til 25kg. De jeg har sett som kommer best ut i test går kun til 18kg, men det tviler jeg på at holder et år til.

Har dere noe å anbefale? Gjerne med link til dokumentasjon ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at han også er veldig lang.

AnonymBruker
Skrevet

Britax max way går til 25 kg og er plussgodkjent.

AnonymBruker
Skrevet

Britax maxway Min lenke

Plus godkjent, så da skal det være rimelig godt testet. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Britax max way går til 25 kg og er plussgodkjent.

Har du link til noe test? :)

Skrevet

Britax Maxway er Plus-godkjent ja. Alternativt så er Britax Two Way Elite veldig langt i ryggen. Testene (med unntak av Plus-testen) fokuserer desverre mest på pris/hvor enkelt det er å montere/osv framfor feks nakkepålastning. Bakovervendte seter får som oftest veldig dårlig score fordi de er "vanskelige å montere" (en påstand jeg synes er tåpelig rett og slett, ja det tar lengere tid å montere de, men det er ikke raketteknologi). Å ha barnet bakovervendt er ALLTID tryggere enn forovervendt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Men kvar skal han gjere av beina, det lurer eg på.

AnonymBruker
Skrevet

Men kvar skal han gjere av beina, det lurer eg på.

Ja det gjør egentlig jeg også. Vi hadde besafe izi combi x2 og der fikk han rett og slett ikke plass mer, så jeg håper vi finner ett som også har større plass til bena.

Skrevet

Tjah... Oppover seteryggen, i skredderstilling, utenfor setets sider (bedre med brukket leggbein enn knekt nakke sånn før den argumentasjonen kommer), knærne rett opp og føttene på setekanten... Vil man ha barnet bakovervendt når føttene stikker utenfor setet, må man rett og slett akseptere at beina må være bøyd og litt her-og-der. De alle fleste barn tåler helt fint å sitte med beina i slike vinkler - unntaket er dersom f.eks barnet har bekkenstivhet eller andre plager (vet av to tilfeller der det er vondt for barnet å sitte bakovervendt med beina her-og-der).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjah... Oppover seteryggen, i skredderstilling, utenfor setets sider (bedre med brukket leggbein enn knekt nakke sånn før den argumentasjonen kommer), knærne rett opp og føttene på setekanten... Vil man ha barnet bakovervendt når føttene stikker utenfor setet, må man rett og slett akseptere at beina må være bøyd og litt her-og-der. De alle fleste barn tåler helt fint å sitte med beina i slike vinkler - unntaket er dersom f.eks barnet har bekkenstivhet eller andre plager (vet av to tilfeller der det er vondt for barnet å sitte bakovervendt med beina her-og-der).

I besafe sete vi hadde før var det ikke plass til bena noenplass, men det er jo lite både med tanke på vekt og størrelse. Vi håper å finne noen med bedre plass nå.

AnonymBruker
Skrevet

Britax Maxway er Plus-godkjent ja. Alternativt så er Britax Two Way Elite veldig langt i ryggen. Testene (med unntak av Plus-testen) fokuserer desverre mest på pris/hvor enkelt det er å montere/osv framfor feks nakkepålastning. Bakovervendte seter får som oftest veldig dårlig score fordi de er "vanskelige å montere" (en påstand jeg synes er tåpelig rett og slett, ja det tar lengere tid å montere de, men det er ikke raketteknologi). Å ha barnet bakovervendt er ALLTID tryggere enn forovervendt.

Nå har vi vært i butikken og prøvd begge disse Britax setene, og de passet akkurat til sønnen min på snart tre. Det var 1-2cm å gå på på disse belteselene over skuldra, altså det er absolutt ikke sikkert at han får plass i over et år til. Two way elite var lenger i ryggen ja, men det hjelper ikke når beltene ikke går noe høyere opp. Det var visst en standard høyde på disse selene. Så da har man faktisk ikke alltid en mulighet til å ha store barn bakover, for å ha selene på baksiden av skulderen er iallefall fy-fy

Gjest Annaires
Skrevet
, for å ha selene på baksiden av skulderen er iallefall fy-fy

Spørr av ren uvitenhet;

Hvorfor er det det?

AnonymBruker
Skrevet

Spørr av ren uvitenhet;

Hvorfor er det det?

Jeg vet ikke helt hvorfor, men hun som hjalp oss i butikken sa at et sete ikke er egnet når skuldrene er høyere opp en der selene kommer ut hvis du skjønner.

Og jeg har hørt dette flere ganger før også, men kan ikke gi deg noen grunn.

Skrevet

Fordi barnet ikke blir holdt godt nok på plass i setet.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke kan lages seter med mulighet for selene lenger opp. Hun i butikken sa at det fantes lover og regler med hvordan det skal være, men da burde man jo gjøre noe med disse når det er så mye sikrere å ha barnet bakovervendt.

Så vi får bare kjøpe sete og håpe at det iallefall holder et halvt år til, ett år blir vel kanskje urealistisk

Skrevet

Nå har vi vært i butikken og prøvd begge disse Britax setene, og de passet akkurat til sønnen min på snart tre. Det var 1-2cm å gå på på disse belteselene over skuldra, altså det er absolutt ikke sikkert at han får plass i over et år til. Two way elite var lenger i ryggen ja, men det hjelper ikke når beltene ikke går noe høyere opp. Det var visst en standard høyde på disse selene. Så da har man faktisk ikke alltid en mulighet til å ha store barn bakover, for å ha selene på baksiden av skulderen er iallefall fy-fy

1-2 cm bak skuldra er ok så lenge setet er bakovervendt (kilde: mail fra Trygg Trafikk), så da har dere noen cm til å gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...