Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Hva vet dere om norske jøder?

Jeg vil gjerne bli kjent med dette folket fordi det er mye til felles mellom oss.

Er det lett å få en venn eller vennine med jødiske røtter?

Hvor mange er de her i landet? Snakker de sitt språk?Jeg lærte litt det spåket som heter "jiddisk", men det var lenge siden.

Er det noe forskjeller mellom etniske nordmenn og norske jøder?

Mvh, Zorra :gjeiper:

Endret av zorra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du jiddisk?

Aner dessverre ingenting om det andre du spør om.

Skrevet (endret)

Mener du jiddisk?

Aner dessverre ingenting om det andre du spør om.

I mitt morsmål heter det idisj, det er jo språket som Marks kalte for jødetysk. Jeg skal rette dette!)

Endret av zorra
Skrevet (endret)

Det norske jødiske samfunnet er ganske lite (max. 1500), og generelt veldig godt integrert [Edit: Det blir litt rart å si "godt integrert" når mange kom for 100 år siden, men poenget var at de er akkurat som andre norske familier.] Tror det er få forskjeller mellom dem og andre norske familier i Oslo (de fleste bor i Oslo, noen i Trondheim også), annet enn at noen holder kosher, ikke bruker bil på sabbaten osv. (men det er langt fra alle.)

Siden det er få, vet jeg ikke helt hvordan jeg ville gått frem for å få jødiske venner, men hvis du studerer kan du kanskje bli kjent med noen? Du kan jo også ta kontakt med de Mosaiske Trossamfundet i Oslo, men det blir jo litt mer formelt...

Mange norske jøder er etterkommere av folk som kom fra øst-Europa. Tror mange snakket jiddisk tidligere, men i dag er nok hebraisk mer vanlig å kunne. (Jiddisk er et språk som skrives med hebraiske bokstaver men er noe sånt som 80% basert på tysk. Det var språket som ble utviklet i Tyskland og området rundt for å ikke bruke hebraisk, det "hellige" språket, som dagligspråk.)

Endret av Aranciata
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det norske jødiske samfunnet er ganske lite (max. 1500), og generelt veldig godt integrert. Tror det er få forskjeller mellom dem og andre norske familier i Oslo (de fleste bor i Oslo, noen i Trondheim også), annet enn at noen holder kosher, ikke bruker bil på sabbaten osv. (men det er langt fra alle.)

Siden det er få, vet jeg ikke helt hvordan jeg ville gått frem for å få jødiske venner, men hvis du studerer kan du kanskje bli kjent med noen? Du kan jo også ta kontakt med de Mosaiske Trossamfundet i Oslo, men det blir jo litt mer formelt...

Mange norske jøder er etterkommere av folk som kom fra øst-Europa. Tror mange snakket jiddisk tidligere, men i dag er nok hebraisk mer vanlig å kunne.

Jeg har hørt også at det er flere jødiske familier som bor på Vestlandet. Stemmer det?

Tror ikke at det er vanskelig å etablere kontakt med jøder, men problemer er at ikke alle som definerer sin nasjonalitet som jøder. Min lærer sier at hun er kanskje norske jøder. Det er umulig å få mer informasjon fra henne :gjeiper:

Takk for svaret!

Endret av zorra
Skrevet (endret)

Annet spørsmål.

Er det mange kjente norkse jøder?

Endret av zorra
Skrevet

Noen kjente: Jo Benkow, Mona Levin, Robert Levin, Berthold Grünfeld, Nina Grünfeld.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt også at det er flere jødiske familier som bor på Vestlandet. Stemmer det?

Tror ikke at det er vanskelig å etablere kontakt med jøder, men problemer er at ikke alle som definerer sin nasjonalitet som jøder. Min lærer sier at hun er kanskje norske jøder. Det er umulig å få mer informasjon fra henne :gjeiper:

Takk for svaret!

Jeg vet ikke, men jeg trodde de fleste bodde i Oslo eller Trondheim, det er de to eneste byene i Norge med synagoge. Hvis din lærer tror hun er jøde må det da være et stykke tilbake i slekta, ellers ville hun vel visst det sikkert?

Skrevet (endret)

Noen kjente: Jo Benkow, Mona Levin, Robert Levin, Berthold Grünfeld, Nina Grünfeld.

Jeg er kjent med en mann som studerer jødiske forhold og kan mye om jøder i Europa. Jeg spurte ham om norske jøder, og han sa at han trodde at Petersene har jødiske opphav. Er det sant?

Endret av zorra
Skrevet

Jeg er kjent med en mann som studerer jødiske forhold og kan mye om jøder i Europa. Jeg spurte ham om norske jøder, og han sa at han trodde at Petersene har jødiske opphav. Er det sant?

Petersen er jo et veldig typisk skandinavisk etternavn, og Peter er jo et navn fra det nye testamentet, så det tviler jeg egentlig på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...