Amber Skrevet 5. februar 2004 #1 Skrevet 5. februar 2004 Dere skjønner at jeg har en mann som er ryddig. veldig ryddig. Han vil ikke at noe skal stå fram / ligge fremme til enhver tid. Jeg har netopp hatt permisjon med vår lille datter, og da mente han at det var ingen unskyldning for ikke å ha huset strøkent. Jeg var jo hjemme hele dagen! Hadde jo masse tid må vite. Jeg er en litt distre person, og kan ofte gå fra ting, eller utsette rydding til dagen etterpå. Det betyr ikke at vi har et "bomba" hus! JEg synes vi alltid har det ganske ryddig. Jeg var ganske rotete før, men har skjerpet meg. Han sier derimot at han ikke kan leve med "rot" slik han definerer det, og han er ofte" etter" meg for å kommentere at det og det må jeg plukke opp, "det er så rotete" Jeg blir sprø! Det går da an at det ser ut som om det bor folki huset! Kjøkkenbenken er alltid strøken nå som han har permisjon fks. Han klarer å rydde hele tiden, slik at det ikke er noe der. Men det han ikke tenker på, er at når jeg var hjemme så vasket jeg klær, gulv og vasket på badet. Det gjør ikke han. Jeg skjønner ikke hvorfor det er blitt så ille nå... Akkurat som om problemet er blitt større etter at vi ble foreldre. Jeg prøver så godt jeg kan, men det er da ikke bra nok. Hva skal man gjøre... noen som har vært borti liknende?
Gjest GreenSky Skrevet 5. februar 2004 #2 Skrevet 5. februar 2004 Kanskje du kan få noen tips herfra: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=66564 Høres ut som om dere er litt forskjellige på det området. Han er perfeksjonist, du er litt distre. Mitt råd er at dere begge må forsøke å gi og ta litt. Møtes på halvveien. Jeg har netopp hatt permisjon med vår lille datter, og da mente han at det var ingen unskyldning for ikke å ha huset strøkent. Jeg var jo hjemme hele dagen! Hadde jo masse tid må vite. Jeg synes ikke det høres akseptabelt ut. Det er faktisk ganske mye jobb å ta seg av et barn. Ikke bare bare å holde alt strøkent. (ikke ellers heller, synes jeg. )
Quinden Skrevet 5. februar 2004 #3 Skrevet 5. februar 2004 Heisann! Jeg har det omvendt, selv om jeg ikke er som mannen din, jeg liker å ha det ryddig, men mannen min er den som slenger rundt seg her og der og tilslutt blir jeg så forb... at jeg sprekker. Kan det være at du er mer rotete enn du egentlig vet om? Kanskje det er et sånt problem nå etter at dere har fått en baby, at du ikke ser hvordan det er rundt deg for du har andre ting å bekymre deg over. Det virker som mannen din er på hogget for å vise deg at du har gått for langt i roting etc. og viser det på en mer eller mindre ekstrem måte. Uansett er vi forskjellige, grensen for hva som er akseptabelt er ulik, kanskje du skal sette deg ned med ham og finne en gylden middelvei, for dette kan bare føre til problemer i lengden. Håper det ordner seg for dere. Lykke til
aline Skrevet 5. februar 2004 #4 Skrevet 5. februar 2004 Dere skjønner at jeg har en mann som er ryddig. veldig ryddig. Han vil ikke at noe skal stå fram / ligge fremme til enhver tid. Jeg har netopp hatt permisjon med vår lille datter' date=' og da mente han at det var ingen unskyldning for ikke å ha huset strøkent. Jeg var jo hjemme hele dagen! Hadde jo masse tid må vite. [/quote'] Kanskje du blir nødt til å fortelle ham da, at siden det var du som sto for evt nattevåk, mating til alle døgnes tider, bleieskift midt på natten, etc etc, i TILLEGG til at du vasket hus, vasket opp, vasket klær, laget mat og alt annet som hører husarbeidet til, og at det mens barna er spebarn og stort sett bare spiser og sover og bæsjer og skriker, så bør den hjemmeværende prøve å få all søvn mens barnet sover, og at det ikke er SÅ lett å være perfeksjonist i småplukk samtidig som man har en bæsjende og skrikende baby hengende på puppen?
Gjest som Factor Skrevet 5. februar 2004 #5 Skrevet 5. februar 2004 Situasjonen endrer seg dramatisk når man får barn. Du må prøve å forklare han dette. I forhold til rot, får dere bare fortsette å jobbe med saken. Prøve å møtes på halvveien. Er det noen sider ved "alt" rotet ditt som irriterer han mer enn andre? Kan dere finne et kompromiss om at Stue/bad er strøkent, mens soverom/ kjøkken tåler litt rot. Har dere et rom ekstra hvor du kan "rote"?
Gjest Optimist! Skrevet 5. februar 2004 #6 Skrevet 5. februar 2004 Vi hadde det sånn. Jeg var rotete og han overrydiig. Nå har vi møttes på midten. Jeg er ryddigere og han synes det er greit at det ser ut som om det bor folk her. Prøv å få han til å slappe litt mer av i forhold til rotet og forklar at det å være hjemme med et barn ikke er det samme som å sitte på ræva. Lykke til!
Gjest Madam Felle Skrevet 5. februar 2004 #7 Skrevet 5. februar 2004 Har du fått deg en ekstra far? Kan jo begynne å lure når han sier slikt til deg. Min kjære begynte slik en gang. Da bare sa jeg til han at jeg beklager, men jeg flyttet fra mine foreldre for mange år siden, og nekter å få en ny far i huset. Er han pedant og vil ha det ryddigt overalt får han gjøre det selv. Der spiller det ingen romme hvem som går hjemme eller ikke, for det er faktisk ditt hjem også. Du har noe du skulle sagt du også, og jeg hadde aldri akseptert at noen holdt på slik. Gjorde det en gang for mange år siden, men da var jeg nedtrykt på amnge andre måter også. Heldigvis kom jeg meg unna det. Nå sier jeg ikke at det er slik han er, men få han til å forstå at alt kretser ikke rundt hva han vil. For dere er to mennesker som skal tilpasse dere hverandre, og ikke bare den ene. Der det er barn i hus prioriterer en ofte andre ting enn husarbeid, og det er lov. Har aldri forstått hvorfor jeg faller for pedanter, men det er greit å ha en så lenge han ikke forventer noe fra meg.
mskancke Skrevet 5. februar 2004 #8 Skrevet 5. februar 2004 Et spm jeg håper du kan svare på, uten at det blir så alt for personlig.... Når dere er/var ute hadde han en tendens til å bli litt vill å ta litt av??
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2004 #9 Skrevet 6. februar 2004 Nei...... hvordan det? Amber ikke logget på
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2004 #10 Skrevet 7. februar 2004 Synes absolutt ikke dette er et luxusproblem, derimot vil jeg karaktisere det som et problem som muligens vil bli alvorlig etterhvert. Du kjenner jo allerede at du vil bli sprø............... :-? Ta dette på alvor, slik at det ikke får ødelegge samlivet deres. Det er ikke verdt det! Good luck.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå