Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordypning i "The rice and fall of the roman empire" (Mulig jeg skrev noen ord feil nå, er ikke så stødig i engelsk lenger") var f.eks kjempespennende.

Denne var jo bare helt herlig da, når man først skal ha en skrivefeil. :)

TS: Historie grunnfag i Bergen er et fag med mange sider pensum, men om jeg skulle studert det på nytt ville jeg gjort ting litt annerledes for å komme lettere gjennom:

1. Gå på alle forelesninger, ta gode notater og finn ut hva som er viktig/hva som de fokuserer mest på. Spesielt de skrivemaskinnotatene til han som har om den franske revolusjon (hvis han fremdeles er der) er geniale.

2. Prioriter å få deg en generell oversikt, heller enn å pugge ALLE årstall. Lag tidslinjer og tankekart, lag "ordbok" over sentrale begreper og fremmedord osv.

3. Finn deg en driftig gjeng til å ha kollokvier med, der dere fordeler kapitler og artikler mellom dere og lærer bort til hverandre. Når man legger frem stoff for andre må man fordøye det litt slik at man lærer det ekstra godt, og hvis de andre har gjort en god jobb også, så får du snarveien til pensum ferdig tråkket opp for deg.

Skrevet

Denne var jo bare helt herlig da, når man først skal ha en skrivefeil. :)

Fnis. Den la jeg ikke merke til selv. Får trøste meg med at jeg er norsklærer, ;)

Skrevet

Jeg bare kommer med min erfaring. Jeg sa ikke noe om at man skal kunne hvert eneste årstall. Men man må huske på at, som en annen over her sa, du får servert pensum, og du må kunne alt. Du kan ikke kutte ut x-antall sider fordi det ikke er relevant, som du kan i de fleste andre fag. Dessuten har du også et særemne i hvert av grunnfagene, slik at ca 400 sider blir lagt til på grunnpensumet, og der du skal skrive en kvalifiseringsoppgave.

Dessuten baseres karakteren din på en fire-timers skoleeksamen der du ikke vet hva du kan få. Det å si at man skal trekke lange linjer går til en viss grense. Men husk for all del på at du også må ha dybde nok til å kunne produsere en 7-10 siders besvarelse på en eksamen. Du må holde deg til tema, dersom du går utenfor blir du trukket i karakter. Dermed er det lite hjelp i å kunne de lange linjene, når det er dybde de som regel spør etter for å sikre seg at du har lest nok. På omtrent alle skoleeksamenene mine har jeg fått dybdespørsmål, der jeg hadde vært rimelig fucka om jeg ikke hadde lest nok, desverre :/

Grunnen til at jeg gir historie medfart er fordi jeg opplevde at faget ødela min brennende interesse for historie. Hadde jeg visst bedre hadde jeg nok valgt noe annet. Men folk har forskjellige erfaringer, selvsagt. Jeg ville bare advare deg, slik at du er klar for den enorme mengden arbeid det faktisk er :) Lykke til!

Gjest Armule
Skrevet

Jeg ville bare advare deg, slik at du er klar for den enorme mengden arbeid det faktisk er :)

Viktig å poengtere at du mener at det er en enorm mengde arbeid, ikke at det "faktisk er det".

• Liker 1
Skrevet

Uff, jeg har litt dårlige vibber med eldre historie etter videregående; det var så utrolig kjedelig, og vi hadde verdens tungeste bok. Arkeologi tror jeg er gøy, har du tatt bachelor/master i dét Cervix? Jeg synes nok nyere historie er mest spennende, for jeg føler at jeg kan relatere mer til det, og trekke linjene litt enklere enn med.. ehh.. "de eldgamle greiene".. :fnise:

Ida88, jeg mente ikke å være ekkel med deg altså, så hvis du tok det som et personangrep beklager jeg det!

Jeg tror alle studier innebærer mye lesing, men ut i fra det jeg kan se ift lektor med historie og hva-det-nå-var på UiO, ønsket jeg bare å si at det ikke er noe verre pensummessig enn i andre fag. Min erfaring er at det handler om å se store linjer i andre fag også, å kunne se forskjeller og likheter mellom f.eks. Marx og Weber (..ehe :sjenert: ), ulike kriger og religioner eller hva det måtte være.

Jeg tror du vil få det superfint på lektorstudiet, og kjenner jeg har lyst til å dele meg i flere deler så jeg også kan joine både dét, reise jorda rundt, jobbe 1 år, prøve meg på samfunnsøkonomi, rent historiestudie, i tillegg til det jeg driver med selv. Hihi :fnise:

Gjest Armule
Skrevet

Ja, har skrevet masteroppgave i arkeologi (har muntlig nå på fredag!). Det er kjempegøy! Virkelig min type studie/arbeid, i likhet med eldre historie :)

Husker ikke hva pensumboka i eldre historie på vgs var, men jeg har samme minner som deg - den var grusomt tørr, kjedelig og knotete! Kanskje vi hadde den samme? :fnise: Også husker jeg vi måtte se en video om utgravningene på Kaupang, som var skikkelig traurig å se på. Veldig dårlig laga, slik jeg husker det :P

Jeg har hatt interesse for arkeologi og eldre historie siden jeg var liten, så det satte heldigvis ikke en stopper for min interesse for faget :)

• Liker 1
Skrevet

Uuuh, så spennende!! :jepp: Masse lykke til med muntlig!! :happy:

Den vi hadde tror jeg het Portal..? Den var hvertfall grusomt dårlig. Uff, jeg har fortrengt de historietimene tror jeg, vi hadde bare vikarer (som var over gjennomsnittet begeistret for overhead..) på 70+ store deler av året, så det bidro nok til at historie i 2. klasse ikke var den helt store opplevelsen.. :fnise:

Det er jo supert! Jeg synes egentlig eldre historie, som f.eks. de første bysamfunnene og den slags, er veldig interessant, men jeg tror nok at måten det ble presentert på drepte det for min del. :lete:

Skrevet (endret)

Tusen takk for alle svar!

Ble litt småskremt kjenner jeg, men får se om det går seg til :fnise:

Forresten, Cervix: Skal du jobbe som arkeolog nå da? Er det jobb å få? Har vurdert det samme selv, men har hørt det er vanskelig å finne fast jobb..?

Endret av totes_mc
Gjest Armule
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Ble litt småskremt kjenner jeg, men får se om det går seg til :fnise:

Forresten, Cervix: Skal du jobbe som arkeolog nå da? Er det jobb å få? Har vurdert det samme selv, men har hørt det er vanskelig å finne fast jobb..?

Det er planen! Men det bugner ikke akkurat over av faste jobber. Blir nok mye prosjektarbeid de neste årene. Det gjør meg derimot ingenting, da står jeg litt friere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...