Gå til innhold

Lektorutdanning i historie/engelsk

totes_mc

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har gått lektorutdanningen ved UiO med historie og engelsk som fag? Kunne dere ha fortalt litt hvordan det er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått dette, holder på å avslutte utdannelsen med en masteroppgave innenfor Amerikanske områdestudier.

Hva kan jeg si...

Historie:

Styr unna!! Seriøst. Velg samfunnsfag istede! Lesemengden er helt ut av denne verdenen! Er du klar over hvor mange kriger, konger, keisere o.l det egentlig har vært i verden? Og hvor mye som egentlig har skjedd? Jeg trodde at man bare kom til å lære det som var relevant for å undervise i. FEIL. Du må lære ALT. Absolutt alt. Jeg holdt på å lese meg i hjel. Med mindre du har stålkontroll på lesingen din, og er klar for å lese hver helg, hver dag og hver kveld, styr unna og velg noe annet. Jeg var veldig interessert i historie da jeg startet på Blindern. For å si det sånn, Blindern drepte det. Nå grøsser jeg av tanken.

Engelsk:

Veldig fornøyd. Lesemengden her er forsvarlig, og foreleserene er veldig flinke. Fagene er interessante og relevante i forhold til lærerplanen på videregående. Det eneste er det ene obligatoriske faget "English Grammar". Hell. On. Earth. Men det er til gjengjeld bare ett eneste fag, alle andre var veldig bra og interessante :)

PPU:

Interessant, og praksisen er veldig god. Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann! Hadde håpet historie var noe å satse på. Liker å lese, men dette hørtes da fryktelig mye ut.

Hvordan gikk det med deg da? Har du tenkt å undervise i historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av VGS med 5.6 i snitt, så jeg er jo relativt skoleflink. Men endte opp med C i snitt i historie uansett. I Engelsk, derimot, har jeg en klar B, og kom dermed inn på masteren.

Selvsagt kan dette ha noe å gjøre med at jeg er flinkere i engelsk. Men lesemengden i historie er rett og slett uforsvarlig. Jeg vil ikke lyve. Du må lese nærmere 1500 sider historie per fag, du har tre mnd på deg på dette, og du kan få HVA som helst på eksamen. 1500 sider er kanskje ikke allverdens tenker du, men tenk deg hvor mange kriger, konger, konflikter o.l som faktisk inngår der. Det er helt sinnsykt! Umulig å få en oversikt over.

Jeg har tenkt å undervise i historie også, da dette er et muntlig fag. Har venner som har tatt både norsk og engelsk, men som må ta et muntlig fag i tillegg fordi det er for mye med to skriftlige fag i forhold til undervisning. Så sats på et muntlig fag (samfunnsfag, geografi, o.l) i tillegg til engelsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan det er å ta historie som en del av lektorutdanningen i Bergen? Er det lettere enn i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner flere som har gått lektor med historie, har ikke hørt dem si noe om lesemengden, men det her synes jeg var mye! SV-fagene har jeg tatt har typisk hatt 900 sider pr 10 stp, og da har man jo hele semesteret på seg.

Det går jo evt. an å ta et årsstudium i historie da (og velge bort exphil og exfac), så får du 60 stp i historie, eller du kan blande med litt samfunnsfag osv. På den måten får du prøvd deg på litt ulike fag, uten at du må binde deg til et bestemt studie med én gang. Du kan f.eks. ta et par av historiefagene som kreves i lektorutdanningen, for hvis du finner ut at du liker fagene og vil gå videre med lektorstudiet, så får du fagene innpasset. Hvis ikke, vel, så kan de kanskje brukes til noe annet, eller (så fremt du står, selvsagt) så er det hvertfall en god erfaring som du får studiepoeng for.

Det er ikke verdens undergang å velge feil studie, bytter selv til høsten etter å ha brukt et år på et studie som forsåvidt er delvis interessant, men totalt ubrukelig. Gleder meg til å komme i gang med noe nytt :jepp:

Lykke til :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

I Tromsø er det slik at fire av seks historiekurs er obligatoriske (1000-kurs), mens de resterende to kan man velge selv, hvis man har historie som andrefag.

edit: Søstra mi tar lektorutdanning i Tromsø, med engelsk som førstefag og historie som andrefag. Har aldri hørt noen store klager på at det er jævlig! Hun starta først med russisk som andrefag, men falt raskt bort fra det :P

Har tatt noen historiekurs selv, og har aldri følt at lesemengden er uoverkommelig. Da 2000-kurs, ikke innføringskurs.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ida88, på nettsidene til lektorstudiet (link til oppbyggingsforslagene) ved UiO står det da at historiefagene (hvertfall de på 1000-nivå) har et pensum (fjorårets) på ca. 900 sider for HIS1100, og ca. 600 sider for HIS1110. Det er imidlertid et 20poengsfag som har et pensum på ca 1900 sider, HIS1300MET, og det tilsvarer jo 950 sider per 10 poeng, så det er ikke uvanlig mye, selv om det er mange datoer, kriger, konger osv. Det er jo masse informasjon på pensum i mine fag også, selv om opplysningene er av annen art. Med dette mener jeg ikke å benekte at det er beintøft å lese historie eller noe, men poengtere at lesemengden ikke er av en annen verden i forhold til det andre 10poengsfag har i sine pensum.

Jeg tror ikke det er noe enklere å ta lektor andre steder, men jeg vet fra de jeg kjenner som går lektor ved UiO at de er strålende fornøyde, og at miljøet, forelesningene og alt er superbra. Har vurdert (og vurderer strengt tatt fortsatt) lektorstudiet selv, og jeg ville også hatt historie. Kjenner lektorer i 40- og 50-årene som fortsatt har kontakt med sine studiekamerater fra Blindern den dag i dag, og tror det er et veldig godt studie totalt sett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" med historie er vel at man rett og slett bare må huske og kunne alt :fnise: I andre fag går det mye på forståelse av systemer (gramatikk, samfunnsstruktur, osv), historie er litt sånn "dette har skjedd. Vær så god å husk og forstå alt".

Har aldri tatt historie på B selv, men hadde aldri valgt det. Rett og slett fordi jeg ser for meg uendelig med hendelser, kriger, personer, konger, land, årstall som rett og slett bare må pugges før man evner å sette det inn i en kontekst og dra linjer :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg personlig synes nå historie-faget får litt vel hard medfart her.

Det er slettes ikke nødvendig å pugge så mye årstall o.l. Noen, ja, men hovedsakelig omhandler det å trekke linjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, som AB over, at det handler om å se de store linjene. Jeg hadde et 20poengsfag i høst med et pensum på nøyaktig 2116 sider, og selv om jeg ikke akkurat fikk A (hadde ikke de helt store ambisjonene og leste derfor ikke akkurat alt kan man si.. :fnise: ), så gikk det helt greit. Det er noe med at pensum også er veiledende, i den forstand at man skal tilegne seg kunnskapen, og jeg kjenner ingen som leste alt på nevnte pensum. Imidlertid vet jeg om flere som leste mye mindre enn meg, men som allikevel fikk f.eks. B. Så om du har en god forståelse for historie, altså at du kan trekke linjer og se sammenhenger, så har du allerede kommet langt.

Jeg tror historie er kjempespennende å studere, og jeg skal selv ha så masse historie jeg kan i graden min, hurra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Enig. Det har også mye å gjøre med eksamensformen. Man behøver ikke pugge til hjemme-/mappeoppgaver. Og når det er 4-timers skoleeksamen, så sier det seg selv at å pugge årstall o.l. er meningsløst. Da er det, som nevnt, å trekke linjer som er viktigst. Selvfølgelig greit å vite hvilket århundre man snakker om, men sjelden ett kurs tar for seg f.eks. tusen år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agreed. Og i historiefagene fra og med 2000-nivå er det, ettersom jeg har forstått, en del hjemmeeksamener. Det gleder jeg meg veldig til å prøve ut! Har bare hatt 4-6 timers skriftlige eksamener til nå, kan ikke si jeg er noen stor fan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

De tre historiekursene jeg har tatt har heldigvis hatt hjemmeeksamener, og eventuelt muntlig til slutt. Det er eksamensformen som passer meg best! Har heldigvis sluppet unna med relativt få skoleeksamener de fem årene jeg har studert, bare fem (inkludert ex.fac) :fnise:

Endret av Cervix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt årstudium historie, og syns det var helt greit. Faget som var sånn "Historie før 1850" var kjempestort og umulig, "historie etter 1850" var også litt i overkant stort, men de fagene jeg kunne velge var overkommelige og kjempespennende. Tror også historie er veldig spennende å undervise i, skal antagelig undervise i det til neste år. Det var mye å lese, men vi opplevde at det mest sentrale ble gått gjennom på forelesning (med unntak av i ett fag).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exfac som hjemmeeksamen? :overrasket: Heldiiiiiiig! Jeg hadde exfaceksamen dette semesteret, får resultatet til uka. Gruer meg alltid til å få karakterer, for jeg vet at det aldri har gått som jeg tror.. :sjenert: Exphil var sånn hjemmegreie (over 2 måneder, haha), og den gikk overraskende bra. Ja til hjemmeeksamener!! :Hehe:

Jeg kan også tenke meg at eldre historie er ganske.. heavy.. og tror jeg skal unngå det selv. Men sånn som "Ideologi og terror: Totalitære regimer, ideer og bevegelser fra Benito Mussolini til Osama bin Laden", og "Krig og konflikt: Stormaktene, Europa og verdensherredømme fra 1900 til i dag" og lignende tror jeg er kjempespennende. Litt enklere når det er mer tidsspesifikt. Skal ha begge emnene selv, gleder meg som en unge på julaften, hihi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Skrev feil! Mente skoleeksamen :fnise:

Eldre historie er jo det morsomste! Men det har nok mest med at jeg studerte arkeologi å gjøre :D

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre historie er kjempespennende.. Men å lære seg nok (da hadde vi faktisk 3000 sider "pensum", og jeg var ny student som ikke klarte å finne ut hva som var relevant og hva som ikke var så relevant) , og i tillegg kun ha en 6timers skoleeksamen - det var mildt sagt håpløst. Var en forferdelig eksamen det året da, over 50% stryk. Fordypning i "The rice and fall of the roman empire" (Mulig jeg skrev noen ord feil nå, er ikke så stødig i engelsk lenger") var f.eks kjempespennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Eldre historie er kjempespennende.. Men å lære seg nok (da hadde vi faktisk 3000 sider "pensum", og jeg var ny student som ikke klarte å finne ut hva som var relevant og hva som ikke var så relevant) , og i tillegg kun ha en 6timers skoleeksamen - det var mildt sagt håpløst. Var en forferdelig eksamen det året da, over 50% stryk. Fordypning i "The rice and fall of the roman empire" (Mulig jeg skrev noen ord feil nå, er ikke så stødig i engelsk lenger") var f.eks kjempespennende.

Jeg tok et kurs "Romerriket før og etter Konstantin" eller noe sånt, og det var også veldig spennende. Helt irrelevant for det jeg studerte, men jeg måtte fylle opp med et kurs. Angrer ikke! Hadde Per Bjarne Ravnå som foreleser, og han er en fantastisk professor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...