Gjest happy_me Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Hvor enkelt er det å få seg jobb etter endt utdannelse? Tjener man bra om man jobber i en blomsterbutikk? Er det stressende? TAKK
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Beklager å si det, men blomsterdekoratør er et lavtlønnsyrke. Du kan se langt etter ingeniør og advokat-lønn for å si det sånn Ei jeg kjenner tjener 127 kr i timen MED fagbrev bestått. Jeg tjener ca 200 i timen i min sommerjobb hos en bedrift. Har du en mann som tjener over gjennomsnittet bra, så klarer du deg nok, men blir du en 2 eller 3 barns alenemor, så vil du alltid leve fattig. Vil ikke tro det er så vanskelig å få seg jobb i en butikk som selger blomsterkvaster.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Les her; http://www.jobbfeber.no/yrker/?id=28036 Gjennomsnittslønnen i Norge ligger vel på opp mot 400.000? Tjener man under 400.000, så tjener man ikke MYE, men å tjene 300.000 og noe er helt greit. Ligger du på 200.000 og under tjener du svært lite (særlig om du har en mann med samme type lønn). Husk at samfunnet i dag er DYRT å leve i! Sikt høyt
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 De fleste i bedrifter og private selskaper tjener 500.000, 600.000, 700.000 og flere tjener over en mill. Jeg ville lett anbefalt et annet yrke dersom du har mulighet for dette
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Litt enig med innleggene over her egentlig, og i tillegg ville jeg tenkt litt på arbeidsbelastningen fysisk. Blomsterbutikker er gjerne knøttsmå, et lite firkantet kvadrat inne på et kjøpesenter, der man blir tvunget til å stå bak kassa på hardt gulv mange timer i strekk. Jobber du inne på et senter, stenger de gjerne ikke før kl 9, og har også åpent om lørdager. Lønnen er som tidligere nevnt rett og slett lav, med svært begrenset mulighet for noe gigantisk lønnshopp. Da ville jeg heller hatt en jobb hvor man hadde mye plass å bevege seg på, eget kontor med stol og pc, slik at man får gjort litt forskjellig. Venninna mi jobbet på HennesMauritz et år, og hun fikk så utrolig vondt i beina av det. Doen lå langt unna kassa, og det var vanskelig å få gått på do når man måtte, da måtte man få noen andre til å passe kassa, men det var sjeldent mange på jobb, fordi sjefene vil ha så få som mulig på jobb for å tjene mest mulig. Mye ensidig arbeide også. Hos henne gikk det i å brette og selge klær foran kassa, en blomsterdekoratør vanner, steller og lager blomsterbuketter. Hadde sikkert vært moro å holdt på med som ungjente noen år, men i 40 år? Nei.
feuerstein Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Hadde en kjæreste som var utdannet blomsterdekoratør. Stort sett gøy på jobb, dog veldig sesongbetont. Vanvittig kjedelig i noen perioder, svært stressende i andre. Omtrent bare butikksjefen som hadde heltidsjobb, det var visst veldig praktisk for sjefen å ha mange dekoratører gående 50-80 % slik at de kunne jobbe 100 % i de mest hektiske periodene uten å utløse overtidstillegg. En av kjærestens kolleger sluttet da hun fikk tilbud om å tjene mer som ufaglært renholder i industrien enn det hun hadde som blomsterdekoratør med fagbrev og full ansiennitet. Ekskjæresten min ble forøvrig også omskolert etter få år, hun lengter ikke tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå